اروپا در انتظار پتروشیمی‌ ایران

سید‌فواد نبوی - صنعت پتروشیمی ایران همزمان با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این صنعت افزون بر برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و تامین نیاز داخل افق‌های جدید صادراتی از جمله بازارهای اروپایی را برای محصولات خود در نظر دارد. در سال ۹۲ با وجود تمام چالش‌های موجود پتروشیمی‌ها توانستند بخش بزرگی از برنامه‌های تولید خود را محقق کنند و برنامه‌ریزی‌ها حاکی از آن است که در سال آینده با وارد مدار تولید شدن چند مجتمع جدید، شاهد افزایش تولید فرآورده‌های پتروشیمی خواهیم بود.

در این میان با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور‌های توسعه یافته، تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی در سطح جهان افزایش یافته و ایران که در سال جاری بیشترین صادراتش به قاره‌های آسیا و آفریقا بود، برای حضور در اروپا در حال برنامه‌ریزی است.

ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بیش از ٢٥ درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای جدید سهم کشورمان در بازار‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می‌توان بسیاری از بازارهای اروپایی را نیز کسب کرد.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که تنوع محصولات و مقاصد جدید صادراتی، به عنوان دو راهبرد با هدف صادرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی باید در دستور کار متولیان امر در پتروشیمی قرار گیرد. در حال حاضر تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران در حال افزایش بوده و چشم‌انداز بازارهای صادراتی ایران مثبت است. برآورد‌ها نشانگر آن است که نرخ رشد محصولات پتروشیمی در جهان حدود ٦ درصد است و در بازارهای بین‌المللی همواره با افزایش تقاضا رو به رو هستیم؛ به عبارتی اکنون موقعیت مناسبی پیش آمده تا بتوان بازارهای جدید را تسخیر کرد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش درباره برنامه‌های پتروشیمی در سال آینده برای صادرات گفت: همزمان با لغو تحریم صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای اروپایی در حال نهایی شدن است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقداست: خوشبختانه با وجود چالش‌های موجود در سال ١٣٩٢ توانستیم به برنامه‌های تولید خود در حد قابل قبولی دست یابیم و تولید تا پایان سال به ٤٠ میلیون تن خواهد رسید.

علی‌محمد بساق‌زاده افزوده: امسال نیز تامین نیاز داخل اولویت اول صنعت پتروشیمی بود و پس از آن صادرات قرار داشت که به دلیل تحریم‌های موجود، آسیا و آفریقا مقاصد بزرگ صادراتی ما قرار گرفت، اما بازاریابی و حضور در بازارهای اروپایی در سال ١٣٩٣ در حال نهایی شدن است.

این اظهار‌نظر در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این و قبل از تحریم صنعت پتروشیمی ایران، کشورمان حضوری فعال در بازارهای اروپایی داشت و اکنون به دنبال بازاریابی و دستیابی دوباره به بازارهای از دست رفته خود است.طبق اعلام مسوولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال حدود ٤٥ میلیون تن تولید برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل برخی مشکلات موجود از جمله کمبود خوراک در فصل زمستان رقم ٤٥ میلیون تن محقق نشد و میلیون‌ها تن از ظرفیت نصب شده موجود خالی ماند.

امروز ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورمان به بیش از ۶۰ میلیون تن رسیده و در صورتی که بتوان خوراک مورد‌نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را به‌طور کامل تامین کرد ایران یک بار دیگر با قدرت در عرصه پتروشیمی منطقه حضور خواهد داشت. آمارهای رسمی اعلام شده حاکی از آن است که سال گذشته حدود ١٦ میلیون تن صادرات به ٦٠کشور جهان داشتیم که ١٢ میلیارد دلار درآمد ارزی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت. در این شرایط و با وجود تحریم‌های غرب، اروپا به دلیل کیفیت خوب محصولات ایران همچنان به خرید خود ادامه می‌دهد و مشتریان آفریقایی و آمریکای جنوبی نیز به جمع مشتریان سنتی ایران که کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا بودند، افزوده شده‌اند.

باید در نظر داشت که مواد اولیه در ایران از کیفیت بالایی برخوردارند، بنابراین محصولات نهایی پتروشیمی در کشور نیز از کیفیت بالا بهره می‌برند و با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی ایران کیفیت بسیار خوبی در سطح جهانی دارد، هنوز هم یکی از اهداف افق ١٤٠٤ کشور دستیابی به مقام اول منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد و در این مسیرظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی از اولویت‌های فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که با وجود تمام چالش‌های موجود، ایران اکنون بیش از ٢٤ درصد از تولید پتروشیمی خاورمیانه را در دست دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همگام با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم کشورمان به ٣٨درصد خواهد رسید.