تصمیم «سخت» مجلس برای قیمت خوراک گاز

دنیای اقتصاد، ملیحه ابراهیمی: نمایندگان مجلس روز گذشته در مصوبه‌ای قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را حداقل ۱۵ سنت تعیین کردند. براساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه ۹۳ کشور مقرر شد: «قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی به گونه‌ای تعیین شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه‌گذار این واحدها تا ۲۵ درصد باشد؛ به شرط آنکه از ۱۵ سنت در هر متر‌مکعب کمتر نشود». این مصوبه مجلس منجر به اعتراض شدید فعالان صنعت پتروشیمی و دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی شد. احمد مهدوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، این مصوبه را «غیراجرایی» خواند و گفت: این به آن معناست که قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی‌ در ایران به صورت ناگهانی ۵۰۰ درصد افزایش یابد، در حالی که بالاترین نرخ خوراک در خاورمیانه ۷ سنت است. به اعتقاد مهدوی این مصوبه مجلس موجب افت شدید سهام پتروشیمی‌ها و تعطیلی سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود. از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، این مصوبه را «غیرمنطقی» خواندند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این رابطه گفت: با فرمولی که در مصوبه مجلس تعریف شده است دیگر تعیین نرخ حداقل ۱۵ سنتی برای خوراک معنی ندارد. ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: این مصوبه مجلس، قطعا تعادل بازار را برهم می‌زند.

این در حالی است که وزارت نفت حتی از نرخ ١٨ سنتی خوراک حمایت می‌کند. بر این اساس، پیگیری‌ها از وزارت نفت حاکی از آن بود که این وزارتخانه قیمتی حدود ١٨ سنت را برای نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌های گازی مناسب می‌داند. دولت بر این باور است که قیمت‌ها باید واقعی شده و ارزان فروشی خوراک پایان یابد.

صنایع پایین‌دستی و طرح‌های نیمه‌تمام آسیب می‌بیند

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه این مصوبه بازار سرمایه را بر هم زده است، افزود: متاسفانه مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس تغییر کرد و این موجب شد تا قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی‌ها چند برابر تعیین شود و متاسفانه مشکلاتی هم برای سهامداران و هم برای صاحبان پتروشیمی‌ها ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من با این مصوبه مجلس، سمت و سوی بازار سرمایه تغییر پیدا می‌کند و سرمایه‌ها از بورس به سمت رانت‌ و ویژه‌خواری حرکت خواهند کرد و متعاقب آن تورم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این تصمیم اتفاق ناشایستی بود که در مجلس افتاد، افزود: قطعا تعادل بازار به هم می‌خورد.

فتحی‌پور با بیان اینکه این تصمیم مجلس به صنایع پایین دستی و طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی لطمه می‌زند، تصریح کرد: مصوبه مجلس نامعقول بود، چرا‌که نباید قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به یکباره از ۳ سنت به ۱۵ سنت می‌رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید تعادلی ایجاد می‌شد که طبق آن بازار رقابتی می‌شد و اساسا قیمت‌گذاری در اختیار دولت قرار می‌گرفت و مجلس نباید به این موضوع ورود می‌کرد. به گفته وی در صورتی که شورای نگهبان به این مصوبه ایراد بگیرد احتمال بازگشت مصوبه و اصلاح آن وجود دارد.

دولت با لایحه جدید مصوبه مجلس را اصلاح کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این باره گفت: متاسفانه قیمت ۱۵ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها منطقی نبود و ما معتقدیم در تصویب این مصوبه خلاف آیین‌نامه عمل شده است، چرا که پیشنهاد ۱۵ سنت که در صحن علنی مجلس مطرح شد، چاپ شده نبود و مطرح شد.

جعفر قادری ادامه داد: وقتی مجلس در مصوبه‌ای فرمول مشخص می‌کند دیگر تعیین کف قیمت خوراک، معنی ندارد و پیشنهادی که به عنوان پیشنهاد کف در صحن علنی مجلس مطرح شد، همه معادلات را به هم ریخت و متاسفانه مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی افزود: به اعتقاد من دولت باید لایحه بیاورد و مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها را اصلاح کند یا اینکه این مصوبه در شورای نگهبان مورد ایراد قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: تعیین فرمول و درج کف قیمت در این مصوبه مجلس با یکدیگر تناقض دارد، چرا که ممکن است فرمولی که دولت به آن می‌رسد، قیمت کف ۱۵ سنت نباشد و کمتر از این قیمت باشد، بنابراین ذکر عدد در مصوبه مجلس معنی ندارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: پیشنهاد ۱۵ سنت پیش‌تر در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شد، ولی چون با فرمولی که تعیین شده بود متناسب نبود، اجازه طرح پیدا نکرد و با مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق مواجه شد.

وی افزود: متاسفانه در صحن علنی مجلس در موضوع مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها کار قابل قبولی انجام نشد، چرا که این پیشنهاد چاپ شده نبود و متاسفانه نمایندگان نیز در این باره توجیه نبودند و این مصوبه به این شکل تصویب شد.

قادری با بیان اینکه فرمول تعیین شده بهترین روش برای تعیین قیمت خوراک است، گفت: فرمولی که ما تعیین کرده بودیم براساس نرخ بازده داخلی برابر با ۲۵ تا ۳۰ درصد بود و بر این اساس که هزینه‌ها متفاوت است، ممکن است عدد به دست آمده نیز تغییر کند.

مصوبه مجلس «نامتناسب» و «غیراجرایی» است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، گفت: مصوبه مجلس درباره خوراک اساسا نامتناسب و متناقض است و عملیاتی کردن آن ممکن نیست.

احمد مهدوی با بیان اینکه این مصوبه از تدبیر مجلس به دور و تعجب‌آور است، افزود: مجلس در مصوبه خود فرمول گذاشته است و بعد خواسته پتروشیمی‌ها به گونه‌ای به این فرمول عمل کنند که نرخ خوراک از ۱۵ سنت کمتر نشود.

وی ادامه داد: این به آن معنی است که سهام پتروشیمی‌ها به شدت پایین می‌آید و از آن طرف سرمایه‌گذاری در ایران تعطیل می‌شود، حالا هم مسوولان بگویند واحدهای موجود هم باید خودشان را اداره کنند.

مهدوی در پاسخ به اینکه راهکار این موضوع چیست؟ گفت: این مصوبه اساسا اشکال دارد، قانون که به این شکل نمی‌شود.

وی ادامه داد: قیمت خوراکی که از سوی مجلس تعیین شده است از کل قیمت خوراک در کشورهای تولیدکننده گازی دنیا بیشتر و گران‌تر است.

مهدوی تاکید کرد: ۵۰۰ درصد به صورت ناگهانی به قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی اضافه شده است.

وی افزود: مجلس و دولت باید درباره این مصوبه تجدیدنظر کنند، چرا‌که این مصوبه صنعت پتروشیمی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی نرخ متعادل خوراک را ۸ سنت ارزیابی کرد و افزود: منطقی‌ترین روش برای تعیین نرخ خوراک این است که میانگین قیمت خوراک در حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا محاسبه و اعمال شود، در حالی که بالاترین نرخ خوراک در خاورمیانه ۷ سنت است.

وی ادامه داد: انجمن بلافاصله پس از تصویب این بند از لایحه بودجه ۹۳ در مجلس اعتراض خود را به رئیس مجلس اعلام کرده است.