یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد بورس با اهرم پالایشی

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد ۳۲۷ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد)‌ مواجه شد. رشد نمادهای بزرگ مانند «شبندر»، «پارسان» و «شپنا» از شاخص کل حمایت کرد. پس از تعدیل مثبت چشمگیر «شراز» در سال مالی ۹۴، پالایش نفت لاوان نیز صورت مالی سال ۹۴ را با چرخش عملکردی زیان از ۲۰۶۰ ریالی به ازای هر سهم به سود ۲۲ ریالی منتشر کرد. رشد قیمت نفت در سه ماه پایانی سال گذشته از کف ۱۲ساله خود مطابق انتظارات موجب رشد سودآوری عملیاتی شرکت‌های پالایشی شده است. انتظار برای ادامه این روند، سایر نمادهای هم‌گروه را بر مسیر صعودی قرار داده است. کارشناسان پیش‌تر شروع دوباره رشد قیمت سهام را منوط به حضور یک عامل بنیادی عنوان کرده بودند. مطابق با رشد قیمت سهام پالایشی‌ها، احتمال رشد قیمت سهام سایر گروه‌ها نیز با خودنمایی عوامل بنیادی وجود دارد.

بازار ارز

تداوم فشار عرضه با حذف کامل نگرانی‌ها

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۵۰۳ تومان معامله شد. ناامیدی خریداران روز شنبه از رشد نرخ دلار موجب افزایش عرضه ارز شد. دیروز نیز با حذف کامل نگرانی‌ها از کودتای نافرجام ترکیه تشدید فشار عرضه ارز از سوی این معامله‌گران شاهد بودیم. در نتیجه نرخ دلار تا سطح ۳۴۹۰ تومان نیز افت کرد. با این حال، شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران ارزی باعث بازگشت دلار به کانال ۳۵۰۰ تومانی شد. علاوه بر این بالا بودن نرخ درهم در بازار حواله‌ای نیز از دلار حمایت کرد. با این حال، فشار عرضه‌ها مانع از ادامه رشد دلار شد. امروز،‌ احتمال ادامه رشد شاخص دلار آمریکا با توجه به سیگنال‌های مثبت از اقتصاد این کشور وجود دارد که می‌تواند با حمایت از نرخ حواله‌ای درهم به بازار ارز داخل نیز منعکس شود.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۰ هزار تومان معامله شد. با خروج عامل روانی ناشی از ناآرامی‌های ترکیه، افت نرخ دلار از روز گذشته رقم خورد. همچنین با وجود اینکه عوامل بنیادین از دلار حمایت می‌کنند، احتمال تقویت عرضه توسط صرافی بانک‌ها، تردیدهایی برای حمایت کف ۳۵۰۰ تومانی در برابر دلار به وجود آورده است. هفته گذشته اونس طلای جهانی از هفته اول خرداد با افت همراه شد. روز جمعه نیز شاهد روند نزولی اونس با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا بودیم، اما ناآرامی‌های ترکیه در ساعات پایانی معاملات از اونس حمایت کرد. با حذف این ریسک، تداوم روند نزولی اونس طلای جهانی انتظار می‌رود. تردیدها در مورد حمایت بازارهای اثرگذار، از شنبه باعث بزرگ‌تر شدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

تغییر جهت طلا پس از 6 هفته

قیمت طلای جهانی برای اولین بار از میانه ماه مه هفته گذشته با افت (۱/ ۲ درصدی) همراه شد. بازگشت آرامش به بازارها با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر را رقم زد. با وجود تداوم تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا با اثرات مبهم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روز جمعه آمار مناسب اقتصادی این کشور با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس شد. در ساعات پایانی معاملات اما ناآرامی‌های ترکیه تا حدی از اونس حمایت کرد. با فروکش کردن ناآرامی‌ها، بازگشت اونس به مسیر نزولی در معاملات دوشنبه محتمل است. همچنین با توجه به ریسک‌های میان‌مدت انتظار می‌رود کف ۱۳۰۰ دلاری از اونس حمایت کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۷ کارشناس روند نزولی، ۶ نفر روند خنثی و ۵ کارشناس روند صعودی را برای اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم سقف‌شکنی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۱ / ۲ درصدی به قیمت ۹۲ هزار و ۸۵ تومان معامله شدند. روز گذشته مجددا قیمت اوراق به رکورد جدیدی از آبان ۹۳ رسید. قرار داشتن در فصل رونق مسکن و رشد تقاضا با چشم ‌انداز خروج مسکن از رکود عامل حمایت از «تسه»ها است. روز گذشته اوراق جدیدتر به نزدیکی ۹۳ هزار تومان رسیدند. اما پیش‌تر شاهد تشدید احتیاط معامله‌گران با نزدیک شدن قیمت اوراق به سطح ۹۰ هزار تومانی بودیم. افزایش قیمت اوراق، نرخ سود و هزینه وام را افزایش می‌دهد. بنابراین رسیدن نرخ سود واقعی وام به ۹/ ۲۲ درصد، می‌تواند عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران برای خرید در قیمت‌های کنونی باشد. این عامل در کنار شرایط مناسب‌تر وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) از جمله کاهش نرخ سود اسمی تا سطح ۱۱ درصد نیز می‌تواند مانع از رشد بیشتر قیمت اوراق شود.

بازار نفت

نوسانات نفت نزدیک 45 دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۲ / ۱ درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به وضعیت اقتصادی دو مصرف‌کننده بزرگ نفت با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (آمار خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی بیشتر از‌ پیش‌بینی‌ها) و چین (تولید ناخالص داخلی سه ماه دوم بیشتر از پیش‌بینی‌ها) عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنین روز جمعه شاهد رشد مقطعی قیمت نفت با ناآرامی‌های ترکیه در ساعات پایانی معاملاتی بودیم. خوش‌بینی‌ها به بازگشت تعادل عرضه و تقاضا در میان‌مدت، باعث رشد ۷۵ درصدی قیمت نفت از کف ۱۳ساله (ماه فوریه) شد. اما در هفته‌های اخیر عوامل کوتاه‌مدت از جمله نگرانی‌ها از حجم بالای ذخایر نفت تجاری، مازاد عرضه بنزین، کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا با افزایش (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای ششمین هفته در ۷ هفته اخیر و بازگشت تولیدات کانادا و لیبی نوسانات نفت نزدیک به کف ۴۵ دلاری را رقم زدند.