مدیرعامل شرکت ملی نفتکش از ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ناوگان حمل نفت جهان یاد کرد و از ورود به بازار حمل دریایی پتروشیمی در دوران پساتحریم خبر داد.

علی اکبر صفایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به بیش از ۶۰ میلیون تن در سال رسیده است، گفت: چندسالی است که شاهد هستیم پتروشیمی‌ها خود راسا به ایجاد ساختار حمل ونقل دریایی در تشکیلات خود و همچنین خرید کشتی اقدام کرده‌اند که در بیشتر موارد نه تنها سودی برای پتروشیمی‌ها ندارد، بلکه خسارت‌های زیادی نیز به آنها وارد شده و عرصه را نیز برای حضور سودجویان برای تخریب این بازار فراهم کرده است. مدیر‌عامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به توسعه ناوگان حمل مواد پتروشیمی شرکت ملی نفتکش ایران بیان کرد: با توجه به رشد و توسعه صنایع پتروشیمی و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای تولید ۱۸۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در افق ۱۴۰۴، شرکت ملی نفتکش ایران در راستای سیاست‌های کشور، از سال‌های گذشته توسعه ناوگان خود در بخش حمل محصولات پتروشیمی و گاز مایع را در دستور کار خود قرار داده است.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه کشتی‌های ناوگان شرکت نفتکش‌ از جمله کشتی‌های جوان و مدرن جهان به شمار می‌رود، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش ایران می‌تواند در فاز نخست ۱۰۰ هزار متریک تن از ظرفیت موجود خود را به حمل محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادراتی کشور اختصاص دهد. این مقام مسوول با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش ایران برای حمل مواد پتروشیمی و پالایشگاهی، گام‌های مناسبی برداشته است، یادآور شد: نبود یک ناوگان ملی برای صادرات محصولات پتروشیمی همواره یکی از دغدغه‌های کشور و شرکت نفتکش بوده است که به این منظور ناوگان مناسبی را ایجاد کرده‌ایم. وی افزود: البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی، این اقدامات هنوز کافی نیست و همان‌طور که اشاره شد، در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام گرفته است. مدیر‌عامل شرکت ملی نفتکش ایران در پایان گفت: این شرکت نفتی با بیش از ۵/ ۱۵ میلیون تن تناژ حمل، رتبه اول ظرفیت را در سطح ناوگان کشتی‌های حمل مواد نفتی جهان در اختیار دارد.