اگرچه وزیر نفت از ابتدای سال جاری وعده افزایش تولید به میزان روزانه ۱۰۰ میلیون متر‌مکعب را به مردم داد تا گامی در جهت جبران عقب ماندگی از قطر به‌عنوان کشور پیشرو در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بردارد و سپس رئیس دولت در سخنانی این وعده را ۴۰ میلیون متر‌مکعب افزایش داد؛ اما همچنان آمارها مشخص نمی‌کند که چه بخشی از این وعده محقق خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، روند رو به رشد مصرف گاز در کشور طی سال‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که همواره میزان مصرف از تولید پیشی گرفته و این امر تا جایی پیش رفته که ایران به‌عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی در دنیا نتوانسته در بازارهای بین‌المللی نقش چندانی در صادرات گاز داشته باشد.

بر اساس این گزارش، روند مصرف گاز در کشور به‌صورتی است که در برخی سال‌ها تامین گاز در فصل زمستان با سختی صورت گرفته؛ به‌طوری که گاز‌رسانی به نیروگاه‌ها کاهش یافته و در برخی مواقع گاز صنایع قطع شده است.

اما میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک است یکی از منابع عظیم گازی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه طی سال‌های گذشته آن‌طور که باید توسعه نیافته و در نتیجه ایران از برداشت از این میدان مشترک از کشور قطر عقب مانده است.

بر این اساس طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اگر تولید ۵۰ میلیون متر‌مکعب گاز از فاز ۱۲، درحدود ۳۷ میلیون متر‌مکعب از فازهای ۱۵ و ۱۶ و در حدود۱۲ میلیون متر‌مکعب از فازهای ۱۷ و ۱۸ تا پایان سال ۱۳۹۳ محقق شود نه تنها وعده زنگنه بلکه وعده رئیس‌جمهوری نیز در زمینه تولید گاز محقق خواهد شد.از سوی دیگر تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲ با افزایش ۱/۲۲ میلیون متر‌مکعب در روز نسبت به سال ۱۳۹۱ به ۶/۲۶۲میلیون متر‌مکعب در روز رسید و آن‌طور که وزیر نفت وعده داده در سال جاری تولید گاز شیرین در پی برداشت از فازهای اولویت دار پارس جنوبی روزانه ۱۰۰ میلیون متر‌مکعب افزایش خواهد یافت.

بر‌اساس این گزارش در حال حاضر تا کنون۳۴۰ میلیون متر‌مکعب گاز از فازهای بهره‌برداری شده پارس جنوبی برداشت می‌شود که در نهایت حدود ۲۸۰ میلیون متر‌مکعب شیرین‌سازی شده و به شبکه گاز‌رسانی وارد می‌شود. طبق آمار موجود این میزان در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۳۵ میلیون متر‌مکعب بوده است.بر این اساس بنا به اعلام مدیر مجتمع گازی پارس جنوبی میزان برداشت گاز ازمخزن پارس جنوبی تا پایان سال به ۴۳۰ میلیون متر‌مکعب می‌رسد که این رقم معادل ۹۰ میلیون متر‌مکعب افزایش نسبت به برداشت کنونی است که در این صورت نه تنها وعده ۱۴۰ میلیون متر‌مکعب افزایش تولید محقق نخواهد شد، بلکه میزان برداشت از وعده ۱۰۰ میلیون متر‌مکعبی زنگنه نیز کمتر خواهد بود.