رئیس کمیته نفت و گاز مجلس بابیان اینکه باید از برخوردهای سیاسی با پدیده‌های محیط زیست پرهیز کرد، گفت: براساس گزارش‌های ارائه‌شده، بنزین توزیع‌شده در کلان‌شهرها، دارای استاندارد یورو‌٤ است و افزون بر این، بنزین وارداتی نیز از این نوع استاندارد برخوردار است. نادر فریدونی در گفت‌وگو با «شانا»، درخصوص آخرین جلسه کمیسیون انرژی درباره بررسی شاخص‌های سوخت مصرفی در وسایل حمل‌ونقل کشور و پیامدهای آنها بر هوای کلان‌شهرها افزود: امسال به‌طور میانگین روزانه ٩ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است و باقی‌مانده نیاز مصرفی کشور در پالایشگاه‌های داخلی تولید شده و می‌شود، چون میانگین مصرف روزانه بنزین حدود ٧٠ میلیون لیتر است. رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی افزود: در جلسه روز دوشنبه (٧ دی‌ماه) در مجلس که با حضور مسوولان دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برگزار شد نماینده هرکدام از مجموعه‌ها ازجمله مسوولان شرکت پالایش و پخش دیدگاه‌های کارشناسی خود را ارائه کردند و براساس گزارش‌های ارائه‌شده، بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو‌٤ است.

عضو کمیسیون انرژی درخصوص مبدأ و مقصد بنزین وارداتی نیز گفت: به دلیل محدودیت‌های ظالمانه‌ای که بر ایران اعمال ‌شده است در بیان مسیرهای انتقال این سوخت به کشور محدودیت وجود دارد. فریدونی گفت: براساس گزارش‌های ارائه‌شده از سوی مسوولان پالایش و پخش، بنزین توزیعی در کلان‌شهرها دارای استاندارد یورو‌٤ است که این موضوع در کاهش آلاینده‌های مرتبط با سوخت نقش داشته است. این نماینده مجلس نهم، بابیان اینکه باید به معضل آلودگی هوا کلان نگاه کرد، افزود: اینکه ابعاد چالش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به سوخت مصرفی (وارداتی و تولیدی) معطوف شود، درست نیست. چون متغیرهای زیادی در این زمینه قابل‌بحث و بررسی است که سوخت، یکی از آنها است. رئیس کمیته نفت و گاز به همین دلیل پیشنهاد کرد کمیته‌ای برای رفع چالش آلودگی هوا میان مجلس و دولت شکل گیرد که مصوبه‌های آن پس از تصویب در هیات‌ دولت اجرایی شود و منابع آن نیز در بودجه یا متمم آن پیش‌بینی شود. فریدونی افزود: برخورد سیاسی با پدیده آلودگی محیط زیست و آلاینده‌ها در کلان‌شهرها سبب تشدید این معضل می‌شود؛ بنابراین همه طرف‌ها باید از این نوع برخوردها پرهیز کنند و راهکارهای علمی و فنی را برای کاهش این معضل جست‌وجو و اجرایی کنند و دستگاه‌های اجرایی را کمک کنند چون سلامت مردم از اهمیت نخست برخوردار است.


تایید سخنگو پس از گزارش مسوولان

سخنگوی‌ کمیسیون ‌انرژی مجلس‌، نیز پس از پایان جلسه این کمیسیون در همین زمینه گفت: براساس گزارش دستگاه‌های نظارتی، کمیسیون انرژی مجلس، کیفیت بنزین وارداتی را تایید می‌کند. حسین امیری خامکانی افزود: حتی در صورت استفاده از بنزین با استاندارد یورو ٥ اگر از خودروهای با کیفیت استفاده نشود امکان آلایندگی وجود دارد.


پیامدهای حذف بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها

موید حسینی صدر هم در گفت‌وگو با «شانا» درخصوص اظهارنظرهای متفاوت در زمینه حذف بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها همزمان با تشدید آلودگی هوا اظهار کرد: در زمینه چالش بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، تصور و برداشت جامعه درست است، اما از منظر علمی این تصور اشتباه است. رئیس کمیته پتروشیمی مجلس بابیان اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها دارای آروماتیک بالایی بود ولی بهسوزی آن مشکلی نداشت، تصریح کرد: ممکن است سوختی دارای گوگرد بالایی باشد اما به نسبت بنزین با بنزن بالا، آسیب کمتری ایجاد کند. ازاین‌رو، بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها از ترکیبات آروماتیک بالایی برخوردار بود که با حذف آن ترکیبات آروماتیک در هوا کاهش یافت. سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: اصل معضل آلودگی هوا در تهران ناشی از سوزانده شدن حدود ١٥ میلیون لیتر بنزین در روز، فعالیت ٢ میلیون و ۵۰۰ هزار بخاری و یک‌میلیون آبگرمکن و همچنین یک‌میلیون موتورخانه در برج‌ها و ادارات است، افزون بر این، مقدار زیادی نفت گاز و مازوت و دیگر سوخت‌ها مصرف می‌شود. ازاین‌رو، حجم بالایی از هیدروکربن‌ها در کلان‌شهری که گردش هوا هم ندارد سوزانده می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره دلیل تشدید آلودگی هوا در فصل سرد سال نیز تصریح کرد: ارتفاعی که آلاینده‌ها در تابستان در آن قرار می‌گیرند حدود ٣ هزار متر است به آن معنا که از سطح زمین تا ارتفاع ٣ هزار متر آلاینده پراکنده می‌شود اما در فصل زمستان این ارتفاع به یک‌چهارم کاهش می‌یابد، بنابراین، تراکم غلظت آلاینده‌ها فزونی می‌یابد. این در حالی است که این کاهش ممکن است در شب‌ها به سبب وجود برودت هوا بیشتر هم بشود که سبب غلیظ شدن آلاینده‌ها می‌شود و درنهایت تنفس را با مشکل مواجه می‌کند.