مصرف بنزین  به مرز 70 میلیون لیتر رسید

گروه نفت و پتروشیمی: چندی است که بین دولت‌مردان حوزه نفت و برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌ که طی چند سال اخیر مسوول تامین بخشی از بنزین مورد نیاز کشور بودند، در باره پاک یا ناپاک بودن بنزین تولیدی این مجتمع‌ها اختلاف نظر وجود دارد. ۲ سال پیش در پی اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان دولت دهم تصمیم گرفت اکتان افزای تولیدشده توسط برخی پتروشیمی‌های کشور را خریداری کرده و با بنزین تولید شده در پالایشگاه‌ها مخلوط و در سطح کشور توزیع کند. اما سازمان محیط زیست چند ماه پیش طی گزارشی اعلام کرد که بنزین تولید شده در این پتروشیمی‌ها مسوول اصلی آلوده بودن هوای کلان شهرها است. در پی انتشار این خبر دولت تصمیم گرفت که بنزین تولید شده از این مجتمع‌ها را قطع و برای مازاد مصرف کشور از خارج از کشور بنزین وارد کند. با اعلام این خبر عده‌ای مدعی شدند که با این کار دولت به واردکننده تبدیل شده و این عمل خلاف اقتصاد مقاومتی است. علاوه‌بر اینکه گفته می‌شود بنزین تولیدشده توسط پتروشیمی‌ها آلوده است، وزیر نفت اعلام کرد که واردات بنزین بسیار به صرفه‌تر از خرید بنزین از پتروشیمی‌ها است. عده‌ای که مخالف واردات بنزین هستند، چندی است که آمار متفاوتی از واردات بنزین اعلام می‌کنند، به طوری که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در این باره اظهار نظر کرد و گفت: هنوز آمار نهایی نداریم، اما واردات بنزین در دو ماه نخست امسال در قیاس با میانگین واردات این فرآورده در سال گذشته (به میزان ۶/۳ میلیون لیتر در روز) افزایش یافته است.

در این بین شاید نکته‌ای که نهفته مانده‌ و کمتر به آن دقت می‌شود افزایش مصرف بنزین به‌رغم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.برنامه هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین که قرار بود باعث کاهش مصرف بنزین و به تبع آن کاهش وابستگی کشور به واردات شود، به این هدف دست نیافته است. بر این اساس پس از ثبت رکورد مصرف روزانه ۵۵ میلیون لیتر بنزین در روزهای نخست اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی بار دیگر به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز نزدیک شده‌است که حتی از میانگین مصرف مدت مشابه سال پیش بیشتر است. مصطفی کشکولی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به روند صعودی مصرف بنزین در ایران در طول چند هفته گذشته تاکنون، گفت: در دهه دوم اردیبهشت ماه، مصرف بنزین سیر صعودی پیدا کرده و به بیش از ۶۵ میلیون لیتر در روز رسید.

این مقام مسوول با اعلام اینکه متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۴/۶۵ میلیون لیتر رسیده است، به خبرگزاری مهر گفت: متوسط مصرف این فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲/۲ درصد رشد داشته است. مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود مصرف بنزین کماکان سیر صعودی خود را حفظ کند.

با توجه به آمار منتشر شده از مصرف بنزین به نظر می‌رسد دولت ناگزیر به واردات بنزین است. سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره واردات بنزین گفت: میزان واردات بنزین در ماه‌های مختلف سال متفاوت است، اما آنچه مسلم است بنزین با توجه به نیاز کشور و طبق درخواست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران وارد می‌شود. وی درباره میزان واردات بنزین در سال گذشته با توجه به اینکه رسانه‌ها رقم واردات بنزین را متفاوت اعلام کردند، تصریح کرد: میانگین واردات بنزین در سال گذشته به‌طور متوسط ۶/۳ میلیون لیتر در روز بود و بالاترین حجم واردات نیز در بهمن ماه با واردات ١٠ میلیون لیتر در روز رقم خورد. وی به افزایش واردات بنزین در سال ٩٣ اشاره و درباره میزان واردات این فرآورده استراتژیک در ٢ ماه ابتدای سال ٩٣ گفت: هنوز آمار نهایی را نداریم اما از متوسط سال گذشته بالاتر بوده است. برخی مدعی اند از ابتدای امسال تاکنون به‌طور متوسط روزانه ۵/۵ میلیون لیتر بنزین وارد شده و برخی دیگر این رقم را ٨ میلیون لیتر در روز عنوان می‌کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به مصرف سر سام آور بنزین در داخل کشور، دولت در جهت حمایت از سلامت مردم و توزیع بنزین پاک در سطح کشور مادامی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل نشود، چاره‌ای جز واردات بنزین نخواهد داشت.