بهبود جایگاه نفت و گاز ایران

گروه نفت و پتروشیمی: رشد ۳/۲ درصدی ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۱۲، رشد ۶/۴ درصدی این ذخایر در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، سهم ۴/۹ درصدی نفت ایران از کل ذخایر نفتی جهان، جایگاه دومی ذخایر نفتی ایران در خاورمیانه در سال ۲۰۱۲، جایگاه یازدهم صادرات نفت در سال ۲۰۱۲، جایگاه چهارمی تولید گاز در جهان در همین سال و جایگاه سوم مصرف گاز، مهم‌ترین رئوس آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت انی ایتالیا است. این شرکت که سومین شرکت بزرگ اروپایی در حوزه نفت و گاز محسوب می‌شود در گزارش خود با اشاره به اینکه میزان ذخایر نفتی ایران به ۱۵۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون بشکه رسیده، اعلام کرد: این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۱ رشد ۳/۲ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که بر اساس این گزارش میزان ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۶۵۰ میلیارد بشکه بوده است که ۱۴۰۱ میلیارد بشکه نفت از این میزان به ۱۰ کشور نخست دارای ذخایر نفتی جهان و ۲۴۹ میلیارد بشکه دیگر به باقی کشورها تعلق دارد. بازگشت تولید نفت‌خام به میزان پیش از تحریم‌ها

انتشار این آمار در شرایطی است که روز گذشته معاون وزیر نفت در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد: میزان تولید روزانه نفت تا پایان سال به سقف تولید روزانه پیش از تحریم‌ها بر می‌گردد.

رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت اظهار کرد: در حال حاضر تولید و صادرات رو به افزایش است و امیدواریم تا پایان سال جاری ظرفیت تولید به پیش از زمان تحریم‌ها بر گردد.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر افزایش تولیدات روزانه نفت به بیش از ۵ میلیون بشکه گفت: این افزایش تولید در برنامه چهار ساله وزارت نفت است.

به گفته جوادی قرار است از ۷/۵ میلیون بشکه نفت تولیدی ۴ میلیون و ۷۰۰هزار بشکه به نفت خام و یک میلیون بشکه به میعانات اختصاص پیدا کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تولیدات و صادرات نفت رو به افزایش است، گفت: تا پایان سال وضعیت صادرات نفت بهتر می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت نفتی انی که خبرگزاری فارس متن آن را منتشر کرده است، میزان ذخایر نفت جهان در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد ۲ درصدی و در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ رشد ۶/۲ درصدی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۲، ونزوئلا با ذخایر ۲۹۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون بشکه‌ای عربستان را پست سر گذاشته و رتبه نخست ذخایر نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. در این بین عربستان با ۲۶۷ میلیارد و ۹۱۰ میلیون بشکه و کانادا با ۱۷۳ میلیارد و ۱۰۵ میلیون بشکه در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران، عراق، کویت، امارات، روسیه، لیبی و نیجریه رتبه‌های چهارم تا دهم را در اختیار دارند. بر این اساس کشورمان در جایگاه چهارم بزرگ‌ترین کشورهای دارنده ذخایر نفتی قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: سهم ایران از کل ذخایر نفتی جهان ۴/۹ درصد است و بیشترین افزایش ذخایر در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن، به روسیه با رشد ۳/۳۳ درصدی ذخایر نفتی این کشور تعلق دارد؛ همچنین ذخایر نفتی عراق در این سال ۲/۱ درصد کاهش یافته است.

در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد»، انی در شرایطی میزان صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۲ را ۸/۱ میلیون بشکه در روز برآورد می‌کند که به نظر می‌رسد این رقم ماکزیمم میزان صادرات نفت کشور در سه‌سال گذشته بوده و هنوز ایران نتوانسته میزان صادرات خود را به این نقطه بازگرداند و بیشترین رقم صادرات اعلام شده در سال ۲۰۱۴ به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در ماه فوریه بوده است. این گزارش همچنین از فروش ۵۹/۹ میلیارد متر مکعبی گاز خبر داده که حدود ۳/۰ درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۱ با کاهش ۳۶ درصدی مواجه شده است.

به گزارش «اِنی»، عربستان با صادرات ۱/۹ میلیون، روسیه با ۰۷/۷ میلیون و امارات با ۶/۲ میلیون بشکه نفت در روز، سه کشور نخست صادرکننده نفت در جهان عنوان شده‌اند. کانادا، آمریکا، نیجریه، کویت، عراق، ونزوئلا و هلند رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران به لحاظ صادرات گاز در رتبه ۲۰ جهان قرار دارد؛ همچنین واردات گاز ایران در این سال ۵۶/۶ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است.

جایگاه چهارم تولید گاز جهان

بر اساس گزارش شرکت ایتالیایی انی، تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۲، به ۱۵۹ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده و کشورمان از این لحاظ در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته و به این ترتیب نسبت به ۲۰۱۱ یک پله صعود کرده است. تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن با رشد ۲/۵درصدی مواجه شده و در بازه ۱۲ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ نیز رشد ۶/۸ درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین تولید گاز ایران ۷/۴ درصد تولید گاز کل جهان را تشکیل داده است.

بر اساس برآورد این شرکت اروپایی، آمریکا با تولید ۶۶۵میلیارد و ۸۸۰ میلیون مترمکعب جایگاه نخست تولید گاز در جهان در این سال را در اختیار دارد؛ روسیه که سال ۲۰۱۱ رتبه نخست تولید گاز را در اختیار داشته است با ۵/۲ درصد کاهش در تولید به جایگاه دوم نزول کرده است. قطر نیز با گاز تولیدی ۱۶۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعبی سومین تولیدکننده گاز جهان معرفی شده است.

بر این اساس، ۱۰ کشور نخست تولیدکننده گاز در جهان در سال ۲۰۱۲ روزانه ۲ تریلیون و ۲۷۰ میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کرده‌اند. این کشورها عبارتند از، آمریکا، روسیه، قطر، ایران، کانادا، نروژ، چین، عربستان، الجزایر و اندونزی. تولید گاز کل جهان در این سال برابر با ۳ تریلیون و ۳۹۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۸/۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تولید روزانه ۵/۳ میلیون بشکه نفت ایران در سال ۲۰۱۲

سومین غول نفتی جهان، «اِنی»، همچنین در جدیدترین برآورد خود اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۱۲ با تولید ۵۴۱/۳ میلیون بشکه نفت در روز در جایگاه ششم تولیدکنندگان نفت قرار گرفته و در عین حال مصرف نفت این کشور ۱/۱ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۱، ایران با تولید ۴ میلیون و ۱۶۶ هزار بشکه نفت در روز در رتبه چهارم قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش، عربستان با تولید روزانه ۵/۱۱ میلیون بشکه نفت در جایگاه نخست قرار گرفته است. روسیه با تولید روزانه ۷/۱۰ میلیون و آمریکا با تولید روزانه ۱/۹ میلیون بشکه نفت به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین تولید نفت ایران ۱/۴ درصد تولید نفت کل جهان در سال ۲۰۱۲ را تشکیل داده است. ایران از این لحاظ در خاورمیانه، پس از عربستان قرار دارد و امارات نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش «اِنی»، ۱۰ کشور نخست تولیدکننده نفت در جهان در سال ۲۰۱۲ روزانه ۵۵ میلیون و ۴۰۱ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.

تولید نفت کل جهان در این سال برابر با ۸۶ میلیون و ۸۹۵هزار بشکه در روز بوده که نسبت به سال پیش از آن از رشد ۹/۲ درصدی برخوردار بوده است.

کاهش ۱/۱ درصدی مصرف نفت ایران

در ادامه این گزارش میزان مصرف نفت در جهان در سال ۲۰۱۲ برابر با ۸۹ میلیون و ۷۹۹ هزار بشکه در روز برآورد شده است که یک درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد. آمریکا با مصرف روزانه ۹/۱۸ میلیون بشکه نفت بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت در جهان عنوان شده است. پس از آن چین با ۶/۹ میلیون بشکه و ژاپن با ۷/۴ میلیون بشکه نفت در روز در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، مصارف نفتی آمریکا به تنهایی ۱/۲۱درصد و مصارف چین ۷/۱۰ درصد کل مصارف نفتی جهان را در یک روز تشکیل می‌دهد. ۱۰ کشوری که بیشترین میزان نفت در جهان را مصرف می‌کنند به ترتیب عبارتند از: آمریکا، چین، ژاپن، هند، روسیه، برزیل، عربستان، آلمان، کانادا و کره‌جنوبی. مکزیک با مصرف ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار بشکه نفت در روز در جایگاه یازدهم قرار دارد و ایران با مصرف روزانه یک میلیون و ۷۷۷ هزار بشکه نفت پس از این کشور رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

مصرف نفت ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۱/۱ درصد کاهش یافته است.