گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: بر‌خلاف چشم‌انداز ضعیف بازار نفت، روز گذشته قیمت نفت قدری افزایش یافت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) بهای نفت برنت با بیش از ۸۰ سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت روز سه‌‌شنبه به ۸۲/۴۸ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که سبد نفتی اوپک، بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی آن روز سه‌شنبه، ۲۰ ژانویه، با ۸۳ سنت کاهش به مرز ۴۳ دلار نزدیک و ۰۳/۴۳ دلار معامله شد. اما بازار نفت آمریکا، نایمکس، روز گذشته تعطیل بود و قیمت این نوع نفت ۳۹/۴۶ دلار بدون تغییر ماند. یکی از فعالان بازار نفت درخصوص این بازار به خبرگزاری رویترز گفت: به نظر می‌رسد برای مدتی شاهد نوسان قیمت‌ها در بازه ۴۵ تا ۵۰ دلار خواهیم بود. هرچندکه احتمال دارد در مقاطعی شاهد افت شدیدی در قیمت نفت باشیم. روز گذشته قیمت نفت برنت در حالی افزایش یافت که همه پیش‌بینی‌ها از تداوم وضعیت گاوی در بازار نفت در کوتاه مدت خبر می‌دهند. در این راستا، آخرین پیش‌بینی در مورد وضعیت بازار نفت متعلق به صندوق بین‌المللی پول (IMF) بود که علاوه بر اینکه پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۵(سال جاری میلادی) را کاهش داد، برآورد خود از میانگین قیمت انواع نفت در این سال را نیز کاهش داده و قیمت را به ازای هر بشکه ۷/۵۶ دلار برآورد کرده است. در واقع بر اساس غالب برآوردها بهای نفت در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۵ نزولی خواهد بود و در ۶ ماه دوم سال صعود خواهد کرد. این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا و برخی کارشناسان بر این باورند که صعود نفت زودتر از سه ماه سوم آغاز خواهد شد؛ چراکه افت چند ماه اخیر این کالای استراتژیک بیشتر از برآوردها بر کاهش سرمایه‌گذاری در میادین نفتی شیل تاثیر گذاشته است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر نمی‌توان هیچ آینده مشخصی در برابر نفت متصور بود و بسیاری از برآوردها و تحلیل‌ها ضد و نقیض هم هستند؛ مثلا درخصوص میزان سرمایه‌گذاری در میادین نفتی که تنها عامل اثر گذار در میزان تولید نفت و قیمت آن در آینده است، اخبار متفاوتی منتشر شده که در زیر به بررسی برخی از آنها پرداخته‌ایم.

بر‌اساس برآوردها تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی شیل به شکل قابل توجهی کاهش یافته؛ به‌طوری‌که برخی از شرکت‌ها از کاهش ۴۰ درصدی دکل‌های خود نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۴ خبر داده‌اند. این در حالی است که تولیدکنندگان نفت ماسه‌ای در کانادا با اشاره به هزینه تولید حدود ۳۸ دلاری برای هر بشکه نفت در میادین ماسه‌ای اعلام کرده‌اند که با وجود زیانده بودن قصد ندارند تولید خود را کاهش دهند. حتی برخی از آنها اعلام کرده‌اند که با افزایش تولید به سود‌آوری خود ادامه خواهند داد. همچنین شرکت نروژی استات اویل نیز اعلام کرده که به سرمایه‌گذاری‌های جدید ادامه خواهد داد، معاون مدیر عامل این شرکت مهم نفتی اعلام کرده که استراتژی این شرکت بر اساس برنامه‌ریزی مبتنی بر پیش‌بینی‌ها در بلند‌مدت است و بر همین اساس استات اویل به سرمایه‌گذاری‌های جدید خود ادامه خواهد داد.

از طرفی معاون نخست‌وزیر روسیه روز گذشته اعلام کرد که اگر قیمت نفت حدود ۵۰ دلار باقی بماند تولید روزانه نفت این کشور حدود یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. بر اساس اظهارات آرمادی وورکویچ، کاهش احتمالی تولید نفت روسیه خود خواسته و در جهت توافق با اوپک نخواهد بود، بلکه کاهش قیمت نفت از سویی و همچنین تحریم‌های غرب علیه این کشور به کاهش سرمایه‌گذاری در برخی میادین نفتی روسیه خواهد ‌انجامید که کاهش تولید نفت این کشور را به دنبال خواهد داشت. در مجموع به نظر می‌رسد که برآورد همه خبرها حاکی از کاهش سرمایه‌گذاری‌ در میادین نفتی است؛ اما در حال حاضر نمی‌توان شاهد تاثیر آنها در میزان تولید نفت و در نتیجه قیمت آن بود.