یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ناامیدی از نمادهای بزرگ

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۵۰ واحدی (۴۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۱۰۵ واحدی ایستاد. روز گذشته «پارسان» پس از تعدیل منفی سودآوری بازگشایی شد و به این ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. پس از آن نمادهای «تاپیکو» و «وغدیر» با توجه به مالکیت ۶۹ درصد از سهام گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. همچنان ناامیدی سهامداران از کسب سود بیشتر در گروه‌های خودرویی، فشار فروش را در این گروه تشدید کرده است. به این ترتیب «خودرو» و «خساپا» نیز بیشترین اثر منفی را در کنار «شبندر» بر شاخص داشتند. همچنان در شرایط نبود محرک جدی و ارزنده نبودن قیمت سهام، معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت فعالیت در صنایع کوچک‌تر را تقویت کرده‌اند. به این ترتیب روز گذشته قند و شکر دومین گروه با بیشترین ارزش معاملات بود.

بازار ارز

حمایت دوجانبه از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی به نرخ ۳۵۶۰ تومان معامله شد. با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل تعطیلات شاهد رشد تقاضای مسافرتی ارز هستیم. موضوعی که از روزهای پایانی هفته اخیر نرخ دلار را مجددا بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی قرار داده است. علاوه بر این، در ساعات پایانی معاملات اونس طلای جهانی، شاهد افت اونس طلا به سطح ۱۳۱۰ دلاری بودیم. امری که معامله‌گران سکه را برای حمایت از سکه با اهرم دلار (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) وارد بازار ارز کرد. بنابراین عوامل حمایتی نرخ دلار در بالاترین سطح در دو هفته اخیر قرار داد. همچنین رشد ۴/ ۱ درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی در ۱۰ روز اخیر می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شود. با این وجود احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به افت طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز جمعه با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، اونس طلا به کمترین سطح در دو هفته اخیر رسید. همچنان ادامه روند نزولی اونس طلای جهانی پس از بازگشایی بازارها محتمل است. بنابراین معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. بنابراین روز گذشته عوامل تقاضا رشد ۴ تومانی نرخ دلار را رقم زد. اما همچنان افزایش تقاضای مناسبتی با توجه به نزدیک شدن به عید غدیر عامل حمایت از سکه است. در نتیجه روز گذشته شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلای جهانی بودیم. امری که باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

افت طلا با نرخ تورم آمریکا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی، پس از دو هفته رشد به قیمت ۱۳۱۰ دلار معامله شد. روز جمعه آمار مناسب نرخ تورم آمریکا (بیشتر از پیش بینی ها) با تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص دلار را رقم زد و اونس طلا را در میانه معاملات تا کمترین سطح (۱۳۰۶ دلار) از یکم سپتامبر رساند. با اینکه آمارهای نامناسب اشتغال ماه آگوست و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات، چشم انداز افزایش نرخ بهره را تضعیف کرده بودند. اما در ادامه اظهارات نمایندگان فدرال رزرو بر لزوم افزایش نرخ بهره و آمار مناسب نرخ تورم، مجددا احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا را پررنگ کردند. در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به نشست دوروزه فدرال رزرو و بانک ژاپن است که می‌تواند بر روند اونس طلا اثرگذار باشد. کاهش تقاضای فیزیکی طلا از سوی هند نیز عامل فشار بر طلا است.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها بالاتر از 90 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی حمایت تقاضا قیمت «تسه»ها را بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی قرار داده است. به‌صورتی که قیمت پایانی اوراق جدیدتر تا سطح ۹۲ هزار تومان نیز رسیدند. از ابتدای شهریور با نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن(تابستان)، تقویت سمت عرضه (با تمدید مهلت اعتبار اوراق ۹۳) و با کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) طی سه هفته متوالی افت ۱۱ درصدی «تسه»ها رقم خورد. اما هفته اخیر حمایت تقاضا «تسه»ها را با رشد هفتگی ۳/ ۱ درصدی همراه کرد. در شرایط کنونی نشانه‌های تقویت سمت تقاضا از جمله رشد قیمت و تعداد معاملات مسکن نوسانات «تسه»ها نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی را رقم زده است. بنابراین انتظار می‌رود افت «تسه»ها با شیب ملایمی همراه باشد.

بازار نفت

سومین هفته نزولی در 4 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۶ درصدی به قیمت ۰۳/ ۴۳ دلار معامله شد. افزایش تولیدات اوپک در کنار گزارش بیکرهیوز از افزایش تعداد دکل‌های نفتی و همچنین رشد شاخص دلار (با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا) روز جمعه قیمت نفت به کمترین سطح در یک ماه اخیر رساند. به این ترتیب قیمت نفت سومین هفته افت در چهار هفته اخیر را ثبت کرد. بیکرهیوز رشد (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی را گزارش داد که یازدهمین هفته رشد در ۱۲ هفته اخیر است. علاوه بر این سطح صادرات نفت ایران (سومین تولیدکننده بزرگ اوپک) به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز (به میزان پیش از تحریم‌ها) رسیده است. این عامل در کنار افزایش صادرات لیبی و نیجریه نگرانی‌ها برای تداوم مازاد عرضه را تشدید کرده است. اما تداوم رشد قیمت بنزین با اختلالات عرضه می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند.