گروه ترجمه: صندوق بین‌المللی پول در آخرین برآورد خود، هزینه یارانه انرژی جهان را در سال 2015، برابر با 3/ 5 تریلیون دلار (5/ 6 درصد از تولید ناخالص جهان) اعلام کرد؛ رقمی که شوکه‌کننده است. این حجم از یارانه در حالی به انرژی تعلق می‌گیرد که به‌عنوان مثال، سهم هزینه‌های سلامت از بودجه دولت‌ها تنها 6 درصد از تولید ناخالص جهان (براساس گزارش سال 2013) است. گزارش دیگری از صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که یارانه انرژی اثرات معکوسی بر کارآیی، رشد و نابرابری اقتصادی دارد.

یارانه انرژی به معنای تفاوت بین قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان برای انرژی و «هزینه‌های واقعی» آن است. به این مبالغ، نرخ مالیات بر ارزش افزوده کشورها یا مالیات فروش هم اضافه می‌شود. این «هزینه‌های واقعی» شامل هزینه‌های عرضه و زیان‌های مصرف انرژی برای سلامت مردم و محیط زیست هم می‌شود.گذشته از اینکه یارانه انرژی ارقام بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد، در کشورهای زیادی نیز مرسوم است. پرداخت آن، هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود. کشورهای در حال توسعه آسیا تقریبا نیمی از یارانه انرژی جهان را پرداخت می‌کنند؛ در حالی که کشورهای در حال توسعه یک‌چهارم از آن را عهده‌دار هستند. بیشترین یارانه‌ها را کشورهای چین (۳/ ۲ تریلیون دلار)، ایالات متحده (۶۹۹ میلیارد دلار)، روسیه (۳۳۵ میلیارد دلار)، هند (۲۷۷ میلیارد دلار) و ژاپن (۱۵۷ میلیارد دلار) پرداخت می‌کنند. اتحادیه اروپا هم به رغم آنکه نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، یارانه انرژی کمتری پرداخت می‌کند اما حجم آن قابل توجه است (۳۳۰ میلیارد دلار).

پیش از این صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده بود که هزینه‌های یارانه جهانی برای سال ۲۰۱۱ معادل ۲ تریلیون دلار بوده است. بیشتر این اختلاف در برآوردها به دلیل افزایش سطوح اثرات مصرف انرژی بر کیفیت هوا و سلامتی است. به گزارش صندوق بین‌المللی پول، هر چند این اختلاف برآورد بیش از اندازه به نظر می‌رسد، باید به این موضوع توجه کرد که تا چه حد مشکلات سلامتی مرتبط با مصرف انرژی افزایش یافته است. طبق این گزارش، چین، به تنهایی در هر سال شاهد بیش از یک میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های آلاینده، به خصوص زغال سنگ است.با این حال طی چند سال گذشته کشورهای مختلفی برای کاهش اختلاف بین هزینه‌های واقعی انرژی و قیمت آن تلاش کرده‌اند که سبب کاهش ۱۹۰ میلیارد دلاری یارانه انرژی شده است. در این بین کاهش قیمت‌های جهانی نفت، فرصتی طلایی برای کشورها است که سیاست‌های یارانه انرژی خود را اصلاح کنند.