یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

سومین کانال‌شکنی شاخص در خرداد

دیروز شاخص کل بورس با افت ۷۴۱ واحدی (یک درصدی) در سطح ۷۳ هزار و ۹۶۰ واحدی ایستاد. پس از توقف ۱۳ روزه شاخص در سطح ۷۶ هزار واحدی از ابتدای خرداد، روز گذشته شاهد سومین کانال‌شکنی شاخص بودیم. میانگین حجم و ارزش معاملات در خرداد به ترتیب با کاهش ۲۷ و ۳۳ درصدی نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال همراه شده است. امری که در کنار ریزش شدید شاخص (افت ۲/ ۳ درصدی در یک هفته اخیر) بر حجم بالای معاملات در محدوده منفی ۵ درصدی اشاره دارد. همچنین ریزش دسته جمعی صنایع بر غلبه هیجان منفی در بازار تاکید دارد (از ۳۷ گروه صنعتی، تنها ۵ گروه با رشد همراه شدند). در شرایط کنونی گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها، برآورده نشدن انتظار معامله‌گران و روند کند خروج اقتصاد از شرایط رکودی همچنین تردیدها در مورد مولفه‌های کلان اقتصادی عامل فشار بر شاخص است.

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا به نرخ 3463 تومان معامله ‌شد. در 3 هفته اخیر شاهد حمایت سطح 3450 تومانی از نرخ دلار بودیم. بنابراین توقف نرخ دلار روز دوشنبه در سطح 3458 تومانی انتظار برای رشد نرخ دلار را تشدید کرد. تقویت چشم‌انداز صعودی نرخ دلار، کاهش عرضه توسط معامله‌گران را به همراه داشت. نرخ دلار با رشد اندک 5 تومانی همراه شد. علاوه بر اینکه روز گذشته نرخ درهم ثبات نسبی داشت. بنابراین عدم حمایت نرخ درهم از رشد دلار عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران بود. در شرایط کنونی همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل تشدید احتیاط است. رشد درآمدهای نفتی (با افزایش قیمت نفت و حجم صادرات) و رشد ارزش دلاری صادرات در ماه‌های اخیر سمت عرضه دلار را تقویت کرده است.

حرکت آرام سکه با اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد. افت اندک قیمت اونس در شرایط کاهش تقاضای مناسبتی عامل فشار بر قیمت سکه است. هم اکنون شاهد نوسان اونس نزدیک به بیشترین سطح در یک ماه اخیر هستیم. اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و قرار داشتن در ماه رمضان با فشار بر تقاضای سکه باعث کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد اونس شده است. در نتیجه با وجود رشد ۵ تومانی نرخ دلار و همچنین رشد اونس در روزهای اخیر حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه روز گذشته بزرگ تر شد و تا نزدیک سطح ۲۰ هزار تومان نیز رسید. در روزهای آتی اتفاقات مهم بین‌المللی از جمله نتیجه نشست فدرال رزرو و رفراندوم در بریتانیا می‌تواند بر روند سکه اثر بگذارد.

نوسان اونس نزدیک به اوج ۴ هفته‌ای

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1281 دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد اندک شاخص دلار و شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر اونس بود. با این وجود تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران نوسانات اونس را نزدیک به اوج 4 هفته‌ای (1287 دلار) محدود کرد. نشست بانک‌های مرکزی (فدرال رزرو آمریکا و بانک ژاپن) و احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (افت پوند) باعث حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک (اونس و ین ژاپن) و افت بازارهای سهام شد. بنابراین افت پوند رشد شاخص دلار را به همراه داشت؛ اما با رشد ین (ارز امن) رشد شاخص دلار محدود شد. روز گذشته نشست دوروزه فدرال رزرو آغاز شد، صورت‌جلسه این نشست و آمارهای اقتصادی آمریکا (آمار خرده‌فروشی) می‌تواند تصویری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. اما نزدیک شدن به رفراندوم انگلیس می‌تواند عامل حمایت از اونس شود.

عبور «تسه»ها از ۸۷ هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۸۷ هزار و ۸۹ تومان معامله شدند. رشد تقاضای اوراق با نزدیک شدن به فصل رونق (تابستان) تنها در یک هفته اخیر اوراق را با رشد ۲/ ۴ درصدی همراه کرده است و قیمت اوراق را بالاتر از سطح ۸۷ هزار تومانی قرار داده است. اکثر نمادهای جدیدتر «تسه»ها نیز بالاتر از سطح ۸۸ هزار تومانی قرار گرفته است. اما رشد قیمت اوراق، نرخ سود واقعی وام را تا سطح ۶/ ۲۲ درصدی رسانده است. بنابراین با توجه به چشم‌انداز کاهش نرخ سود در سطح کلان، رونق غیرتورمی مسکن و تک رقمی شدن نرخ تورم، معامله‌گران برای دریافت وام احتیاط می‌کنند. با این وجود همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا با نشانه‌های خروج مسکن از رکود (رشد تقاضا و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر) سیگنال رشد تدریجی تقاضای اوراق را ارائه می‌دهد.

فشار فضای بین‌المللی بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 48 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و احتیاط میان معامله‌گران (با آغاز نشست فدرال رزرو و احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصادی آسیا، فضای منفی بازار را رقم زد. اما چشم‌انداز بازگشت نفت به تعادل در میان‌مدت نفت را نزدیک به 50 دلار حفظ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با چشم‌انداز کاهش تولیدات غیراوپک (گزارش IEA از کاهش تولیدات آمریکا برای هفتمین ماه متوالی) و رشد تقاضا بازگشت به تعادل (با کاهش ذخایر نفت) در سال جاری را پیش بینی کرد. اوپک نیز پیش‌بینی کرد تقاضای این سازمان از تولیدات آن در نیمه دوم 2016 پیشی می‌گیرد با این وجود اعلام کرد اختلالات عرضه در ماه مه به بیشترین سطح در 3 سال گذشته رسید که امکان بازگشت تولیدات می‌تواند تا حدی بر نفت فشار آورد.