نفت و پتروشیمی: بعد از رونمایی از جزئیات قراردادهای نفتی جدید که اخیرا در دانشگاه امام صادق و در یک برنامه هم‌اندیشی صورت گرفت، به نظر می‌رسد تحرکات بین‌المللی وزارت نفت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی با کارت «قرارداد نفتی ایرانی» آغاز شده است. به‌طوری‌که به گفته رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت «مدل جدید قراردادهای نفتی تاکنون با استقبال شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان روبه‌رو شده است». به گفته مهدی حسینی، وزارت نفت با قراردادهای جدید، با حفظ منافع ملی به دنبال عقد قراردادهای نفتی «برد-برد» است.

به گفته این مقام مسوول در وزارت نفت که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده، تاکنون با بخش عمده‌ای از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان به ویژه شرکت‌های اروپایی در این باره مذاکره شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با روی کار آمدن دولت جدید، پاشنه آشیل چالش حضور شرکت‌های غربی در صنعت نفت ایران مورد بازبینی قرار گرفت. بر این اساس، لزوم رفع تحریم‌های نفتی از یک طرف و ضرورت اصلاح قراردادهای نفتی از طرف دیگر دو موضوع مهمی بودند که وزارت نفت و مجموعه دولت به دنبال رفع آنها برآمدند. در ابعاد تحریمی، موفقیت‌هایی که وزارت امور خارجه به دست آورد زمینه‌های لازم را برای حضور ایران در صحنه بین‌المللی نفت فراهم کرد تاجایی‌که در ماه‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت روحانی حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا به‌خصوص در حوزه انرژی این پیام را به همراه داشت که دیپلماسی انرژی پاسخگوی مشکلات گذشته کشور در بخش انرژی به‌خصوص نفت و گاز است. موضوع دیگر، اصلاح شکل قراردادهای نفتی بود که وزارت نفت بلافاصله نسبت به آن اقدام کرد و قرارداد جدید را بر مبنای حفظ مالکیت میادین و منابع نفتی اما با ایجاد مشوق‌هایی برای حضور پیمانکاران مطرح دنیا رونمایی کرد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران تاکنون با استقبال شرکت‌های بزرگ نفت و گاز خارجی روبه‌رو شده است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت رفع و تعلیق تحریم‌ها قراردادهای بزرگی با شرکت‌های نفت و گاز جهان امضا شود. وی با یادآوری اینکه در مدل جدید قراردادهای نفتی به‌منظور افزایش توان ساخت داخلی در حوزه ساخت کالا، نظام پیمانکاری و مهندسان مشاور ایرانی مفاد متنوعی گنجانده شده است، اظهارکرد: شرکت‌های صاحب برند و معتبر بین‌المللی نفت و گاز جهان هم از ارائه و تشریح این مدل‌های جدید قراردادی استقبال کرده‌اند. حسینی با اعلام اینکه در تمامی مراحل تدوین نسل جدید قراردادهای نفتی ایران از هیچ گونه مشاور خارجی و بین‌المللی استفاده نشده است، اظهار کرد: با توجه به انعطاف‌پذیر بودن قراردادهای جدید نفتی ایران، جذابیت امضای این نسل جدید قراردادها برای پیمانکاران داخلی و خارجی افزایش یافته است.رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت با یادآوری اینکه قطعا تدوین و رونمایی از این قراردادها بخشی از دیپلماسی انرژی ایران است، تاکید کرد: نوامبر سال جاری میلادی (آبان ۹۳) در لندن گردهمایی برای معرفی بیشتر جذابیت و ویژگی‌های نسل جدید قراردادهای نفتی برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود برگزاری این گردهمایی با استقبال گسترده شرکت‌های بزرگ نفت و گاز خارجی روبه‌رو شود.

این مقام مسوول همچنین در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر که آیا با تدوین این قراردادها امکان امضای قرارداد جدید نفت و گازی با شرکت‌های آمریکایی وجود دارد، توضیح داد: درهای صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، بر روی شرکت‌های نفت و گاز جهان حتی شرکت‌های نفتی آمریکایی باز است.

وی با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه شرکت‌های نفت و گاز آمریکا را تحریم نکرده است، گفت: نسل جدید قراردادهای نفتی ایران حتی برای شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی از جذابیت لازم برخوردار خواهد بود و منعی برای امضای قراردادهای نفتی با آمریکایی‌ها وجود ندارد. حسینی در پایان با اعلام اینکه شرکت‌های نفت و گاز آمریکا برای حضور در صنعت نفت ایران آمادگی دارند، خاطرنشان کرد: اما تحریم و محدودیت‌های دولت واشنگتن، تاکنون مانع بازگشت شرکت‌های آمریکایی به صنایع نفت و گاز ایران شده است.