گروه نفت و پتروشیمی: اعلام آتش بس از سوی عربستان و توقف حمله‌های هوایی این کشور به یمن موجب سقوط قیمت نفت شد، هرچند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رشد تقاضای نفت مانع از افت شدید قیمت‌ها خواهد شد. نفت برنت در پی انتشار این خبر بیش از یک دلار از ارزش خود را نسبت به روز دوشنبه از دست داد و به زیر ۶۲ دلار رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) نفت روند کاهشی داشت به‌طوری‌که نفت خام آمریکا با افت ۴۴ سنتی به ۱۷/ ۵۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز سه‌شنبه ۴۱ سنت کاهش یافت و در قیمت ۶۷/ ۶۱ دلار معامله شد. در عین حال بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک)، بهای سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه افت ۶۶ سنتی را تجربه کرد و به ۸۴/ ۵۸ دلار رسید.

عربستان روز گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد، به حملات هوایی خود به یمن پایان داده است. حدود یک ماه است که جنگ ائتلاف عربی با یمن آغاز شده و در این مدت به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و احتمال وقوع درگیری نظامی بین بزرگان تولید‌کننده نفت از سویی و از سوی دیگر نگرانی‌ از کاهش رشد تولید آمریکا، قیمت نفت حدود ۱۰ دلار افزایش یافت. هرچند که این جنگ خارج از مرزهای عربستان و در خاک یمن اتفاق افتاد و تولید نفت یمن به اندازه‌ای نیست که کاهش آن بر قیمت نفت اثر گذار باشد اما همجواری این کشور با تنگه باب‌المندب، یکی از شاهراه‌های مهم انتقال نفت و در نتیجه نگرانی از اختلال در روند عبور نفت از این تنگه موجب رشد قیمت نفت شد.

بر‌اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، یمن روزانه حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و بر همین اساس توقف تولید یا روند صادرات نفت این کشور بر قیمت نفت تاثیر‌گذار نخواهد بود. این در حالی است که تنگه باب‌المندب بعد از تنگه هرمز، تنگه مالاکا و کانال سوئز مهم‌ترین‌ مسیر صادرات نفت در جهان به شمار می‌رود و بر اساس آخرین آمار، در سال ۲۰۱۳ روزانه به‌طور میانگین ۸/ ۳ میلیون بشکه نفت از آن عبور ‌کرده است. بر همین اساس وقوع درگیری در نزدیکی این تنگه بر قیمت نفت اثر گذاشت و به خصوص قیمت نفت برنت را بالا برد.

در حال حاضر کارشناسان و تجار نفتی بر این باورند که کاهش درگیری در این منطقه نمی‌تواند قیمت نفت را نزولی کند و شاهد افت شدیدی در قیمت‌ها نخواهیم بود. به گزارش رویترز، تاجران بزرگ کالاهای اساسی از تقویت تقاضا در بازار خبر می‌دهند و معتقدند با ایجاد موج جدیدی از تقاضا در بازار نفت به دلیل نزدیک شدن به فصل مسافرت‌های تابستانی شاهد کاهش شدیدی در قیمت نفت نخواهیم بود. یان تیلور، مدیر‌عامل شرکت «ویتول گروپ»، بزرگ‌ترین‌ شرکت مستقل تجاری نفت در این‌باره گفت، ما احتمالا شاهد یک کاهش دیگر در قیمت‌ها در سه ماهه دوم خواهیم بود اما قیمت‌ها کمتر از پایین‌ترین رقم امسال نخواهد شد. وی پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بود که بازار نفت به ثبات نسبی رسیده و در بازه ۵۰ تا ۷۰ دلار نوسان خواهد کرد.

ونزوئلا همچنان به دنبال مذاکره برای افزایش قیمت نفت

اما در این میان فشار کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای عضو اوپک ادامه دارد‌ به‌خصوص ونزوئلا که به بیمارترین اقتصاد جهان مشهور است، طی این مدت مذاکرات زیادی با دیگر اعضای اوپک انجام داده تا بلکه راهکاری برای افزایش قیمت نفت بیابد. حال تیم مذاکره‌کننده ونزوئلایی که شامل وزیر امور‌خارجه، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و معدن این کشور است بعد از دیدار و گفت‌وگوهایی که در ایران داشتند، روز سه‌شنبه وارد عربستان شدند. وزیر‌خارجه این کشور با شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، معاون وزیر نفت عربستان دیدار کرد و پیرامون مسائل مربوط به انرژی از جمله ایجاد ثبات در قیمت نفت بحث و تبادل‌نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد: ما درحال برگزاری نشست‌هایی با شرکای خود در اوپک هستیم تا به این ترتیب برای دفاع از قیمت نفت به توافقی دست یابیم. «رودریگز» سفر خود را به کشورهای خاورمیانه ادامه خواهد داد و به قطر و بحرین نیز خواهد رفت؛ سپس برای برگزاری نشستی با تمام سفرای ونزوئلا در اتحادیه اروپا روز جمعه راهی بلژیک خواهد شد.

این در حالی است که عربستان همچنان روی تصمیم خود مبنی بر کاهش نیافتن سطح تولید اوپک پافشاری می‌کند و حتی این کشور در ماه گذشته و ماه جاری میلادی تولید نفت خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. عربستان در نشست ۱۶۶ اوپک که آذر ماه در وین برگزار شد به همراه سه کشور امارات، قطر و کویت با کاهش سطح تولید اوپک مخالفت کرد. هرچند که به گفته وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه در حال حاضر تعداد اعضایی که با این تصمیم مخالفند حداکثر دو کشور می‌شود اما تصمیمات در اوپک بر اساس رای همه اعضای این سازمان گرفته می‌شود و حتی اگر یک عضو با تصمیمی مخالفت کند آن اجرایی نخواهد شد.

در این بین وزیر نفت این کشور، علی النعیمی بارها تاکید کرده که کشورش آماده است تا به افزایش قیمت نفت کمک کند ولی حاضر نیست این کار را به تنهایی انجام دهد. اما وزیر انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده که بارها با عربستان و اوپک برای افزایش قیمت نفت مذاکره کرده و به نتیجه نرسیده است. الکساندر نواک در این‌خصوص گفته است با عبدالله البدری، دبیر کل اوپک، گفت‌وگو کرده است. اولگ اوزروف، سفیر روسیه در ریاض، با النعیمی دیدار و در رابطه با این موضوع با وی گفت‌وگو کرده اما توافقی در این زمینه به دست نیامده است.