عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پارسیان (استان فارس) عصر دیروز با دستور رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر نفت آغاز به کار کرد. همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به استان فارس، عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پارسیان از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در محل اجرای این پروژه آغاز شد. این طرح که هم اکنون در مرحله تحکیم زمین برای اجرای پروژه قرار دارد، طبق برنامه قرار است با سرمایه‌گذاری ٩٠٠ میلیون دلاری و در طول ٣٦ ماه راه‌اندازی شود. میزان خوراک روزانه این طرح ٨٠ میلیون مترمکعب گاز است که از میدان‌های تابناک، شانول، وراوی و هما از طریق پالایشگاه پارسیان تامین می‌شود. سید‌نظام‌الدین شمس عالم مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان تدبیر دیروز روز گذشته و پیش از شروع عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پارسیان در گفت‌وگو با «شانا» درباره هدف از اجرای این طرح گفت: طرح استحصال اتان پارسیان با هدف بازیابی گازهای ارزشمند اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی و جلوگیری از سوختن این محصولات در خط لوله شبکه سراسری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ٨٠ درصد از این سرمایه‌گذاری قرار است از طریق صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک پارسیان تامین شود، اظهار کرد: ٢٠ درصد این میزان سرمایه‌گذاری نیز آورده سهامدار خواهد بود. به گفته وی، ٨٠ درصد سهام این طرح مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت انرژی تدبیر و ٢٠ درصد آن متعلق به شرکت ملی گاز ایران است.

شمس عالم درباره محصولات این طرح نیز گفت: متان، اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی محصولات طرح استحصال اتان خواهند بود که از این محصولات متان به خط لوله سراسری تزریق و اتان نیز به پتروشیمی فیروز آباد که عملیات اجرایی آن آغاز خواهدشد، تحویل داده می‌شود. به گفته وی، پتروشیمی فیروزآباد نیز در آینده تامین‌کننده خوراک چهار پتروشیمی دیگر در استان فارس خواهد بود. شمس عالم افزود: همچنین قرار است عمده پروپان، بوتان و میعانات گازی این طرح به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر شود.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان تدبیر در باره میزان اشتغال این طرح گفت: در این طرح در زمان اجرا یکهزار نفر به‌صورت مستقیم و چهار هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند بود؛ نیروی اشتغال به کار این طرح بعد از بهره‌برداری ٦٠٠ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ٢ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم خواهند بود.