علی پناهی* بورس کالا سال 92 را در شرایطی به پایان رساند که اقتصاد کشور شرایط تورم رکودی را تجربه کرد؛ اما باتوجه به برنامه‌های جدی دولت برای خروج اقتصاد از رکود تورمی به نظر می‌رسد که سال 93 سال پر تحرک‌تری برای بورس کالای ایران باشد؛ این موضوع نوید غلبه رویکرد بازار و ارتقای رقابت‌پذیری ملی و رشد اقتصادی را می‌دهد.
لذا با عملیاتی شدن برنامه‌های اقتصادی دولت، در سال جدید شاهد افزایش تقاضا و عرضه کالا، پذیرش عرضه‌کنندگان جدید و به تبع آن افزایش معاملات در بورس کالای ایران خواهیم بود.
بورس کالای ایران به‌منظور نقش‌آفرینی در بازار سرمایه و در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز، با تکیه بر نظام سازمانی کارآمد، بهره‌گیری از فناوری‌ها و ابزارهای نوین مالی و متنوع و مدیریت ریسک به دنبال افزایش تنوع در کالاها و بازارها و شفاف‌سازی و تسهیل فرآیندها خواهد بود. به همین منظور، از جمله مهم‌ترین اقدامات سال ۹۳، راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد میلگرد است که به بهبود بازار فیزیکی این محصول در هنگام فراز و نشیب‌های قیمتی کمک بسزایی می‌کند؛ علاوه‌بر این، راهی است به سوی آغاز قراردادهای آتی میلگرد.
در مجموع، تحقق اهداف اقتصادی دولت در سال ۹۳ را باید در آمار و ارقام منعکس شده در تالار معاملاتی بورس کالای ایران دنبال کرد؛ بورسی که طی سال‌های اخیر با کشف نرخ منطقی و ارائه آمارهای شفاف موجب ایجاد بستری منصفانه برای اقتصاد ملی و فعالان آن بوده است.
لذا بورس کالا تلاش دارد سال آینده با تعمیق کارکردهایش در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت آن در تعامل با اقتصاد بین الملل و تعامل با نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز زمینه رشد هرچه بیشتر اقتصادایران را فراهم کند.
*معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس کالای ایران