فارس: تولید نفت اوپک در ماه اکتبر (مهر ماه) به علت افت تولید عربستان و عراق کاهش یافت و تولید نفت ایران همچنان در حال افزایش است.

نتایج یک تحقیق نشان داد: با توجه به اینکه کاهش تولید عربستان و عراق از افزایش تولید اعضای آفریقایی اوپک بیشتر بوده است، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر (مهر‌ماه) به نسبت ماه گذشته کاهش یافت.

به گفته منابع آگاه در این تحقیق، البته این کاهش‌ها نشان‌دهنده کاهش تعمدی عرضه به منظور تقویت قیمت‌ها نیست و کشورهای صادرکننده نفت هنوز با رقم بالایی نفت تولید می‌کنند، چراکه تولیدکنندگان بزرگ این سازمان هنوز بر حفظ سهم خود در بازار تمرکز دارند.

بر‌اساس آمارهای کشتیرانی و اطلاعات منابع آگاه در شرکت‌های نفتی و مشاوران اوپک، عرضه نفت اوپک از ۷۶/ ۳۱ میلیون بشکه در ماه سپتامبر به ۶۴/ ۳۱ میلیون بشکه در ماه اکتبر افت کرده است.

کشورهای عضو اوپک با توجیه حفظ سهم خود از بازار، از نوامبر ۲۰۱۴، تولید خود را تقریبا ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند. به‌‌رغم کاهش ماه جاری، تولید نفت اوپک فاصله چندانی با میزان تولید این سازمان در ماه جولای برابر با روزانه ۸۸/ ۳۱ میلیون بشکه (بالاترین رقم تولید اوپک از ابتدای ۱۹۹۷) ندارد.

افزایش تولید اوپک بر عرضه بیش از حد در بازار افزود و این امر سبب شد تا قیمت نفت از ژوئن ۲۰۱۴ به بیش از نصف کاهش یابد و به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته منابع آگاه، بیشترین کاهش عرضه در ماه اکتبر از سوی عربستان صورت گرفته است که تولید خود را به علت افت مصرف نفت در تاسیسات نیرو و پالایشگاه‌های داخلی کاهش داده است. این درحالی است که عربستان میزان صادرات بالاتری در این ماه داشته است. تولید نفت عربستان برابر با ۱۰/ ۱۰ میلیون بشکه در روز است. بالاترین رقم تولید این کشور در ماه ژوئن برابر با ۵۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس اطلاعات کشتیرانی، صادرات نفت عراق از پایانه‌های جنوبی این کشور، در بیشتر روزهای ماه اکتبر بالا بود و به رکورد ۱/ ۳ میلیون بشکه در روز در ۲۷ روز نخست این ماه رسید اما پس از آن به علت آب و هوای نامساعد و تاخیر در محموله‌ها کاهش یافت.

بر‌اساس این بررسی، صادرات نفت نیجریه و آنگولا در ماه اکتبر افزایش یافته است اما وقوع حادثه‌ای برای محموله‌های نیجریه، روند افزایشی صادرات را محدود کرد. تولید نفت لیبی نیز اندکی افزایش یافت. در ادامه این تحقیق آمده است، تولید نفت ایران که تا پیش از تشدید تحریم در سال ۲۰۱۲، دومین تولیدکننده نفت اوپک بود، همچنان در حال افزایش است. لغو تحریم‌ ایران احتمالا تولید نفت این کشور را تا سال ۲۰۱۶ تقویت می‌کند.