با توجه به ارائه بودجه کشور توسط دولت به مجلس، یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است بحث نرخ خوراک (گاز) پتروشیمی‌ها است. مجلس روز دوشنبه هفته گذشته نرخ ۱۳ سنت را برای خوراک پتروشیمی‌ها به تصویب رساند، در حالی که دولت همچنان در تلاش برای کاهش اثرات منفی این مصوبه بر بازار سرمایه است. در این گزارش، تاثیر نرخ خوراک ۱۳ سنتی (طبق مصوبه مجلس) بر وضعیت شرکت‌های پتروشیمی، مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند دو شرکت پتروشیمی شیراز و کرمانشاه در صورت‌های مالی خود میزان مصرف گاز به عنوان خوراک یا سوخت را به‌صورت تفکیک شده ارائه کرده‌اند که در محاسبات پیش‌‌بینی سود این دو شرکت نرخ گاز خوراک معادل ۳۴۴۵ ریال و نرخ سوخت معادل ۱۴۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. اما دو شرکت پتروشیمی پردیس و خراسان کل گاز مصرفی را بدون تفکیک در صورت‌های مالی خود منعکس کرده‌اند که به‌منظور بررسی دقیق‌تر و برآورد درست از سود این دو شرکت سعی بر آن شده تا مقدار گاز مصرفی به عنوان خوراک و سوخت تفکیک شود. در پتروشیمی‌های متانولی مقدار سوخت مصرفی همانند شرکت‌های تولید اوره به میزان قابل توجهی نبوده و تاثیر چندانی بر درآمد شرکت‌ها نخواهد داشت. جداول ذیل مقدار کل گاز مصرفی شرکت‌ها و نیز تفکیک گاز خوراک و سوخت را ارائه می‌دهند.

سودآوری منهای موانع داخلی فروش

مفروضات سناریو در جدول همراه ارائه شده است. با در نظر گرفتن این مفروضات، برآوردی از سود هر سهم شرکت‌های پتروشیمی برای سال ۹۳ به عمل آمده است. بر این اساس نرخ فروش اوره داخلی به سازمان خدمات کشاورزی در سال ۹۳ نسبت به نرخ سال ۹۲ معادل ۳۰ درصد رشد کرده است. نکته قابل توجه آن است که در برآورد سود هر سهم سال ۹۳ میزان فروش پتروشیمی زاگرس در این سال معادل ۶/۲ میلیون تن در نظر گرفته شده است. در برآورد کارشناسی سال ۹۳ افزایش ظرفیت برای پتروشیمی شیراز در نظر گرفته نشده است. آخرین پیش بینی سود ۹۲ برای شرکت پردیس همان سود ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۲ در نظر گرفته شده است. سود ارائه شده در اولین بودجه شرکت نیز پیش بینی سود قبل از افزایش سرمایه است. شرکت در گزارش اولین پیش بینی سال ۹۳ سود هر سهم را ۴۵۱۱ ریال اعلام کرده‌است.

برای چهار شرکت پردیس، شیراز، کرمانشاه و خراسان گاز مصرفی برای خوراک و سوخت تفکیک شده که نرخ هر کدام به ترتیب ۱۳ سنت (معادل ۳۴۴۵ ریال) برای خوراک و ۱۴۰۰ ریال برای سوخت اعمال شده است. به غیر از پتروشیمی پردیس سایر شرکت‌های پتروشیمی به انتهای سال مالی ۹۲ نرسیده‌اند که به‌منظور سرمایه‌گذاری میان مدت باید سود تقسیمی منتهی به سال مالی ۹۲ را نیز مد نظر قرار داد. با توجه به مفروضات فوق اثر منفی قابل ملاحظه‌ای نسبت به آخرین بودجه ۹۲ در شرکت‌های پتروشیمی مشاهده نخواهد شد.

منبع: کارگزاری تدبیرگران فردا

آثار خوراک 13 سنتی بر شرکت‌های پتروشیمی