گروه نفت و پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در شرایطی از مذاکره با ١٧٠ شرکت خارجی برای صادرات گاز در سال گذشته خبرداد که به گزارش «دنیای اقتصاد» در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز گفت‌وگوهای نفتی ایران با کشورها و شرکت‌های بزرگ همچنان ادامه داشته و به عقیده کارشناسان هر چه زمان به پایان مذاکرات نزدیک تر می‌شود، آمادگی خارجی‌ها برای حضور فعال در عرصه‌های نفت و گاز ایران نیز تقویت می‌شود. در این بین گفت‌وگوی خبرنگار ما با گروه‌های تجاری مختلفی که در قالب هیأت‌های خارجی به تهران قدم گذاشته‌اند نیز نشان می‌دهد صنعت نفت و گاز از صنایع مهمی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی به شدت بر آن تمرکز کرده‌اند.

در این رابطه علیرضا کاملی درباره صادرات گاز به اروپا با تاکید بر اینکه اولویت نخست در صادرات گاز، کشورهایی است که از لحاظ جغرافیایی به ایران نزدیک هستند، تصریح کرد: ایران می‌تواند با ساخت حداکثر ٢٠٠ کیلومتر خط لوله، گاز را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند و طبیعی است که این کشورها به دلیل هزینه، زمان کمتر و منافع بیشتر، اولویت نخست صادرات گاز هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه ورود به بازار گاز اروپا از طریق خط لوله در شرایط فعلی حداقل به چهار هزار کیلومتر خط لوله نیاز دارد که نیازمند هزینه بالا و زمان بیشتری است، تصریح کرد: البته این به آن معنی نیست که به بازار اروپا چشم نداشته باشیم، بلکه نگاه ما به این بازار بلند مدت است؛ امیدواریم از طریق ال‌ان‌جی به بازارهای اروپا دسترسی پیدا کنیم.

کاملی که با «شانا» گفت‌وگو کرده است همچنین به بحث تبدیل گاز به برق نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در این زمینه تاکنون چند توافقنامه امضا شده است، اظهار کرد: امیدواریم با احداث این نیروگاه‌ها و تبدیل گاز به برق و تامین برق کشورهای همجوار ارزش افزوده ناشی از تبدیل گاز به برق نصیب کشور شود.

وی با بیان اینکه ایران با ٣٤ تریلیون مترمکعب گاز، دارنده بزرگ‌ترین‌ ذخایر گازی دنیا است، به افزایش تولید روزانه بیش از ١٢٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست وزارت نفت، افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم پیدا کند، به نحوی که در سال ٢٠١٩ تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز برسد؛ به این ترتیب شرایطی فراهم می‌شود که بخشی از این افزایش تولید برای صادرات در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به اینکه سیاست کلی و کلان صادرات گاز بدین صورت است که با افزایش تولید گاز، تفکیک و تخصیص آن به بخش‌های مختلف از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و با هماهنگی با وزیر نفت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سیاست صادرات گاز نیز از سوی وزیر نفت به شرکت ملی صادرات گاز ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه اولویت نخست برای صادرات گاز کشورهای منطقه هستند، اظهار کرد: هم اکنون با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه تعامل نزدیکی وجود دارد و به‌زودی عراق نیز به این کشورها اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس مثل امارات، کویت، بحرین، عمان و... صورت گرفته و در حال بستر‌سازی برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.


پیشرفت ٥٠ درصدی پروژه ایران ال‌ان‌جی

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه علاوه بر قراردادهای کنونی صادرات گاز و همچنین مذاکراتی که برای صادرات گاز در جریان است، بحث ال‌ان‌جی نیز مورد تاکید وزیر نفت است به سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال‌ان‌جی اشاره کرد و افزود: به دلیل تحریم دو پروژه پارس و پرشین ال‌ان‌جی متوقف شده است ولی پروژه ایران ال‌ان‌جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان است و مترصد برداشته شدن تحریم‌ها برای وارد کردن تاسیسات و تجهیزات لازم این پروژه هستیم. کاملی با اشاره به اینکه سهم ال‌ان‌جی از کل تجارت گاز دنیا ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می‌گیرد و ایران نیز می‌تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد، تصریح کرد: ورود به صنعت ال‌ان‌جی و بازار ال‌ان‌جی به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی‌توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت. وی با بیان اینکه هم اکنون ٦٠ ترمینال دریافت ال‌ان‌جی در آسیا وجود دارد و قرار است ٤٠ ترمینال دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، گفت: این به آن معنا است که دنیا و به‌ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می‌کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق ال‌ان‌جی تامین کنند؛ طبیعی است که ایران هم باید خود را برای این رشد تقاضا آماده کند. کاملی با بیان اینکه علاوه بر پروژه ایران ال‌‌ان‌جی، شرکت ملی صادرات گاز راه‌های دیگری را برای صادرات گاز تحت بررسی دارد به برنامه صادرات گاز به عمان که بخشی از گاز صادراتی به این کشور قرار است در تاسیسات ال‌ان‌جی استفاده شود اشاره کرد و افزود: در این زمینه بخشی از کارهای ابتدایی صورت گرفته و بزودی بحث انتخاب مشاور خط و مطالعات مهندسی آن شروع خواهد شد. کاملی همچنین به واحد شناور ال‌ان‌جی (FLNG ) نیز اشاره کرد و با بیان اینکه هم اکنون مذاکرات اولیه با بزرگترین شرکت ال‌ان‌جی دنیا برای واحد شناور ال‌ان‌جی (FLNG ) در حال انجام است، گفت: امیدواریم با لغو تحریم، به سرعت وارد فاز مطالعاتی و اجرایی این پروژه شویم؛ به نحوی که بتوان در فاصله ٢ سال و نیم تا سه ساله مقارن با اوج تولید گاز در کشور از این ظرفیت استفاده کرد و بتوان بخشی از صادرات گاز را از طریق ال‌ان‌جی انجام داد.