یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رکود معاملاتی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت 122 واحدی (16/ 0 درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای زیرمجموعه کالایی «فملی»، «شبندر» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. رشد انتظارات بیش از واقعیات، ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها با مقاومت سطح‌های اثرگذار (50 دلاری نفت ، 4800 دلاری مس و 2300 دلاری روی) و همچنین عوامل کلان اقتصادی از جمله خروج کند اقتصاد از رکود و اثر آن بر روند سودآوری شرکت‌ها عوامل فشار بر بازار سهام هستند. با این وجود روز گذشته همانند روال هفته‌های اخیر شاهد حمایت حقوقی‌ها از شاخص کل، این بار با نمادهای «اخابر» و «همراه» بودیم. امری که مانع از افت شدید شاخص شد. کارشناسان معتقدند حمایت حقوقی‌ها تنها منجر به تشدید فضای رکودی می‌شود. روز گذشته نشانه‌های رکود با رسیدن ارزش معاملات به کمترین سطح از 13 دی تاکیدی بر این امر است.

نزدیک شدن دلار به سقف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۶ تومانی به نرخ ۳۵۴۵ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین در ابتدای ماه به‌صورت تاریخی شاهد رشد تقاضای ارز هستیم. به ویژه اینکه در شهریور تقاضای مسافرتی ارز نیز افزایش می‌یابد. این عوامل از نرخ دلار حمایت کردند. به این ترتیب نرخ دلار به بیشترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید. همچنان برای حدود یک ماه شاهد نوسان دلار در بازه محدود ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. بنابراین نزدیک شدن نرخ دلار به سقف این محدوده، می‌تواند با شناسایی سود میان معامله‌گران افزایش عرضه را به دنبال داشته باشد. با حمایت عوامل بنیادین و با تقویت احتیاط معامله‌گران (به دلیل تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز) تداوم حرکت دلار در بازه کنونی بدون وجود محرک جدی محتمل است.

رشد آرام سکه با دو اهرم

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کردند. روز گذشته افت شاخص دلار از اونس طلای جهانی حمایت کرد. همچنان نگاه معامله‌گران به سیگنال‌های فدرال رزرو برای روند افزایش نرخ بهره است (عامل فشار بر طلا). بنابراین در شرایط احتیاطی شاهد مقاومت سطح 1340 دلاری در برابر رشد طلا بودیم. در بازار ارز نیز برای نزدیک یک ماه شاهد نوسان دلار در بازه 3530 تا 3550 تومانی هستیم. اما روز گذشته دلار به سقف این بازه محدود شد. بنابراین انتظار افت دلار با شناسایی سود میان معامله‌گران و شرایط احتیاطی در بازار طلا، باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران سکه شد. بنابراین روز گذشته حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تعمیق شد.

نوسان اندک طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۹ دلار معامله شد. روز گذشته پس از ۲ روز، روند صعودی شاخص دلار متوقف شد. همچنین روز گذشته بازارهای سهام آسیا تقریبا بدون تغییر به کار خود پایان دادند. با وجود این شاهد رشد بازارهای سهام اروپا با آمار مناسب اقتصادی (شاخص خرید مدیران) بودیم. رشد شتاب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات اروپا در ماه آگوست، به چشم‌انداز مناسب اقتصادی حوزه اروپا پس از خروج بریتانیا اشاره دارد. برآیند این عوامل نوسان اندک اونس طلا را رقم زد. در روزهای اخیر اظهارات نمایندگان فدرال رزرو از احتمال افزایش نرخ بهره (حتی در سپتامبر) با رشد شاخص دلار عامل فشار بر طلا شد. با این وجود سطح ۱۳۳۰ دلاری از اونس طلا حمایت کرد. سخنان جنت یلن تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد و بر طلا اثرگذار است.

ورود «تسه»ها به مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 3 درصدی به قیمت 94 هزار و 345 تومان معامله شدند. از ابتدای خرداد تا پایان مرداد شاهد رشد 22 درصدی قیمت «تسه»ها با توجه به قرار داشتن در فصل رونق مسکن (تابستان) و همچنین رشد تقاضا به دلیل قرار داشتن مسکن در فاز پیش‌رونق (امری که افزایش شتاب رشد قیمت مسکن در بهار را رقم زد) هستیم. بنابراین عوامل حمایتی، قیمت اوراق را تا نزدیکی سطح 100 هزار تومانی نیز رساند. اما در هفته‌های اخیر، با نزدیک شدن به پایان تابستان و تقویت سمت عرضه (با تمدید مهلت اعتبار اوراق 93 به مدت 6 ماه) شاهد تغییر روند حرکت «تسه»ها و وارد شدن به مسیر نزولی بودیم. علاوه بر اینکه نرخ سود واقعی وام (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود) در سطح 1/ 23 درصد، نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

ناپایداری سطح 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۶ دلار معامله شد. شناسایی سود میان معامله‌گران با توجه به رشد ۲۲ درصدی قیمت نفت از ابتدای آگوست، همچنین بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین، رشد تولیدات عراق و کاهش اختلالات عرضه از سوی نیجریه عوامل فشار بر نفت هستند. با این وجود افت شاخص دلار، افت قیمت نفت را محدود کرد. موسسات اقتصادی نیز چشم انداز تداوم روند نزولی نفت را پیش‌بینی می‌کنند. گلدمن ساکس رشد اخیر را با حمایت خوش‌بینی‌ها به توافق احتمالی نفتی و افت ارزش دلار می‌داند که هر دوی این عوامل ناپایدار هستند. مورگان استنلی نیز این رشد را تکنیکال و بدون حمایت عوامل بنیادین و توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی بسیار دور از انتظار می‌داند و موسسه بارکلیز نیز عدم توافق را محتمل می‌داند و سطح ۵۰ دلاری برای نفت را پایدار نمی‌داند.