یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت عوامل بنیادی از رشد سهام

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد 105 واحدی (معادل 1/ 0 درصد) مواجه شد. انتشار صورت‌های سال مالی 94 پالایش نفت شیراز و تعدیل مثبت این شرکت موجب توقف این نماد در معاملات فرابورس شد. پیش از این به انتظار برای انعکاس عوامل مثبت بنیادین در صورت‌های مالی برای تحریک قیمت سهام اشاره شده بود، مشاهده بهبود روند سودآوری شرکت‌های پالایشی پس از رشدهای سه ماهه پایانی سال گذشته به رشد قیمت سهام گروه کمک کرد (حمایت رشد قیمت «شپنا» و «شبندر» از شاخص کل). علاوه بر این رشد روزهای گذشته سایر قیمت‌های جهانی مانند روی و همچنین سنگ آهن در قیمت سهام شرکت‌های وابسته منعکس شد. بر این اساس، گرچه فضای بازار از دوران رونق خود فاصله گرفته است، اما مطابق روز گذشته با انعکاس عوامل مثبت در صورت‌های مالی می‌توان انتظار بازگشت فضای مثبت را داشت.

بازار ارز

رفت و برگشت ارز با هیجانات آربیتراژی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۵۰۸ تومان معامله شد. ابتدای معاملات با هیجان ناشی از ناآرامی‌های ترکیه نرخ دلار تا سطح ۳۵۲۱ تومان رشد داشت. در ساعات پایانی روز جمعه اخباری مبنی بر کودتای گروهی از ارتش ترکیه علیه دولت منتشر شد. احتمال افزایش تقاضای دلار در این کشور با توجه به وضعیت ناآرام وجود داشت. تقاضای آربیتراژی در کشور همسایه می‌توانست با رشد نرخ دلار به بازار داخل منعکس شود. با این حال، اخبار منتشر شده تا ساعت تنظیم این گزارش به سرکوب کامل این کودتا اشاره داشت. در نتیجه با بازگشت آرامش به بازار ارز نرخ دلار نیز با افت مواجه شد. در این میان، رشد نرخ درهم نیز در ساعات ابتدایی معاملات به رشد نرخ دلار کمک کرد که اثر این موضوع نیز با بازگشت نرخ درهم خنثی شد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه با احتمال افت اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۳ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار بر قیمت سکه در معاملات دیروز فشار وارد کرد. اونس طلای جهانی روز جمعه با انعکاس نشانه‌های مثبت از اقتصاد آمریکا به مسیر نزولی خود ادامه داد. گرچه با ناآرامی‌های ترکیه اونس در قیمت‌های بالاتری نسبت به پنج‌شنبه (معاملات طلای بازار داخلی) بسته شد،‌ با این حال، انتظار برای ادامه افت قیمت اونس با بازگشت آرامش به ترکیه موجب کم واکنشی سکه شد. با احتمال افت قیمت اونس در آغاز هفته بازار جهانی (دوشنبه) مقدار منفی حباب سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) افزایش یافت. از سوی دیگر همچنان نسبت به پایداری نرخ دلار در کانال ۳۵۰۰ تومانی تردید وجود دارد. امروز با تعطیلی بازار جهانی نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

نخستین افت هفتگی طلا از ماه مه

اونس طلا برای اولین بار از هفته اول خرداد با افت (1/ 2 درصدی) همراه شد. در هفته اخیر خوش‌بینی به حمایت بانک‌های مرکزی از بازارهای مالی با تشدید سیاست‌های انبساطی رشد بازارهای سهام را رقم زد. پس از خروج 4 هزار میلیارد دلار با نتیجه رفراندوم بریتانیا (23 ژوئن)، از 27 ژوئن شاهد بازگشت 4600 میلیارد دلار سرمایه به این بازارها هستیم. به دلیل اثرات مبهم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنان تردیدها در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد. اما روز گذشته آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (رسیدن تولیدات صنعتی به بیشترین سطح از ژانویه و رشد آمار خرده‌فروشی بیشتر از پیش‌بینی‌ها) با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره اونس را به 9/ 1322 دلار رساند. در ادامه اما ناآرامی‌های ترکیه از اونس حمایت کرد. همچنان با ریسک‌های میان مدت حمایت کف 1300 دلاری از اونس محتمل است.

بازار اوراق مسکن

ورود دوباره «تسه‌»ها به 90 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۹۰ هزار و ۲۲۲ تومان معامله شدند. رشد تقاضا برای دومین‌بار در هفته اخیر قیمت اوراق را بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی قرار داد. قرار گرفتن در فصل تابستان (فصل رونق مسکن) در کنار نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود (رشد ۹/ ۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته) عامل حمایت از اوراق است. با این وجود، افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی ۸/ ۲۲ درصد است. کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) چشم‌انداز کاهش نرخ سود اوراق را نیز تقویت کرده است. این عوامل با تشدید احتیاط معامله‌گران مقاومت سطح ۹۰ هزار تومانی را در هفته‌های اخیر تشدید کرده است.

بازار نفت

رشد آرام هفتگی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۲/ ۱ درصدی همراه شد. روز گذشته آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و پیش تر آمار مناسب اقتصادی چین با ایجاد خوش‌بینی به رشد تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های نفت، عامل حمایت از نفت شد. همچنین در ساعات پایانی روز جمعه، ناآرامی‌های ترکیه با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک (منطقه خاورمیانه) این کشور نیز از قیمت نفت حمایت کرد. پس از افت هفتگی ۳/ ۷ درصدی قیمت نفت در دو هفته قبل، در هفته اخیر نفت نوسان اندکی نزدیک سطح ۴۵ دلاری داشت. همچنان کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا با رشد (۶ موردی) دکل‌های نفتی برای ششمین هفته در ۷ هفته اخیر موجودی بالای نفت تجاری عامل فشار بر نفت در کوتاه مدت است. با این وجود کاهش تولیدات غیراوپک و چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضای نفت به تعادل در میان‌مدت خوش‌بینی را نسبت به نفت حفظ کرده است.