یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


عوامل متضاد برای کالایی‌های بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۲ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی گروه‌های کالایی از شاخص حمایت می‌کنند. بخشی از رشد به‌خصوص در گروه‌ پالایشگاهی را می‌توان بر اثر هیجانات حاصل از اخبار منتشر شده در این گروه دانست اما بخش دیگر آن ناشی از رشد قیمت جهانی کالاهای پایه به‌ویژه نفت است. عدم انتظارات برای پایین‌تر رفتن قیمت کالاها پس از رسیدن به کف‌های چندساله، عامل خوش‌بینی به بازار جهانی کالاها است، به صورتی که در یک ماه اخیر، شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ۲۲ کالا) بازدهی ۹/ ۵ درصدی را ثبت کرد. با این وجود در همین دوره نرخ دلار ۲/ ۴ درصد افت داشت اما خوش‌بینی‌های موجود اثر منفی افت نرخ دلار را کمرنگ کرده است. تثبیت نرخ پایین دلار با اثرگذاری منفی بر سودآوری شرکت‌های کالایی می‌تواند در میان‌مدت عامل فشار بر شاخص شود.


مقابله کف 3400 تومانی با دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی مواجه شد. نزدیک شدن به کف روانی ۳۴۰۰ تومانی، افزایش تقاضای ارز را به دنبال داشت. رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی نیز رشد نرخ حواله‌ای درهم را رقم زد (با توجه به نرخ برابری ثابت دلار با درهم). علاوه بر این، برعکس روز سه‌شنبه که رشد قیمت سکه بر نرخ دلار فشار وارد کرد (رابطه الاکلنگی سکه با ارز)، افت قیمت سکه در معاملات دیروز (با فشار افت قیمت طلای جهانی) از نرخ دلار حمایت کرد. کارشناسان بارها به عدم انعکاس واقعیت اقتصاد کشور در نرخ دلار تاکید کرده‌اند و معتقدند در شرایط کنونی، پایین نگه داشتن نرخ دلار می‌تواند زیان‌های بسیاری را به بدنه اقتصاد وارد کند. همچنین، مطابق روند تاریخی، اصرار به پایین نگه داشتن نرخ ارز، می‌تواند در ادامه جهش دلار را به دنبال داشته باشد.


افت سکه زیر فشار اونس

دیروز، هر قطعه سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی مواجه شد. افت قیمت اونس در معاملات دیروز، موجب کاهش قیمت سکه شد. در این میان، رشد نرخ دلار عامل حمایتی از سکه بود، علاوه بر این کم‌واکنشی قیمت سکه نسبت به افت اونس مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را تا سطح ۵ هزار تومان کاهش داد. با توجه به نوسانات اونس در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ دلاری در روزهای اخیر به نظر می‌رسد خوش‌بینی نسبت به احتمال بازگشت قیمت اونس مانع از افت بیشتر سکه شده است. در این شرایط با تقابل عوامل (نگرانی از اقتصاد جهانی در مقابل فشار شاخص دلار بر اونس) در بازار طلا احتمالا نوسانات پیشین طلا را شاهد خواهیم بود. این موضوع در بازار ارز نیز صادق است (فشار عرضه در مقابل حمایت عوامل بنیادین).‌


حمایت کف 1250 دلاری از اونس

دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۶ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و شناسایی سود از سوی معامله‌گران در قیمت‌های بالا عامل فشار بر اونس شد. روز گذشته فضای انتظاری برای نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا بر بازارها حاکم بود. چشم‌انداز کاهش نرخ تورم و کند شدن رشد اقتصاد جهانی احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا را تقویت کرده است. امری که افت یورو (رشد شاخص دلار) را رقم زد. اما همچنان چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. در همین رابطه صندوق بین‌المللی پول به دلیل قیمت‌های پایین کالاها و نوسانات شدید بازارهای مالی، ریسک بازارها را بسیار بالا می‌داند. در نتیجه با وجود آمارهای مناسب آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته آینده فدرال رزرو ضعیف است. این عوامل سطح حمایتی ۱۲۵۰ دلاری اونس را تقویت کرده است.


رشد «تسه»ها با انتظار افزایش تقاضا

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۴۶۸ تومان معامله شدند. انتظار برای رشد تقاضای اوراق با ارائه وام جدید عامل حمایت از «تسه»ها است. روزهای اخیر افزایش سقف وام از طریق اوراق به خانه‌اولی‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد. همزمان نرخ سود اسمی وام جدید نیز یک واحد درصد کاهش یافت. بنابراین با توجه به رابطه نرخ سود وام و قیمت اوراق، خبر کاهش نرخ سود وام‌های آتی، تعدیل قیمت «تسه»ها را به همراه داشت. اما به نظر می‌رسد انتظار رشد تقاضای «تسه»ها در شرایط کنونی مانع از افت نرخ سود این اوراق می‌شود. بنابراین نرخ سود در شرایط کنونی ۵/ ۲۳ درصد است که همچنان کارشناسان بر بالا بودن آن تاکید دارند. اقدامات برای تقویت سمت عرضه می‌تواند تعدیل نرخ سود وام را رقم بزند.


نوسانات شدید نفت در تقابل عوامل

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۳۷ دلار معامله ‌شد. در شرایط کنونی شاهد تقابل خوش‌بینی‌ها با عوامل بنیادین در بازار نفت هستیم. از سویی نشست صادرکنندگان بزرگ نفتی در روسیه در ۲۰ مارس خوش‌بینی‌ها برای بازگشت تدریجی تعادل میان عرضه و تقاضا را تقویت کرده است. اما همچنان حجم بالای ذخایر موجودی نفت و مازاد عرضه کنونی در کنار افزایش صادرات ایران، عامل فشار بر قیمت نفت است. گزارش اداره اطلاعات آمریکا (EIA) نیز بر کاهش رشد تقاضا تاکید داشت. بر این اساس پیش‌بینی قیمت WTI را برای سال جاری ۴ دلار کاهش داد. همچنین موسسه نفت آمریکا (API) رشد ۴/ ۴ میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت را پیش‌بینی کرد. هم‌اکنون این ذخایر در بالاترین سطح در ۸ دهه اخیر قرار دارند. بنابراین خوش‌بینی‌ها در شرایط فشار عوامل بنیادین نوسانات قیمت نفت را به شدت افزایش داده است.