معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای بومی‌سازی ساخت ١٠ گروه کالای صنعت نفت گفت: تاکنون قراردادهای ساخت ٦ گروه از این کالاها نهایی شده است. به گزارش «شانا» محمدرضا مقدم با بیان این مطلب افزود: ٦٥ درصد هزینه‌های صنعت نفت مربوط به تجهیزات است، از این رو بومی‌سازی ساخت قطعات و تجهیزات صنعت نفت می‌تواند در پیشبرد اهداف این صنعت راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت برای ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برنامه‌های مدونی دارد، ادامه داد: باید با شکل‌گیری این شرکت‌ها در کشورمان به جهانیان ثابت کنیم صنعت نفت نیازی به قیم ندارد. وی با بیان اینکه ما در سال‌های گذشته بسیار در امر سرمایه‌گذاری غفلت کردیم، افزود: سرمایه‌گذاری بهترین بستر را برای انتقال تکنولوژی فراهم می‌کند و امیدوارم از این پس این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد. معاون وزیر نفت با اشاره به انعقاد قرارداد مطالعات فناورانه مخازن نفتی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سال گذشته و موافقت‌نامه‌های پژوهشی حوزه پایین دست در روزهای اخیر گفت: وزارت نفت جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را پذیرفته و به این نتیجه رسیده است که برای دستیابی به اقتصادی دانش بنیان، بهره‌مندی از پتانسیل‌های علمی و پژوهشی ضرورت دارد. مقدم با اشاره به اینکه تحریم‌ها نتوانست صنعت نفت کشور را فلج کند، تصریح کرد:‌ پارس جنوبی نماد بارور شدن استعدادهای درونی کشور است و پیشبرد پروژه‌های ما در دوران تحریم نشان داد امکان رشد و پیشرفت با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور وجود دارد.

وی بر تدوین استراتژی‌های روشن برای فعالیت در دوران پساتحریم تاکید کرد و گفت: به‌خصوص باید ساز‌و‌کاری را مدنظر قرار دهیم تا به جهش در انتقال تکنولوژی دست یابیم. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید با بهره‌مندی درست از ظرفیت‌های موجود و ارتباطات بین‌المللی مناسب به سمت شبکه دانش چرایی حرکت کنیم، افزود: کشورهایی که به استفاده از شبکه دانش چگونگی قناعت کرده‌اند، همواره دنباله رو باقی می‌مانند و امکان خلق فرصت‌های جدید را از دست می‌دهند. مقدم با بیان اینکه باید در بحث اقتصاد مقاومتی به مراتب بیشتر و بهتر کار کنیم، خاطرنشان کرد: دانش بنیان بودن و درونزایی و برونگرایی کلید واژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند که با شعار محقق نمی‌شود و نیازمند عمل است.