یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در 2 ماه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۵۶ واحدی (۶/ ۰ درصدی)، بیشترین رشد از ۶ مرداد همراه شد. روز گذشته نماد «فارس» با حمایت حقوقی‌ها و نمادهای «خودرو»، «خساپا» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. دریافت مجوز افزایش سرمایه ۱۱۷ درصدی سایپا کاشان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت، ۲۷ درصد از ارزش معاملات را به گروه خودرویی اختصاص داد. رشد قیمت مس روز جمعه به بیشترین سطح در یک ماه اخیر(۴۸۱۵ دلار) عامل حمایت از نماد «فملی» شد. نماد «شپدیس» نیز روز گذشته پس از تعدیل منفی ۲۸ درصدی پیش‌بینی سودآوری هر سهم، بازگشایی شد و بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. تمایل سهامداران به کسب سودهای کوتاه‌مدت در شرایط کنونی صنایع کوچک‌تر بازار؛ زغال‌سنگ، وسایل ارتباطی، قند و شکر و خودرو را با بیشترین رشد قیمتی همراه کرد.

بازار ارز

رشد دلار با حمایت معامله‌گران آتی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۵۶۸ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این از دوشنبه هفته اخیر شاهد نوسان دلار بالاتر از سطح ۳۵۶۰ تومانی هستیم. بنابراین خوش‌بینی معامله‌گران به دلار، از هفته اخیر افزایش معاملات آتی را به همراه داشت. روز گذشته نیز حجم معاملات آتی بالاتر از معاملات نقدی بود. به این ترتیب نرخ دلار به بیشترین سطح از ۱۹ بهمن رسید. با این وجود با افزایش اونس طلای جهانی (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) شاهد افزایش عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه بودیم. این عامل در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی با توجه به افت ارزش دلار در سطح بینالمللی (افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی) و احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از رشد بیشتر دلار شود.

بازار سکه

بازگشت حباب منفی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. کاهش تقاضای مناسبتی با وجود رشد نرخ دلار و رشد اونس طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در هفته اخیر شاهد تداوم شرایط احتیاطی در بازار طلای جهانی بودیم. اما نتیجه نشست فدرال رزرو (عدم افزایش نرخ بهره مطابق پیش‌بینی‌ها) عامل حمایت از اونس طلا شد. به این ترتیب نوسانات طلا زیر سطح ۱۳۴۰ دلاری بود. در بازار ارز نیز عوامل حمایتی دلار را روز گذشته به بیشترین سطح از بهمن رساند. با وجود این احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند دلار را با افت همراه کند. اما از ۶ شهریور با رشد تقاضای مناسبتی به دلیل اعیاد قربان و غدیر شاهد حباب سکه بودیم. اما از پنج‌شنبه با کاهش تقاضای مناسبتی، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زد.

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سطح 1340 دلار

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱/ ۲ درصدی همراه شد. در شرایط انتظاری برای فدرال‌رزرو در ابتدای هفته اخیر شاهد نوسانات اونس طلا در بازه محدود ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ دلاری بودیم. اما نتیجه نشست فدرال‌رزرو بدون تغییر نرخ بهره با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی شاخص دلار، از اونس طلا حمایت کرد. همچنان با توجه به شرایط مناسب اقتصادی احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر تقویت شده است. روز جمعه نیز بازارهای سهام جهانی با نگرانی نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی (چشم‌انداز اقتصادی آسیا، اثرات خروج بریتانیا و افت شاخص خرید مدیران و خدمات اروپا) و توان بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد، با افت همراه شدند. در هفته جاری اولین دور مناظره ریاست جمهوری آمریکا (پیش از انتخابات ۸ نوامبر) و آمارها از جمله تولید ناخالص داخلی آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها به اولین روزهای تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴ درصدی به قیمت ۸۵ هزار و ۸۲۸ تومان معامله شدند. با آغاز اولین روز معاملاتی پاییز و به اتمام رسیدن فصل رونق مسکن (تابستان) کاهش تقاضا، افت دسته‌جمعی اوراق روز گذشته رقم خورد. به این ترتیب روز گذشته «تسه۹۳۱۲» به کمترین سطح از ۵ تیر رسید. در شهریور نیز با نزدیک شدن به پایان تابستان و تقویت سمت عرضه اوراق (تمدید مهلت اعتبار اوراق ۹۳) و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق های سپرده بانک مسکن) افت ۵/ ۹ درصدی «تسه»ها رقم خورد. به این ترتیب قیمت اوراق از بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان، نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی نوسان داشتند. با این وجود چشم‌انداز تقویت تقاضا در ماه‌های اخیر مانع از افت شدید «تسه»ها شد. در شرایط کنونی نیز انتظار می‌رود «تسه»ها با شیب ملایم تری افت را تجربه کنند.

بازار نفت

بازگشت نفت از سطح 45 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از یک هفته افت با رشد ۴/ ۳ درصدی همراه شد. در هفته اخیر تقویت خوش‌بینی‌ها به توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی در حاشیه نشست بین‌المللی انرژی، ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر و افت قابل‌توجه ذخایر نفت تجاری آمریکا برای سومین هفته متوالی در کنار افت شاخص دلار، قیمت نفت را پس از ۲ هفته بالاتر از سطح ۴۵ دلاری قرار داد. پیشتر عربستان اعلام کرد در صورت همکاری ایران برای فریز سطح تولیدات این کشور نیز اقدام به کاهش تولیدات خواهد کرد. اما در ادامه روز جمعه عربستان اعلام کرد در نشست هفته جاری تصمیم‌گیری صورت نخواهد گرفت. بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز به این امر اشاره کرده بود، بنابراین کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق و رشد (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دوازدهمین هفته در ۱۳ هفته اخیر روز جمعه عامل فشار بر نفت شد.