یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام شاخص با حمایت حقوقی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۸ واحدی ( ۰۷/ ۰ درصدی) همراه شد. در معاملات روز گذشته حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص ساز از جمله «جم»، «فولاد»، «شپنا» و «اخابر» موجب رشد اندک شاخص کل شد. با این وجود همچنان روند منفی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) به فضای کلی منفی در بازار اشاره دارد. عواملی از جمله افت اخیر قیمت نفت و صورت‌های مالی نه چندان مناسب شرکت‌ها عوامل فشار بر شاخص در شرایط کنونی هستند. با این وجود مواردی از جمله چشم‌انداز ورود نقدینگی جدید به سمت بازار با کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها در میان مدت با گشایش‌های بین‌المللی خوش بینی‌ها به بازار را حفظ کرده‌اند. همچنین ارزندگی سهام پس از اصلاح قابل توجه قیمت ها، معامله‌گران ریسک پذیرتر را به خرید ترغیب می‌کند. برآیند این عوامل نوسانات اندک بازار را رقم زده است.

بازار ارز

نوسانات دلار نزدیک سطح 3500 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی همراه شد. کاهش عرضه توسط صرافی بانک‌ها از دلار حمایت کرد. همچنین بخشی از معامله‌گران سکه که پیش‌تر با افزایش عرضه دلار (به دلیل رشد اونس طلای جهانی) درصدد کاهش نوسانات سکه بودند، روز گذشته حضور کمرنگ‌تری در بازار داشتند. این عوامل حمایتی، نرخ دلار را تا ۳۵۱۵ تومان رساند. در ادامه اما شناسایی سود توسط معامله‌گران، افزایش عرضه را رقم زد و مسیر دلار را تغییر داد. در شرایطی کنونی، احتمال تداوم عرضه می‌تواند دلار را به کانال ۳۴۰۰ تومانی بازگرداند. در این خصوص از بهمن گذشته، با عبور دلار از سطح مزبور افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها دلار را مجددا به زیر سطح ۳۵۰۰ تومانی بازمی‌گرداند. از سوی دیگر، بازگشت تقاضا با اتمام ماه رمضان و تداوم حمایت عوامل بنیادین می‌تواند موجب تشکیل کف حمایتی ۳۵۰۰ تومانی در برابر دلار شود.

بازار سکه

نزدیک شدن قیمت سکه به ارزش ذاتی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، روز گذشته رشد دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. با وجود مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی در هفته‌های اخیر، روز گذشته مجددا حمایت عوامل بنیادین نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار دادند. با وجود احتمال بازگشت مجدد دلار به زیر سطح مزبور، همچنان انتظار می‌رود کف حمایتی بالاتری نسبت به کف پیشین دلار تشکیل شود. علاوه بر این در هفته اخیر چشم‌انداز نامشخص اقتصاد جهانی حمایت سطح ۱۳۵۰ دلاری از اونس را رقم زد و اونس برای ششمین هفته صعودی شد. این عوامل در کنار رشد تقاضای مناسبتی با بازگشت تقاضا پس از ماه رمضان، با تقویت خوش بینی‌ها به سکه از هفته اخیر حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدودی تخلیه کرده است.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به سیگنال‌های بانک‌های مرکزی

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۷/ ۱ درصدی همراه شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تداوم نگرانی‌ها نسبت به بازارهای جهانی ششمین هفته متوالی اونس را رقم زد. با وجود اینکه روز جمعه آمار مهم اشتغال آمریکا (۲۸۷ هزار شغل جدید در ماه ژوئن) بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما همچنان روند افزایش نرخ بهره آمریکا با توجه به چشم‌انداز نامشخص اقتصاد جهانی با توجه به اثرات مبهم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهانی، نامشخص است. بنابراین آمار اشتغال، تنها افت مقطعی اونس را رقم زد. در هفته جاری، نتیجه نشست بانک مرکزی انگلیس (اولین نشست پس از رفراندوم) روز پنج‌شنبه و آمارهای مهم نرخ تورم و آمار خرده‌فروشی آمریکا می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را برای اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در اوج 20 ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۹۰ هزار و ۸۰۷ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا، قیمت اوراق را به بیشترین سطح از ۱۷ آبان ۹۳ رسانده است. اوراق جدیدتر نیز بالاتر از ۹۱ هزار تومان قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن در فصل تابستان (فصل رونق مسکن) و بازگشت تقاضا پس از اتمام ماه رمضان در کنار چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، عامل حمایت از «تسه»ها است. اما قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را نیز به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام به ۸/ ۲۲ درصد رسیده است. در هفته‌های اخیر کاهش نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن، انتظارات برای کاهش نرخ سود اوراق را نیز تقویت کرد. این عامل در کنار رونق غیرتورمی مسکن می‌تواند عامل تشدید احتیاط برای خرید در قیمت‌های کنونی باشد.

بازار نفت

غلبه نگرانی‌ها بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۷ درصدی همراه شد. با وجود اینکه پیش‌تر خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل رشد ۷۴ درصدی قیمت نفت از کف ۱۳ ساله در ماه فوریه را رقم زد. اما در شرایط کنونی چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با آمار مناسب اشتغال آمریکا) در کنار نگرانی‌ها از کاهش اختلالات عرضه، کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل (افزایش تعداد دکل‌ها برای پنجمین هفته در ۶ هفته اخیر) و مازاد عرضه بنزین از جمله عوامل فشار بر نفت هستند. این عوامل فشار در کنار چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی با خروج بریتانیا و نگرانی‌ها از اقتصاد آسیا WTI را با بیشترین افت در ۳ ماه و برنت را با بیشترین افت در ۶ ماه اخیر همراه کرد. اما تداوم روند کاهشی تولیدات شیل و چشم‌انداز مناسب اقتصادی آمریکا در میان‌مدت عامل حمایت از نفت است.