گروه نفت و پتروشیمی: در شرایطی که اخیرا آمارهایی از کاهش صادرات نفت ایران طی ماه مارس و در پی آن آوریل توسط منابع اطلاعاتی بین‌المللی منتشر شده، با انتشار خبر افزایش صادرات نفت به ترکیه در ماه مارس و رسیدن به رقم روزانه ۴۷۸ هزار بشکه، ایران بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت این کشور شد و به این ترتیب به تحلیل کارشناسان، نفت خود را تا پشت دروازه‌های اروپا رساند. این در حالی است که پیش از این وزیر نفت، بیژن زنگنه با اعلام اینکه میانگین صادرات نفت کشور در حال حاضر حدود ۵/۱ میلیون بشکه است کاهش صادرات نفت کشور را رد کرده است.در این بین اخباری مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران و همچنین متنوع شدن مشتریان نفتی کشورمان در گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد.

ترکیه در ماه مارس از مجموع ۲/۱ میلیون بشکه نفت خام وارداتی خود ۴۷۸ هزار بشکه را از ایران وارد کرده است. این کشور همچنین ۲۹۰ هزار بشکه نفت از عراق و ۵/۱۷۶ هزار بشکه از نیجریه وارد می کند. این در حالی است که چندی است دو کشور در حال مذاکره بر سر افزایش صادرات گاز به ترکیه هستند.

ترکیه مدعی است که ایران گاز را به قیمتی گران‌تر از دیگر کشورهای صادر‌کننده گاز به این کشور، می فروشد و بر سر این مساله به دادگاه بین‌المللی از ایران شکایت کرده‌ است. با این حال به نظر می رسد افزایش واردات نفت و مذاکره بر سر افزایش واردات گاز از ایران می‌تواند نشان دهد که شکایت ترکیه از ایران چندان جدی نیست و روابط دو کشور در حوزه انرژی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد. ترکیه حدود ۹۰ درصد نیازهای نفتی خود را از منابع خارجی تامین می‌کند و انتظار می‌رود که در یک دهه آینده واردات نفت این کشور دو برابر شود. بخش قابل توجهی از واردات نفت خام ترکیه معادل ۳۵ درصد توسط ایران تامین می‌شود. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز دیروز از آغاز دوباره صادرات نفت کشورمان به آفریقای جنوبی و سریلانکا به عنوان دو مشتری سنتی نفت ایران خبر داد. به گفته قمصری صادرات نفت به این دو کشور فعلا به صورت تک محموله ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با واردات به طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران، بزرگ‌ترین مشتری نفتی شرکت ملی نفت ایران در آفریقا و نهمین خریدار بزرگ نفت صادراتی ایران در جهان بود. آمارهای رسمی حاکی از آن است که تا پیش از افزایش تحریم‌ها، آفریقای جنوبی حدود ۲۵ درصد از نفت وارداتی خود را از طریق ایران تامین می‌کرد و این کشور جزو یکی از مشتریان قدیمی نفت خام صادراتی ایران است.