یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم فضای اصلاحی

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۴ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۸۷۹ واحدی ایستاد. با وجود تداوم فضای اصلاح، اما حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «وغدیر»، «خساپا» و «وپاسار» مانع از افت شاخص کل شد. ناامیدی سهامداران از رشد بیشتر گروه‌های کالایی و نبود محرک جدی در بازار سهام فشار فروش را تشدید کرده است. بنابراین اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نمادهای «خپارس» و «خکاوه» (بدون ایجاد تغییر بنیادین این شرکت‌ها) باعث بازگشت توجه معامله‌گران به گروه خودرویی شد. به این ترتیب روز گذشته ۴۹ درصد از ارزش کل معاملات به گروه خودرویی اختصاص گرفت (بخشی از آن به دلیل کد به کد کردن سهام «خساپا» توسط حقوقی‌ها در معاملات عادی این نماد بود). اما این گروه نیز پتانسیل رشد بیشتر را از دست داده است. بنابراین سردرگمی میان معامله‌گران باعث کاهش حجم و ارزش معاملات شد.

بازار ارز

رشد آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به قیمت 3538 تومان معامله شد. از 5 مرداد شاهد تداوم حرکت دلار در بازه 3530 تا 3550 تومانی هستیم. روز دوشنبه، نرخ دلار در کف 3530 تومانی قرار گرفت. بنابراین در روزهای اخیر شناسایی کف میان معامله‌گران و افزایش تقاضا دلار را از سطح مزبور با رشد همراه کرد. همچنین روز گذشته عرضه دلار توسط صرافی بانک‌ها کاهش داشت و نرخ ارز مبادله شده توسط این صرافی‌ها به سایر صرافی‌ها نزدیک شد. امری که فشار بر دلار را کاهش داد. همچنین به‌صورت تاریخی تقاضای مسافرتی دلار با نزدیک شدن به شهریور با رشد همراه می‌شود. این عوامل در کنار افزایش فعالیت معامله‌گران آتی بازار ارز، از نرخ دلار حمایت کردند. همچنان در تقابل حمایت عوامل بنیادین و تقویت احتیاط معامله‌گران تداوم حرکت دلار در بازه مزبور محتمل است.

بازار سکه

همگرایی قیمت بازاری و ارزش ذاتی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی با وجود رشد اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته رشد شاخص دلار با پررنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا (با اظهارات دو نماینده فدرال رزرو) عامل فشار بر اونس طلای جهانی شد. با وجود این همچنان غلبه فضای انتظاری برای انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، نوسانات طلا را محدود کرد. روز گذشته طلای جهانی از سطح ۱۳۵۰ دلاری پایین‌تر آمد اما بالاتر از سطح ۱۳۴۰ دلاری نوسان می‌کرد. شرایط انتظاری در بازار طلای جهانی در کنار رشد اندک نرخ دلار، کم‌واکنشی سکه به افت اونس طلا را رقم زد و باعث کاهش حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

افت طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1342 دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد شاخص دلار (از کف 7 هفته‌ای) عامل فشار بر اونس طلا بود. اما شرایط انتظاری پیش از انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و افت بازارهای سهام (اروپا و افت بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور پس از 8 روز) مانع از افت شدید طلا شد. در روزهای اخیر اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با وجود آمارهای دوگانه اقتصادی آمریکا (نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها در مقابل رشد تعداد مسکن بیشتر از پیش‌بینی‌ها) در کنار افت ین و یورو، عامل حمایت از شاخص دلار شد. دو نماینده فدرال رزرو بر لزوم افزایش نرخ بهره در سال جاری تاکید داشتند. ویلیام دادلی افزایش نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر را محتمل دانست. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند با تصویر روشن‌تر از زمان افزایش نرخ بهره بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد بدون توقف «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۰ درصدی همراه شدند. برای پنجمین روز متوالی شاهد رشد قیمت «تسه»ها با حمایت تقاضا هستیم. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، همچنین قرار داشتن در فصل رونق مسکن عامل رشد ۲۲ درصدی قیمت اوراق از ابتدای خرداد شد. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شتاب رشد قیمت مسکن در بهار نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافت. می‌توان این امر را به تقویت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود نسبت داد. با وجود این همچنان قیمت مسکن در بهار نسبت به بهار سال گذشته، ۷/ ۴ درصد افزایش داشته است. بنابراین رشد غیرتورمی مسکن، نزدیک شدن به پایان تابستان و همچنین قرار داشتن نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۳ درصد (با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود وام) می‌تواند روند حرکت «تسه»ها را نزولی کند.

بازار نفت

افت نفت با فروکش خوش‌بینی‌ها

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 46 دلار معامله شد. پیش‌تر افت شاخص دلار و خوش‌بینی‌ها به توافق صادرکنندگان نفتی، نفت را به بیشترین سطح در 5 هفته اخیر (73/ 46 دلار) رساند. اظهارات وزیر انرژی عربستان از احتمال توافق تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت نفت در نشست ماه سپتامبر، بیشترین رشد 4 روزه نفت در4 ماه اخیر را رقم زد. اما روز گذشته اظهارات نماینده ایران از احتمال عدم حضور ایران در این نشست (به دلیل نرسیدن سطح تولیدات به سطح پیش از تحریم‌ها 4 تا 2/ 4 میلیون بشکه در روز) خوش‌بینی‌ها را کمرنگ کرد. این عامل در کنار رشد شاخص دلار (از کمترین سطح در 7 هفته) و تخمین موسسه نفت آمریکا(API) از رشد حجم ذخایر بنزین برخلاف پیش‌بینی‌ها، بر نفت فشار آوردند.