نسیم علایی: صبح دیروز (سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت)، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی نفت با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی سفیران کشورها و نمایندگان رسانه‌های خارجی آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه ٦٠٠ شرکت خارجی از ٣٣ کشور و ١٢٠٠ شرکت داخلی حضور داشته. شرکت‌های خارجی حاضر در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حوزه پیمانکاری، مهندسی مشاور، تولیدکنندگان تجهیزات، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی و سرمایه‌گذاری، فعالیت دارند. به گزارش «شانا»، در این مراسم وزیر نفت با تاکید بر این موضوع که حمایت از ساخت داخل برای وزارت نفت یک اصل است، با اشاره به استفاده از رانت به عنوان اصل پذیرفته شده در سال‌های اخیر از سوی برخی سازندگان، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی عملا به کلاهبرداری از دولت می‌پرداختند، به نحوی که این عده کالاها را با چند برابر قیمت به صنعت نفت می‌فروختند. این گروه صنعتگران اصلی را نابود می‌کنند، آنها در واقع آدم‌های بی‌ریشه‌ای هستند که در این فضا رشد کرده‌اند. وزیر نفت در ادامه تاکید کرد که وزارت نفت با تمام وجود از سازندگان و صنعتگران داخلی و ارتقای فناوری ملی حمایت می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه مفهوم کلی در حمایت از ساخت داخل تنها بخش فیزیکی آن نیست، گفت: وزارت نفت از شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایت می‌کند.

وزیر نفت اقتصاد مقاومتی را یک ارمغان برای اقتصاد کشور دانست و افزود: بسیاری فکر می‌کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای منزوی‌شدن ایران در عرصه بین‌المللی است، در حالی که این گونه نیست؛ اقتصاد مقاومتی در واقع ایران را به قدرت بزرگی تبدیل می‌کند و وزارت نفت خود را موظف به عملیاتی کردن این سیاست با تمام وجود می‌داند. در این مسیر باید به ضرورت صادرات کالا و تعامل سازنده با پیمانکاران خارجی با هدف ارتقای ساخت داخل توجه شود.وزیر نفت همچنین گفت: فعالیت خود را برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام از میدان‌های مشترک کشور در ٤ سال آینده آغاز کرده‌ایم و در صورت تحقق این هدف، بزرگ‌ترین برگ برنده در تاریخ صنعت نفت ایران به ثبت می‌رسد.زنگنه یکی از محورهای مورد توجه خود در وزارت نفت را برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های خود را در پارس جنوبی با قدرت ادامه می‌دهیم و بر آن هستیم ١٧ فاز ناتمام پارس جنوبی ظرف ٣ تا ۵/۳ سال آینده تکمیل شود، ضمن اینکه در این میان ٧ فاز طی دو سال آینده تکمیل می‌شود.به گفته وی صنعت نفت آمادگی دارد از طریق شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، با سازندگان این دسته از کالاها و تجهیزات قرارداد منعقد کند.

وی متذکر شد: البته شرایط قرارداد باید منطقی باشد و طرف قرارداد باید از طریق سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد.

وزیر نفت مهم‌ترین دغدغه‌ها را یکسان‌سازی قراردادهای داخلی و خارجی برای تامین قطعات و شفاف‌سازی فرآیند مناقصات عنوان و تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی مناقصات در سال ٧٩ ابلاغ کردم که پیشنهاد‌دهندگان باید در زمان بازکردن پاکت‌های مناقصه حضور داشته باشند و در حال حاضر نیز بر این امر تاکید دارم و با آنچه بر‌خلاف این فرآیند انجام شود، برخورد خواهم کرد.زنگنه افزود: ما در سخت‌ترین شرایط نشان دادیم که اهل کار هستیم و امیدواریم از شر این تحریم‌ها که دشمنان آن را به ایران تحمیل کردند، نجات پیدا کنیم.وی تاکید کرد: ما مردم ایران را از شر این تحریم‌ها نجات خواهیم داد، زیرا معنی ندارد ملت ایران این همه آزار ببیند. وزیر نفت با بیان اینکه ما در جاده‌های سنگلاخ هم حرکت می‌کنیم، افزود: معنی ندارد وقتی می‌توانیم از جاده صافی که روبه‌روی ما است حرکت کنیم، از سنگلاخ عبور کنیم. البته ما برای تحقق اهداف در شرایط سخت، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.اکبر نعمت‌الهی، مدیر نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه با الهام از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، با هدف تامین رشد پویا، دستیابی به هدف‌های سند چشم‌انداز ٢٠ ساله، بنیان‌گذاردن اقتصاد دانش‌بنیان به شکلی انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا تعریف و طراحی شده است. وی در ادامه شعار این نمایشگاه را «گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی» اعلام کرد و افزود: نمایشگاه حاضر در شرایطی برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با ورود به دوران جدیدی از تعامل‌ها و همکاری‌ها، سعی دارد، فضای جهانی را با بهره‌گیری از فنون مختلف دیپلماسی، به ویژه دیپلماسی انرژی به نفع کشور تغییر دهد.

نعمت‌الهی تصریح کرد: صنعت نفت ایران در نقشه راه جدید خود، نه به الگوی جایگزینی واردات بلکه به الگوی توسعه صادرات کالاها، خدمات، تجهیزات و فرآورده‌ها به بازارهای بین‌المللی و کسب بیشترین ارزش افزوده به نفع اقتصاد غیرنفتی ایران و توسعه آن می‌اندیشد و طرح‌های خود را بر این مبنا تامین می‌کند.

در حاشیه: حضور حقیقی‌ها و حقوقی‌های کشورهای خارجی در این نمایشگاه چشمگیر و بسیار پررنگ‌تر از سال‌های پیش بود. به‌طوری‌که همزمان با نخستین روز نمایشگاه توافق‌نامه مشترکی میان پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت آلمانی امضا شد که بر مبنای آن، امکان تولید سوخت از نفت خام فوق سنگین و ته مانده‌های نفتی امکان‌پذیر می‌شود.

سفیر جمهوری ایرلند: در صورت به دست آمدن توافقی جامع و نهایی در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ١+٥ و به دنبال آن لغو تحریم‌ها علیه تهران، فرصت‌های مطلوبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و ایرلند وجود خواهد داشت، ما نسبت به آینده این همکاری‌ها امیدواریم و خواهان توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران هستیم.

سفیر مالزی: چنانچه همه طرف‌های درگیر در لغو تحریم‌های ایران از خود انعطاف و شفافیت مناسبی نشان دهند، این تحریم‌ها برداشته می‌شوند. امیدواریم که با لغو تحریم‌ها شرکت‌های مالزیایی بتوانند دوباره در ایران سرمایه‌گذاری‌کنند.

کارشناس و نماینده عمان در (جی‌یی‌سی‌اف): نمایشگاه نفت و گاز ایران یکی از مهم‌ترین رویدادهای نفتی منطقه به شمار می‌رود و شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز جهان می‌توانند از این فرصت مطلوب برای نمایش تازه‌ترین دستاوردهای خود و ملاقات با رقبای تجاری خود استفاده کنند.

نماینده ولف گروپ آلمان: ما امیدواریم اتحادیه اروپا در رابطه با رفع تحریم‌های ایران جدی باشد. فرصت بسیار مناسبی برای همکاری متقابل میان ایران و اروپا به وجود آمده است.

شرکت اسپانیایی ایسیندوس: به دلیل حضور دوباره زنگنه در صنعت نفت ایران، آینده بهتری را برای این صنعت پیش بینی می‌کنیم و به همین دلیل در این نمایشگاه حضور یافته‌ایم. ما به رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خوش‌بین هستیم.

کارشناس بخش پایین‌دستی نفت بخش مطالعات انرژی اوپک: بازنگری در قراردادهای نفتی ایران، می‌تواند زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند. ایران باید برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی پس از پایان تحریم‌ها زمینه سازی کند.

شرکت کره‌ای سندول: افزایش استقبال از نوزدهمین نمایشگاه نفت ایران، نویدبخش دوران گسترش تجارت ایران است.