معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که مصرف‌کنندگان خوراک مایع از این موضوع ناراحت هستند که در بازار با وجود قیمت بالای مایع و ارزان خوراک گاز نمی‌توان رقابت کرد، گفت: به دنبال این موضوع هستیم که خوراک مایع کمی کاهش قیمت داشته باشد و نرخ خوراک گاز نیز کمی افزایش پیدا کند.
عباس شعری مقدم در گفت‌وگو با «ایسنا»، با تاکید بر اینکه همه تلاش‌ها براین است که قیمت خوراک گاز و مایع تعادل پیدا کنند، در واکنش به دو تفکر موجود مبنی بر این‌که قیمت گاز باید به ۲۵ سنت و از باب دیگر نرخ خوراک گاز باید حدود ۱۰ سنت باشد، گفت: این چالش بین دو تفکر وجود دارد؛ درصدد هستیم که دو تفکر موجود را به هم نزدیک کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه نرخ خوراک گاز باید کمی افزایش پیدا کند، افزود: در حال حاضر همه در انتظار اعلام نرخ خوراک هستند. قیمت ۷/۲ سنت نرخ بسیار ارزان و غیرمنصفانه‌ است که باید افزوده شود، بنابراین هم قیمت گاز باید افزایش پیدا کند و هم قیمت خوراک مایع باید کمی پایین بیاید تا دو نرخ به هم نزدیک شده و فضا رقابتی شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد: در حال حاضر کسانی که از خوراک مایع در واحد‌های پتروشیمی استفاده می‌کنند معتقدند قیمت خوراک بسیار گران است و صرف نمی‌کند که خوراک مایع مصرف کنند؛ این افراد ناراحت هستند که با قیمت بالای خوراک مایع و نرخ ارزان خوراک گاز نمی‌توانند رقابت کنند.
شعری مقدم با تاکید بر لزوم کاهش قیمت خوراک مایع اظهار کرد: مجتمع‌هایی که دو خوراک گاز و مایع مصرف می‌کنند اکثرا ترجیح می‌دهند از خوراک گاز استفاده کنند و میزان مصرف خوراک مایع را به حداقل برسانند؛ این کار باعث افزایش تولید اتیلن و کاهش تولید پروپیلن می‌شود.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: به این دلیل دولت ما را مجبور می‌کند که به این مساله ورود پیدا کنیم و براین اساس واحد‌ها باید برخلاف میل باطنی خود از خوراک مایع استفاده کنند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه قیمت مایع باید کمی ارزان‌تر و نرخ گاز حتما باید افزوده شود، ولی نرخ گاز نباید به رقم‌های بالایی برسد، گفت: من به عنوان مسوول پتروشیمی مجبورم طرف سرمایه‌گذاران را در صنعت بگیرم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شوند. این تفکر من را وا می‌دارد که طرفدار قیمت پایین‌تر از رقم‌های بالا مانند
25 سنت باشم.
شعری مقدم با اشاره به اینکه سود شرکت پتروشیمی باید بالای نرخ تورم باشد تا سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری باشند، تاکید کرد: با حساب و کتابی که می‌کنیم مشخص می‌شود کسی با قیمت 25 سنت تمایل به سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ندارد؛ چرا که سود شرکت زیر نرخ تورم می‌رود. معاون وزیر نفت در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه باید در بودجه نرخ گاز قطعی شود، بنا بر این تا آخر سال قیمت خوراک حتما مشخص می‌شود.


با ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مجلس
عرضه بنزین آزاد ۱۱۰۰ تومانی در سال آینده قوت گرفت

با توجه به ارقام درآمد دولت در تبصره گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و اظهارات قبلی مقامات مسوول به نظر می‌رسد گزینه عرضه بنزین آزاد ۱۱۰۰ تومانی و بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومانی در سال آینده قوت گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس، تبصره هدفمندی یارانه‌ها توسط محمد باقر نوبخت، عصر چهارشنبه دوم بهمن ماه به کمیسیون تلفیق ارائه شد. دولت در این لایحه قیمت حامل‌های انرژی را تعیین نکرده است اما نمایندگان مجلس از جمله جعفر قادری می‌گویند درآمدهای مندرج در این لایحه از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مستلزم افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی بهای این حامل‌ها است.
بر این اساس اگر این افزایش قیمت به میزان مساوی در همه حامل‌های انرژی اعمال شود، قیمت بنزین آزاد نزدیک به ۱۱۰۰ تومان در هر لیتر و قیمت بنزین سهمیه‌بندی نزدیک به ۷۰۰ تومان خواهد بود. بر اساس این گزارش یک منبع آگاه در هفته گذشته به فارس گفت: برای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت که همه این سناریو‌ها بر افزایش قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان توافق دارند.
این منبع آگاه ادامه داد: از سال آینده به نظر می‌رسد باید منتظر بنزین ۶۰ لیتر سهمیه‌ای، با نرخ حدود ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان باشیم. در عین حال مجتبی شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز از سه سناریو ستاد سوخت به‌منظور اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده و گفته بود: سناریو اول بدون تغییر قیمت و تنها تغییر در سهمیه بندی و سناریو دوم همراه با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به ۱۱۰۰ تومان و سناریو سوم قیمت بنزین آزاد ۱۸۰۰ تومان بوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد گزینه عرضه بنزین آزاد ۱۱۰۰ تومانی و بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومانی در سال آینده محتمل‌ترین گزینه در میان سناریوهای مختلف در این زمینه باشد.