گزارش بلومبرگ از تولید نفت ایران

نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: بلومبرگ طی بررسی‌ای که روی میزان تولید نفت در کشورهای تولید‌کننده این محصول انجام داده‌، مدعی شد که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه با کاهش روزانه ۹۰هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. بر‌اساس این گزارش، این میزان کاهش تولید نفت، بیشترین کاهش تولید در میان کشورهای عضو اوپک بوده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، ایران از سال ۱۹۹۱ تا ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی، به طور میانگین روزانه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده اما افزایش تحریم‌ها باعث کاهش تولید این کشور شد. طبق این گزارش، ایران که در ژوئن ۲۰۱۲ دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود اکنون به رده چهارم تنزل یافته است. در مقابل، آخرین اخبار از میزان صادرات نفت ایران از افزایش آن طی ماه مه خبر می‌دهند. رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که صادرات نفت ایران پس از دو ماه کاهش پیاپی در مارس و آوریل، در ماه مه با افزایش روزانه ۲۸۰ هزار بشکه‌ای به یک میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسیده است.

رویترز طی گزارشی با اشاره به صادرات روزانه ۲۴/۱ میلیون بشکه‌ نفت ایران به آسیا در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۴، نوشت: «افزایش فروش نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل امسال منجر به بروز برخی نگرانی‌ها در واشنگتن شده است. مقامات آمریکا نگرانند که کاهش تحریم‎‌ها موجب رشد اقتصادی ایران شود.» به گزارش تسنیم «ریچارد گوری»، تحلیلگر بازار نفت در این باره نوشت: «من فکر نمی‌کنم که آمریکا بخواهد اکنون با ایران به تقابل بپردازد. ایران آنقدر نفت اضافی برای صادرات ندارد، بنابراین حجم نفت ایران به حدی نیست که این روند بتواند به صورت نامحدودی ادامه یابد. آنها با مشکلاتی در زمینه تولید نفت مواجه هستند. موضوع مهم‌تر این است که کسی نمی‌تواند در صنایع بالادستی ایران سرمایه‌گذاری کند و میزان تولید خطی و در حال کاهش است.» آمریکا مدعی است توافق هسته‌ای ژنو صادرات نفت ایران را به یک میلیون بشکه در روز محدود کرده و ایران این موضوع را رد کرده است.این گزارش افزود: احتمالا هدف‌گذاری آمریکا برای حفظ صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه اجرای توافق ژنو در حد یک میلیون بشکه، محقق نخواهد شد.

بررسی‌های بلومبرگ از شرکت‌ها، تولیدکنندگان و تحلیلگران نفتی حاکی از آن است که تولید ۱۲ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه برای اولین بار طی سه ماه اخیر افزایش یافته که دلیل اصلی آن افزایش تولید آنگولا و عربستان سعودی است. تولید اوپک با ۷۵ هزار بشکه افزایش روزانه، به متوسط ۲۹ میلیون و ۹۸۸ هزار بشکه در روز رسیده‌ است. خبر گزاری رویترز بر اساس گزارشی که بر مبنای گزارش‌های حمل‌و‌نقل دریایی و اطلاعات منابعی در شرکت‎های نفتی و سازمان اوپک و شرکت‌های مشورتی تهیه کرده است، افزایش تولید کشورهای عضو اوپک را تایید می‌کند با این تفاوت که در گزارش رویترز تولید اوپک در ماه مه بیشتر از میزان اعلام شده در گزارش بلومبرگ پیش‌بینی شده است. بر‌اساس گزارش رویترز، عرضه نفت کشورهای عضو اوپک در ماه مه به‌طور میانگین ۳۰ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به میانگین ۲۹ میلیون و ۶۸۰ بشکه در ماه آوریل افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود که روز ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر شد، اعلام کرد که اوپک برای حفظ سقف تولید روزانه ۳۰میلیون بشکه‎ای خود و تامین نیاز روز افزون بازار باید امسال نفت بیشتری را روانه بازار کند. این موسسه اطلاعاتی انرژی دلیل این موضوع را ساخت مخازن ذخیره‌سازی بیشتر در چین و کم شدن سطح ذخیره نفت در کشورهای صنعتی عنوان کرد.

از طرفی بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ناآرامی در کشورهای تولیدکننده نفت مانند سودان جنوبی و مشکلاتی نظیر میدان نفتی کاشاگان قزاقستان سبب شده که رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک کاهش یابد و سبب افزایش تقاضا برای نفت اوپک شود. آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه اعلام کرد که تولید اوپک در ماه آوریل امسال به ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود که در مقایسه با ماه پیش از آن ۴۰۵ هزار بشکه افزایش داشت و برای تامین نیازهای پیش‌بینی شده بازارهای نفتی در سه ماه سوم سال جاری میلادی، اعضای اوپک باید در مجموع تولید خود را در مقایسه با ماه آوریل روزانه ۹۰۰ هزار بشکه افزایش دهند. به گزارش بلومبرگ به دلیل اعلام آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر لزوم افزایش بیشتر تولید برای برآوردن تقاضا در نیمه دوم امسال، اعضای اوپک تولید خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش «ایسنا»، سارا امرسون، مدیر موسسه انرژی ESAI در آمریکا در این خصوص به بلومبرگ گفت: هنوز فضا برای افزایش بیشتر تولید اوپک وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک هردو این ماه اعلام کردند که برای تامین طرف تقاضا به بشکه‌های نفت بیشتری احتیاج است. تولید نفت آنگولا روزانه با ۱۴۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که بیشترین افزایش تولید بین تمامی اعضای اوپک در ماه مه بوده است. تولید نفت آنگولا به دلیل پایان عملیات مرمت و نگهداری در میدان فراساحلی پلوتونیو که توسط بریتیش پترولیوم اداره می‌شود رخ داده است.

عربستان نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک تولید خود در ماه مه را با افزایش روزانه ۷۰ هزار بشکه‌ به ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز رساند که اولین افزایش تولید این کشور در سال جاری بوده‌ است. این کشور در ماه سپتامبر گذشته ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده که بیشترین تولید ماهانه عربستان از سال ۱۹۸۹ تاکنون است.در این بین تولید نفت ایران روزانه با کاهش ۹۰ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه رسیده که بیشترین کاهش رخ داده در این گزارش است. تولید نفت نیجریه نیز در ماه مه با کاهش روزانه ۷۰ هزار بشکه‌ به یک میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز تنزل یافت که دومین کاهش شدید در این بررسی بوده است.

همچنین تولید نفت لیبی با کاهش روزانه ۳۵هزار بشکه‌ای به ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح تولید این کشور از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است. تولید نفت خام لیبی در ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این کشور در ژانویه ۲۰۱۱ قبل از ناآرامی‌های منتهی به برکناری معمر قذافی روزانه یک میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه نفت تولید کرد. امرسون گفت: ‌اگر افزایشی در تولید نفت ایران و لیبی رخ دهد همه چیز برای اوپک تغییر می‌کند.