گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: رئیس هیات‌مدیره انجمن CNG کشور گفت: در صورتی که کارمزد جایگاه‌های عرضه گاز خودروها در کشور افزایش نیابد، به‌زودی همه این جایگاه‌ها تعطیل خواهند شد.
اردشیر دادرس در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: پس از گذشت چند سال درحالی‌که امسال رئیس‌جمهوری دستور بررسی افزایش کارمزدها را به معاونان خود اعلام کرده، اما این امر هنوز در شورای اقتصاد مطرح نشده است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در صنعت CNG از قطع گاز ۳۰۰ جایگاه CNG در پی سرمای شدید هوا و مشکلات پیش آمده در حوزه گازرسانی خبر داد و گفت: این قطعی گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و به‌تدریج نیز بر تعداد جایگاه‌هایی که از مدار خارج می‌شوند، افزوده خواهد شد.
دادرس با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران گران‌ترین گاز سی‌ان‌جی در بخش حمل ونقل را در جهان دارد، گفت: باید قیمت هر مترمکعب سی‌ان‌جی نسبت به قیمت هر لیتر بنزین ۲۵ تا ۳۰ درصد تعیین شود؛ این درحالی است که در حال حاضر قیمت گاز سی‌ان‌جی ۳ برابر قیمت گاز خانگی و ۴ برابر قیمت گاز مورد نیاز صنایع است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سی‌ان‌جی ۶۵ درصد قیمت بنزین به فروش می‌رسد، در مورد افزایش قیمت سی‌ان‌جی در دور دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمت سی‌ان‌جی موجب ورشکستگی این صنعت و عدم تمایل مردم برای استفاده از این سوخت می‌شود؛ ضمن آنکه افزایش بیش از این مقدار، بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید را نشان می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به کمبود جایگاه‌های CNG در کشور گفت: استاندارد جهانی فاصله طی شده برای رسیدن به هر جایگاه سی‌ان‌جی را دو کیلومتر اعلام کرده، اما این رقم در بین همسایگان ایران حدود ۶ کیلومتر است، درحالی‌که در کلان‌شهرهای ایران برای رسیدن به یک جایگاه سی‌ان‌جی باید حدود ۱۳ کیلومتر طی شود.
وی گفت: در صورتی که طبق پیش‌بینی‌ها ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده تعداد خودروهای کشور به ۳۰ میلیون دستگاه افزایش یابد اگر در این شرایط برنامه‌ای برای افزایش تعداد جایگاه‌ها و سوخت‌رسانی به این تعداد خودرو نداشته باشیم مشکلات عدیده‌ای در انتظار صنعت خودرو و سوخت رسانی خواهد بود.
وی با اظهار اینکه در حال حاضر هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در بخش جایگاه‌های سی‌ان‌جی دچار بحران هستیم گفت: در حال حاضر ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جایگاه عرضه‌کننده بنزین و ۱۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور نیاز است.
وی با اعلام اینکه دولت برای فروش هر متر‌مکعب سی‌ان‌جی ۵۵ سنت سود می‌کند، گفت: علاوه‌بر این ‌اگر مصرف سی‌ان‌جی را به ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز برسانیم ۵۰ درصد مصرف بنزین کاهش خواهد یافت؛ ضمن آنکه شاهد کاهش آلودگی هوا نیز هستیم.
وی درآمد شرکت ملی گاز را از سی‌ان‌جی ۲۵ درصد درآمدهای این شرکت اعلام کرد و گفت: درآمد سالانه جایگاه‌ها ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌توان با آن یک فاز پارس‌جنوبی را توسعه داد.
وی توصیه کرد: با اختصاص درآمد حاصل از فروش سی‌ان‌جی به توسعه پارس‌جنوبی امکان توسعه صنعت سی‌ان‌جی فراهم شود.
دادرس در پایان از عدم تمایل سرمایه‌گذاران خصوصی برای حضور در صنعت سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: به همین دلیل ساخت جایگاه‌ها به صورت نیمه‌تمام رها شده است و برنامه ساخت ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی تا سال ۹۱ محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه گاز می‌تواند هم محور توسعه و هم محور درآمدزایی باشد، یادآور شد: در صورتی که به گاز به عنوان یک منبع درآمد نگاه کنیم بزرگ‌ترین بی‌تدبیری صورت گرفته است. وی سه مشکل صنعت سی‌ان‌جی را افزایش‌نیافتن کارمزد جایگاه‌داران، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط جایگاه‌داران به جای مصرف‌کننده واختلاف میترینگ جایگاه‌ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در صورت افزایش کارمزد جایگاه داران تنها ۷۰ درصد مشکلات این صنعت حل می‌شود گفت: ‌البته پیش از این قرار بود کارمزد جایگاه‌داران حداقل صد تومان باشد و ۶۰ تا ۷۰ تومان نیز کارمزد ویژه برای نگهداری از کمپرسورهای جایگاه پرداخت شود.