تشریح آخرین وضعیت سودآوری نفت سپاهان
وی با تاکید بر روند افزایشی پیش‌بینی سود شرکت نفت سپاهان افزود: پیش‌بینی سود هر سهم امسال نفت سپاهان بالغ بر 200 تومان برآورد شده است.
گروه بنگاه‌ها- همزمان با عرضه اولیه نفت سپاهان جلسه معارفه این شرکت امروز با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شود.
مدیر‌عامل شرکت نفت سپاهان درخصوص میزان عرضه اولیه این شرکت، اظهار کرد: ۱۰ درصد از سهام شرکت نفت سپاهان در عرضه اولیه وارد بورس اوراق بهادار می‌شود.
محمدرضا موثقی نیا با اشاره به نماد معاملاتی شرکت، گفت: نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان «شسپا» است و با توجه به احراز کلیه شرایط و ضوابط به صورت مستقیم در تابلو اصلی بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.
وی در تشریح وضعیت فروش شرکت طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: میزان درآمد حاصل از فروش شرکت طی ۹ ماه بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم بیش از فروش ۱۲ ماهه سال گذشته است و حاکی از تداوم روند افزایشی سود و فروش شرکت است.
وی درخصوص میزان سرمایه و افزایش سرمایه شرکت، گفت: از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون در چند مرحله افزایش سرمایه داشته ایم که مشروح آن در سایت کدال ارائه شده است، اما در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت ۱۰۵۰ میلیارد ریال است.
وی در پاسخ به این پرسش که چطور تصمیم به عرضه سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار گرفته شد، گفت: با توجه به اینکه از نظر شورای پذیرش بورس، شاخص‌های این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد، سهام این شرکت در مرحله اول و بدون حضور در فرابورس در بورس عرضه می‌شود و علت این تصمیم همچون سایر شرکت‌ها ورود به یک بازار شفاف و رقابتی و استفاده از توان سرمایه‌گذاران علاقه مند به این حوزه جهت توسعه کسب و کار شرکت است.
موثقی‌نیا با اشاره به جذابیت‌های نماد معاملاتی «شسپا» گفت: چند موضوع اصلی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت باشد، عمر حدود ۲۰ ساله پالایشگاه و تجهیزات این شرکت که در مقایسه با موارد مشابه در کشور جدیدترین است یکی از این موارد است.
وی ظرفیت بالای پالایشگاه نفت سپاهان را از دیگر جذابیت‌های سهام این شرکت عنوان کرد و اظهار کرد: در حال حاضر مقدار تولیدات شرکت بالغ بر ۵۷۰ هزار تن در سال بوده که بزرگ‌ترین ظرفیت در کشور و نیز در منطقه است. به‌این ترتیب ظرفیت پالایشگاه این شرکت در کشور و منطقه رتبه اول را دارد.
به گفته موثقی نیا در اختیار داشتن متخصصان با تجربه و منحصربه‌فرد از دیگر مزایای نفت سپاهان است.
وی با اشاره به توان و ساز‌و‌کارهای صادراتی شرکت گفت: با توجه به ظرفیت تولید بالای پالایشگاه این شرکت و همچنین با در نظر داشتن محدودیت میزان مصرف داخلی و همچنین جهت کسب سود حداکثری، از سال‌ها قبل تمرکز بیشتر بر صادرات، از راهبردهای اصلی این شرکت است که بر‌اساس آن و طی ۵ سال اخیر به صورت متوسط بالغ بر ۷۰ درصد از تولیدات این شرکت به سایر بازارها صادر شده و در این مورد نیز موفق به کسب رتبه نخست شده‌ایم.
وی افزود: تولیدات این شرکت در سطح منطقه و سایر بازارهای جهانی، عرضه قابل توجهی داشته و مطابق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده حضور بیشتر در بازار داخلی و توسعه بازارهای صادراتی به خصوص محصولات نهایی از اهداف آتی شرکت است.
وی ادامه داد: لذا سهم این شرکت از بازار داخلی شامل انواع روغن‌ها و روانکار‌های خودرویی (اعم از بنزینی و دیزلی) و عرضه انواع روانکارهای صنعتی در‌برگیرنده حدود ۳۰ درصد تولیدات شرکت است.
شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۷۱ به عنوان مجموعه روغن سازی پالایشگاه اصفهان تاسیس و در سال ۱۳۸۱ توسط شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت نفت خریداری و از آن زمان به صورت سهامی خاص و به نام شرکت نفت سپاهان و به صورت خصوصی اداره می‌شود. این شرکت سال گذشته با توجه به موافقت مجمع شرکت به‌منظور ورود به بورس به شرکت سهامی عام تبدیل شد. حوزه فعالیت نفت سپاهان تولید روغن پایه؛ اکستراکت، واکس، انواع روغن‌ها و روانکار‌های خودرویی (اعم از بنزینی و دیزلی)، صنعتی، دریایی و انواع مشتقات آنها است.