اوپک اعلام کرد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۳ با کاهش 33/3 دلاری نسبت به سال قبل از آن به 7/105 دلار در هر بشکه رسید.به گزارش خبرگزاری تسنیم، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد قیمت سبد نفتی این سازمان در دسامبر 2013 (آذر 92) با 7/2 دلار افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 67/107 دلار در هر بشکه رسید.هر بشکه نفت اوپک در ماه نوامبر برابر با 97/104 دلار معامله شده بود.
قیمت تمام انواع نفت این سازمان در ماه دسامبر با افزایش مواجه شده‌اند.بر‌اساس این گزارش متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۹۶/۱۰۸ دلار در هر بشکه گزارش شده که نسبت به ماه قبل از آن ۰۹/۲ دلار افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۳ برابر با ۷۳/۱۰۵ دلار در هر بشکه اعلام شده است. قیمت نفت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۳۳/۳ دلار کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۲ هر بشکه نفت سنگین ایران به قیمت ۰۶/۱۰۹ دلار معامله شد.متوسط قیمت سبد نفتی اوپک نیز در سال ۲۰۱۳ با ۵۸/۳ دلار کاهش به ۸۷/۱۰۵ دلار رسیده است.
متوسط قیمت انواع نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ به ازای هر بشکه، به این شرح است: نفت سبک عربستان ۵۳/۱۰۶ دلار، نفت سبک عراق ۶/۱۰۳ دلار، نفت بونی‌لایت نیجریه ۳۶/۱۱۱ دلار، ‌سیدر لیبی ۵۱/۱۰۸ دلار، نفت گیراسول آنگولا ۱۴/۱۰۹ دلار، نفت سنگین ایران ۷۳/۱۰۵ دلار، نفت صادراتی کویت ۰۴/۱۰۵ دلار، نفت مارین قطر ۳۲/۱۰۵ دلار، مری ونزوئلا ۶۶/۹۶ دلار، موربان امارات ۲۱/۱۰۸ دلار، اورینت اکوادور ۷۴/۹۴ دلار و صحرای الجزایر ۳۸/۱۰۹ دلار.
کاهش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه
نفت ایران درسال ۲۰۱۳
اوپک همچنین در گزارش اخیر خود اعلام کرد تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای به ۶۹۳/۲ میلیون بشکه در روز رسید و بر این اساس رتبه پنجم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک را از آن خود کرد که نشان‌دهنده سقوط کشورمان در سال گذشته میلادی است.
بنا بر گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت خام، تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه دسامبر ۲۰۱۳(آذر ۹۲) با ۶/۲۰ هزار بشکه در روز با کاهش مواجه شد و از ۴۶۳/۲۹ میلیون بشکه در روز در نوامبر ۲۰۱۳ به ۴۴۳/۲۹ میلیون بشکه در ماه دسامبر ۲۰۱۳ رسید.۳ عضو اوپک در این ماه با کاهش تولید و ۹ کشور نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. ایران در بین کشورهایی قرار دارد که در این ماه با افزایش تولید نفت خود مواجه شده است.بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در دسامبر ۲۰۱۳ با ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش مواجه شد و از ۷۱/۲ میلیون بشکه در روز در ماه پیش به ۷۳/۲ میلیون بشکه در این ماه رسید.
در این ماه عراق با بیشترین میزان کاهش تولید و الجزایر با بیشترین حجم افزایش تولید مواجه شده است.تولید عراق با ۵۵هزار بشکه در روز کاهش به ۹۸۳/۲ میلیون بشکه در روز و تولید الجزایر با ۸/۲۶ هزار بشکه در روز افزایش به ۱۵۸/۱ میلیون بشکه رسید.گزارش اوپک که بر پایه اطلاعات منابع ثانویه و غیررسمی تهیه شده متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳ را ۶۹۳/۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. تولید نفت ایران در این سال نسبت به سال قبل ۲۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۹۷۳/۲ هزار بشکه در روز اعلام شده بود. بر این اساس، ایران پنجمین تولیدکننده نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. پیش از اجرای تحریم‌های نفتی غرب، ایران پس از عربستان دومین تولیدکننده اوپک محسوب می‌شد. در سال ۲۰۱۲ نیز ایران پس از عربستان و عراق در جایگاه سومین تولیدکننده اوپک قرار گرفته بود.
عربستان با تولید ۵۷۲/۹ میلیون بشکه در روز همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. پس از این کشور، عراق با تولید ۰۳۱/۳ میلیون بشکه در روز رتبه دوم، کویت با تولید ۸۱۸/۲ میلیون بشکه در روز در رتبه سوم، و امارات با تولید ۷۳۳/۲ میلیون بشکه در روز در رتبه چهارم از این نظر قرار گرفته‌اند.