الهام بادپا (بیتا) تحلیلگر بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت قیمت نفت برنت در ادامه روند نزولی خود متاثر از محرک‌های بنیادی عرضه و تقاضا و تحولات سیاسی دچار نوساناتی شد و با نزدیک شدن به کمترین سطح خود در چهار سال اخیر، سرمایه‌گذاران را در نگرانی باقی گذاشت. عوامل زیادی از جمله مازاد عرضه، دلار قوی، کمبود تقاضا به واسطه انتشار گزارش‌های نه چندان رضایت‌بخشی از اوضاع اقتصادی چین و اروپا، کاهش بهای نفت صادراتی عربستان به آمریکا و این گمانه‌زنی که اوپک از تولید نفت خود برای حمایت از قیمت آن نخواهد کاست فشار منفی زیادی بر بهای نفت وارد آوردند. در عین حال در بازه زمانی مزبور، افزایش اندک موجودی ذخایر نفت آمریکا، بروز تنش‌هایی در اوکراین و میادین نفتی غرب لیبی، اعلام آمار و ارقام مطلوبی از بازار کار و وضعیت آمریکا، انفجار خط لوله نفتی در عربستان سعودی و نیز انتظار سردتر شدن هوا اندکی بهای این کالای استراتژیک را تقویت کرد.

در این هفته پس از آنکه عربستان سعودی در اقدامی چالش‌برانگیز، قیمت نفت خود را برای مشتریان آمریکایی کاهش داد، معامله‌گران چنین تعبیر کردند که این کشور همچنان خواستار حفظ سهم خود از بازار فروش نفت در بزرگ‌ترین‌ اقتصاد جهان است و حتی حاضر است به منظور رسیدن به هدفش در رقابت با سایر عرضه‌کنندگان در آمریکا همچون کانادا، مکزیک، ونزوئلا و تولیدکنندگان نفت شیل بهای نفت را فدا کند؛ درنتیجه احتمالا فعلا خبری از کاهش تولید نیست. این در حالی بود که عربستان بر بهای فروش خود در سایر مناطق (آسیا و اروپا) که رقبایش سایر تولیدکنندگان اوپک و روسیه بودند، افزود.

اگرچه افت بهای نفت که از تابستان سال جاری آغاز شده است با کاستن از هزینه مصرفی مربوط به انرژی، قدرت خرید مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری تجاری را در بسیاری از بخش‌های اقتصادی در سراسر جهان افزایش داده است، اما باید گفت با این اتفاق همه برنده نیستند چراکه کشورهایی مانند روسیه و ونزوئلا که هزینه استخراج بیشتری دارند و بودجه‌های خود را با قیمت بالاتری از نفت بسته‌اند دچار مشکلات زیادی شده‌‌اند و حتی بنابر گزارش IHS این مساله بر سودآوری شرکت‌های مهم فعال در بخش انرژی بورس آمریکا هم تاثیری منفی گذاشته است و بیم آن می‌رود ریزش قیمت نفت هم‌راستا با افزایش تولید در آمریکا و رشد واردات از عربستان سعودی به خاطر کم شدن قیمت فروش آن، به پایین آمدن سطح عرضه نفت WTI و تعطیلی برخی از تولیدکنندگان بینجامد.

از جمله نگرانی‌های دیگری که فشار رو به پایینی بر بهای نفت وارد ساخت کاهش پیش‌بینی اتحادیه اروپا از رشد اقتصادی منطقه پولی یورو برای سال ۲۰۱۴ به دلایل مختلفی نظیر رکود، تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه و نیز کاهش سرمایه‌گذاری بود. این خبر که اتحادیه اروپا پیش‌بینی خود را از ۲/۱ به ۸/۰ درصد تنزل داد این گمانه‌زنی را تقویت کرد که همچنان روند بهبود اقتصادی کند بوده و مشکلات حتی برای اقتصادهای بزرگ این قاره مخصوصا فرانسه و آلمان پابرجا خواهد ماند.همچنین درحالی‌که گزارش‌ها حاکی از آن بود که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر به دلیل افت عرضه نیجریه و آنگولا با ۱۲۰ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۳۰.۷۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، گزارش سالانه اوپک نشان داد سازمان مزبور برآورد خود را از تقاضا برای نفت اوپک کاهش داده و انتظار دارد مصرف آن تا پایان سال ۲۰۱۹ ، به ۲۸.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

به علاوه در گزارش آمده است اوپک روند عرضه و تقاضای انرژی را از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار نفت می‌داند و در میان‌مدت سرعت رشد عرضه را سریع‌تر از تقاضا دیده است. ناگفته نماند به نقل از سازمان مذکور در حالی‌که مرکز ثقل مصرف به سمت آسیا متمایل شده، میزان عرضه از سوی آمریکای شمالی در حال افزایش است و انتظار می‌رود تولید نفت شیل آمریکا از ۸/۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۳ به ۴/۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ برسد. این در حالی بود که پافشاری اوپک درخصوص اینکه آنقدرها هم کاهش ۳۰ درصدی بهای نفت نگران‌کننده نیست دوباره معامله‌گران را مضطرب کرد که احتمالا سازمان مذکور تصمیمی برای کم کردن تولید نفت خود در نشست ششم آذرماه ندارد. موسسه استاندارد چارترد برآورد کرده است قیمت نفت برنت در سال جاری به ۹۰ دلار و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب به حدود ۱۰۵ و ۱۱۵ دلار خواهد رسید.

بازار نفت برنت در هفته پیش رو: در شرایطی که نزدیک شدن به نشست وزرای کشورهای عضو اوپک برای تصمیم‌گیری درخصوص میزان تولید نفت در سال آینده فضای معاملات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، خبرهای اقتصادی مختلف با تشدید حس امیدواری و ناامیدی نسبت به روند عرضه یا تقاضا، قیمت نفت را به چالش خواهند کشید. همچنین اگرچه بهبود قیمت این کالای استراتژیک با سرد شدن هوا امری دور از ذهن نیست اما فشار عرضه آنقدر زیاد است که به تعادل رسیدن اوضاع، محرک‌های مثبت بیشتری را می‌طلبد. چراکه نه تنها احتمال عدم کاهش تولید نفت اوپک، ادامه رکود در اروپا، افت رشد اقتصادی چین و دلار قوی از عوامل کاهنده بهای نفت محسوب می‌شوند، توافق ایران با غرب بر سر مسائل هسته‌ای هم با افزایش صادرات نفت این کشور بر مازاد عرضه خواهد افزود.