یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت آرام هفتگی در شرایط احتیاطی

شاخص کل بورس با افت هفتگی 4/ 0 درصدی همراه شد. تداوم شرایط احتیاطی در هفته اخیر عامل فشار بر بازار سهام بود؛ به این ترتیب بازدهی شاخص از ابتدای سال افت 05/ 8 درصدی را ثبت کرد. کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی، خوش‌بینی‌ها به ورود نقدینگی به بازار سهام را تقویت کرده است، اما با توجه به زمان‌بر بودن اجرایی شدن و اثرگذاری آن، همچنان این عامل محرک کافی برای رشد پایدار بازار محسوب نمی‌شود. همچنین ابهامات در مورد نحوه اثرگذاری گشایش‌های بین‌المللی بر سودآوری شرکت‌ها در کنار سایر موارد ابهام از جمله تغییر مدیریت‌های گسترده در بانک‌ها و پالایشگاه‌ها و شرایط نه چندان مناسب بانک‌ها (با توجه به نقش این نهادها بر اقتصاد کلان) از جمله عوامل تشدید احتیاط در شرایط کنونی است. در هفته جاری با توجه به توقف نمادهای بزرگ پیش از برگزاری مجامع، تداوم روند کم‌‌نوسان شاخص محتمل است.

بازار ارز

کف 3500 تومانی برای دلار؟

هر دلار آمریکا با رشد ۸/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۱۵ تومان معامله شد. روز پنج شنبه رشد نرخ درهم، با توجه به برابری درهم و دلار عامل حمایت از این ارز شد. افت اونس طلای جهانی نیز با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، افزایش تقاضای ارز را از سوی معامله‌گران سکه به دنبال داشت. به این ترتیب دلار روز پنج شنبه با رشد ۱۳ تومانی همراه شد. با وجود حمایت عوامل بنیادی از اواسط بهمن شاهد حبس نرخ دلار زیر سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی بوده ایم. در نتیجه با وجود انتظار برای رشد نرخ اما فشار عرضه‌ها از سوی صرافی بانک‌ها یک سطح مقاومتی در برابر دلار ایجاد کرد. گرچه هفته گذشته دلار پایداری نسبی را در کانال ۳۵۰۰ تومانی تجربه کرد،‌ اما همچنان احتمال افت نرخ دلار با افزایش عرضه در بازار ارز به خصوص از سوی بازارسازها وجود دارد.

بازار سکه

سیگنال اونس به سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی همراه شد. افت اونس طلای جهانی، روند سکه را در هفته اخیر پس از رشد ۷ درصدی در دو هفته ابتدایی تیر تغییر داد. تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران با خوش‌بینی‌ها به تشدید سیاست‌های مالی بانک‌های مرکزی، افت اونس طلای جهانی پس از ۷ هفته رشد را رقم زد. با این وجود همچنان ریسک‌های موجود در میان مدت می‌تواند حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری را رقم بزند. همچنین در هفته اخیر دلار با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه شد و کف ۳۵۰۰ تومانی از دلار حمایت کرد. بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل اثرگذار در کنار رشد تقاضای سکه (با اتمام ماه رمضان) باعث کم واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلای جهانی شد و حباب منفی(کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه که در ۷ هفته اخیر تداوم یافته است، کمتر شد.

بازار طلای جهانی

افت طلای جهانی با آرامش بازارها

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۳ دلار معامله ‌شد. نشانه‌های بازگشت آرامش به بازارها با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی عامل فشار بر اونس است. اما حمله تروریستی دیروز فرانسه تا حدی از اونس حمایت کرد. بازارهای سهام آسیا با آمار مناسب اقتصادی چین و احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن (بیشترین افت هفتگی ین در ۱۷ سال) به بیشترین سطح در ۹ ماه اخیر رسیدند. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا نیز (رشد شاخص قیمت تولیدکننده) بازارهای سهام آمریکا را با رشد همراه کرد. بنابراین اثر مثبت کاهش شاخص دلار (با رشد پوند به دلیل عدم کاهش نرخ بهره توسط بانک انگلیس) خنثی شد. اما همچنان انتظار برای افت بیشتر ین با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن عامل حمایت از شاخص دلار است. همچنان روند افزایش نرخ بهره آمریکا نیز نامشخص است که نرخ تورم آمریکا می‌تواند تصویر روشن تری ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۱۳/ ۰ درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۱۴۴ تومان معامله شدند. رشد تقاضا، قیمت اوراق را برای ششمین هفته در ۷ هفته اخیر صعودی کرد و اوراق جدیدتر بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی معامله شدند. قرار داشتن در فصل رونق مسکن و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب روز سه شنبه، قیمت «تسه۹۳۱۲» به بالاترین سطح در ۲۰ ماه اخیر رسید. اما با توجه به رشد هزینه و نرخ سود وام با افزایش قیمت اوراق، شاهد تشدید احتیاط میان معامله‌گران پس از عبور از سطح ۹۰ هزار تومانی بودیم. کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن)، چشم‌انداز کاهش نرخ سود اوراق را نیز تقویت کرده است. این عامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن، از جمله عوامل تشدید احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار نفت

فشار عوامل کوتاه مدت بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۵ دلار معامله شد. از سویی افت شاخص دلار (با رشد پوند) و آمارهای مناسب اقتصاد چین (رشد تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی بیشتر از پیش‌بینی‌های دومین مصرف‌کننده نفت) عامل حمایت از نفت بودند. اما همچنان غلبه فضای منفی با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از تداوم مازاد عرضه نفت و مازاد عرضه بنزین عامل فشار بر قیمت نفت است؛گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ذخیره نفت تجاری (۵/ ۲ میلیون بشکه) کمتر از پیش‌بینی‌ها و افزایش ذخیره بنزین و فرآورده‌های نفت بیشتر از پیش‌بینی‌ها قیمت نفت را روز چهارشنبه با افت ۴/ ۴ درصدی همراه کرد. اما همچنان روند کاهشی تولیدات آمریکا عامل حمایت از قیمت نفت در بلندمدت است. در تقابل فشارهای کوتاه‌‌مدت و خوش‌بینی‌های بلندمدت نوسانات اندک قیمت نفت در بازه محدود را شاهد هستیم.