به گزارش بلومبرگ بر‌اساس آماری که کشورمان به موسسه اطلاعات نفتی «جودی» ارائه کرده، ایران در ماه دسامبر 2013 روزانه یک میلیون و 510 هزار بشکه نفت صادر کرده است. به گزارش«ایسنا»، این آمار در تاریخ 20 ژانویه و همزمان با لغو برخی تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران، منتشر شده‌است.
بر اساس توافق هسته‌ای ژنو، ۶ خریدار نفت ایران شامل هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان می‌توانند در سطوح فعلی به خرید نفت ایران ادامه دهند و مجبور به کاهش قابل توجه واردات خود نیستند.
این در حالی است که مقامات آمریکایی فعال در زمینه مدیریت تحریم‌ها علیه ایران مدعی هستند ایران در زمینه‌ ارقام صادرات نفت خام خود، اغراق می‌کند و طی ۶ ماه آینده نمی‌تواند روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشد.
دولت اوباما پس از توافق هسته‌ای ماه نوامبر، اعلام کرد که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسیده است و قبل از حصول توافق‌نامه هسته‌ای‌ نهایی و لغو تمام تحریم‌ها، نمی‌تواند افزایش یابد.
مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند: ایران احتمالا در آمار صادرات خود اغراق کرده تا پایه و اساس بالاتری را برای مذاکرات بعدی ترسیم کند و امیدوار است که این افزایش آمار به جذب سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند! یک مقام آمریکایی گفت: تاکنون ایران در مذاکرات با آمریکا به صادرات یک میلیون بشکه‌ای خود، اعتراض نکرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی که به کشور‌های مصرف‌کننده نفت مشاوره می‌دهد، طی روزهای گذشته اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳، به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه بوده است.
آمار ارائه شده توسط ایران نیز حاکی از این است که طی ۱۷ ماه گذشته، صادرات نفت ایران همواره کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده‌است.
اولیور جاکوب، مدیر عامل شرکت پتروماتریکس در سوئیس گفت: این امر باعث قدری سردرگمی شده است. با توجه به تحریم‌های مالی و الزام معافیت‌ها، این ایران نیست که میزان صادرات نفت خود را تعیین می‌کند.
این درحالی است که قیمت‌ نفت در اواخر ماه نوامبر و پس از توافق هسته‌ای ایران کاهش یافته و تحلیلگران انرژی پیش‌بینی می‌کنند بهای نفت برنت در سال ۲۰۱۴، با پنج درصد کاهش، به ۱۰۳ دلار در هر بشکه برسد که بخشی از آن به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش صادرات ایران و لیبی است.
همچنین این گزارش افزود: برخی اعضای اوپک به ویژه ایران و ونزوئلا معمولا آمار تولید نفت خود را بالاتر از اجماع اوپک اعلام می‌کنند. تحلیلگران در لندن و واشنگتن می‌گویند: آمار صادرات ارائه شده به موسسه جودی نیز در این مقوله قرار می‌گیرد.
بر‌اساس گزارش ماهانه اوپک در ژانویه و به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت ایران در ماه دسامبر دو میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز بوده، در حالی‌که آمار مستقیم ارائه شده از سوی ایران تولید این کشور را سه میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه نشان می‌دهد.
جیمی وبستر تحلیلگر انرژی گفت: اساسا ما به این آمار اعتقادی نداریم. وی گفت: ایران احتمالا به دیگر اعضای اوپک اعلام می‌کند که باید فضا را برای بازگشت ایران به بازار باز کنند.
مقامات آمریکایی می‌گویند: تخمین‌ها از صادرات نفت ایران، براساس آمار گمرک کشور‌های وارد‌کننده، پیگیری تردد کشتی‌ها، گزارش‌های اطلاعاتی و منابع ناشناس است. مقامات نفتی ایران از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و پاسخ به این موضوع را به وزیر نفت واگذار کرده‌اند. ایران از ژوئیه ۲۰۱۲ و شروع تحریم‌ها، هیچ آماری را به موسسه جودی ارائه نداده و ارائه این آمار را از ماه جاری، از سر گرفته است.
انتشار آمارهای صادرات نفت ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود، مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی را یک میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز افزایش داده و اعلام کرده رشد مصرف نفت روزانه ۵۰ هزار بشکه بالاتر از پیش‌بینی قبلی این آژانس است. این به معنای این است که به‌رغم رسیدن تولید نفت شیل آمریکا به سطوح بی‌سابقه، عرضه‌ نفت تحت فشار خواهد بود و ذخایر نفتی در کشور‌های صنعتی در نوامبر ۲۰۱۳، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در حال حاضر، بیشتر کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی تا حد زیادی از رکود خارج شده و در برخی کشور‌ها در زمینه پتروشیمی و تولید انرژی، پیشرفت‌های قابل توجهی به وجود آمده است. آژانس، بین‌المللی انرژی افزود که صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل، ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.