شمار زیادی از بازرگانان انگلیسی که تجربه طولانی کار با ایران را دارند، معتقدند صدور دانش فنی مهم‌ترین‌ جزء همکاری‌های تجاری آینده با شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

به گزارش «ایرنا» بر اساس نظرسنجی که از بازرگانان شرکت‌کننده در کنفرانس حزب ملی اسکاتلند که از ۱۵ تا ۱۷ اکتبر (۲۳ تا ۲۵ تیر) در شهر آبردین، پایتخت نفتی اسکاتلند برگزار شد، پدی کالینز مسوول ارشد شرکت آبین در نزدیکی شهر آبردین که محصولات شیمیایی برای صنعت نفت و گاز تولید می‌کند، گفت: ایرانی‌ها می‌دانند چه خبر است، چه فناوری می‌خواهند و چه احتیاج دارند. در ایران یک نیروی کار عظیم تحصیل‌کرده دارید که به راحتی می‌توانند آموزش ببینند. نایژل کولتارد دیگر بازرگانی که سال‌ها با ایران کار کرده و رئیس گروه مبادلات اقتصادی فرانسه- ایران است، معتقد است: مهمترین چیز، انتقال فناوری است. ایرانی‌ها با هر پروژه مهم، فناوری می‌خواهند. براساس این گزارش چشم‌انداز گشایش بخش عظیم نفتی ایران به روی شرکت‌های خارجی ظرف ماه‌های آینده به نظر نمی‌رسد خبر خوبی برای پایتخت نفتی اسکاتلند، آبردین، باشد اما الکس سالموند که هم‌اکنون همزمان عضو پارلمان‌های اسکاتلند و بریتانیا است، این‌گونه به قضیه نگاه نمی‌کند. وی در کنفرانس حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) در شهر آبردین در یک مناظره به حاضران گفت: این فقط یک فرصت خوب نیست، بلکه بدون شک یک فرصت عالی است. اسکاتلند پیشنهاد‌های زیادی برای ایران دارد. هر دو کشور می‌توانند از این فرصت بهره ببرند. انتظار می‌رود، تحریم‌های ایران در چارچوب توافق وین که در تاریخ ۱۴ ژوئیه (بیست و سوم تیر) حاصل شد، در اوایل سال ۲۰۱۶ لغو شود.

این گزارش همچنین نوشت، اقتصاد ایران و اسکاتلند، هر دو به صادرات نفت خام وابسته است و مهندسان اسکاتلندی در اوایل قرن بیستم در توسعه صنعت نفت ایران با این کشور همکاری می‌کردند. اما همکاری‌های آینده دو کشور ممکن است به بخش نفت محدود نشود. به گفته سالموند، وی هیاتی از روسای شرکت‌های اسکاتلندی را برای ترغیب همکاری‌های کشاورزی میان دو کشور به تهران برده است. شرکت‌های اسکاتلندی همچنین به دنبال گشایش زمینه‌های همکاری در بخش آموزش و پرورش، فناوری‌های دیجیتال و بازی‌های دیجیتال هستند. به گفته سالموند، کارشناسان اسکاتلندی در زمینه نقشه‌برداری دیجیتالی سایت‌های باستانی، روزی برای ایران جالب خواهند بود. اما در زیر این خوش‌بینی، نگرانی عمیقی در آبردین در مورد معنی برداشته شدن تحریم‌های ایران برای قیمت‌های نفت وجود دارد. ایران می‌گوید می‌تواند یک سال پس از لغو تحریم‌ها، یک میلیون بشکه نفت به تولید خود بیفزاید.

این حجم به بازار نفت که هم اکنون با سه میلیون بشکه در روز، مازاد عرضه روبه‌رو‌ است تزریق می‌شود. برخی تحلیلگران می‌گویند، افزایش صادرات نفت ایران، به قیمت‌های نفت که هم اکنون برای نفت خام برنت حول و حوش ۵۰ دلار در هر بشکه است، فشار بیشتری وارد می‌کند. سال گذشته قیمت نفت برنت ۹۰ دلار در هر بشکه بود. این خبر برای صنعت نفت اسکاتلند که در زمره تولیدکنندگان پر هزینه نفت در جهان است خبر خوبی نیست. هزینه تولید هر بشکه نفت در اسکاتلند حدود ۴۰ دلار در هر بشکه است، در حالی که در ایران فقط پنج دلار است. اما ایران می‌گوید می‌خواهد ۱۸۵ میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت و گاز خود در دهه آینده سرمایه‌گذاری کند که بخش عمده آن از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تامین خواهد شد.