گروه نفت و پتروشیمی - حمزه بهادیوند چگینی: فاصله سال‌های 2005 تا 2007 سال‌های اوج اقتدار تولید نفت ایران بود. تولید نفت که در سال 2005،‌ 3 میلیون و 980 هزار بشکه در روز بود 2 سال بعد و در شرایطی که قیمت نفت به اوج خود یعنی حدود 110 دلار در هر بشکه رسیده بود به نقطه پیک یعنی 4 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید.
به این ترتیب در دولت نهم، صنعت نفت کشور به کارخانه پولی بدل شد که روزانه به طور میانگین رقمی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار درآمد کسب می‌کرد. این رقم معادل ۱۲۷ میلیارد دلار در سال است. همزمان با کاهش سطح قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ روند تولید کشور نیز کاهش یافت به طوری‌که در همان زمان که بحران مالی جهانی قیمت نفت را تا ۳۸ دلار کاهش داد، سطح تولید نفت ناگهان ۱۱ درصد افت کرد و به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید.
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ روند کاهشی تولید نفت ادامه یافت و در این زمان به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسید که حکایت از افت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در فاصله ۵ سال داشت. به معنی دیگر باید گفت در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تولید نفت کشور با ۲۵ درصد کاهش مواجه شده است. این روند ادامه داشت تا اینکه به گزارش اوپک، تولید نفت در سال گذشته (۲۰۱۳) به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
تولید نفت ایران به این ترتیب روند کاهشی خود را در سال گذشته نیز ادامه داده است. با این حال طی ماه‌های اخیر برنامه‌های دولت تدبیر و امید بر این مبنا آغاز شد که میزان تولید نفت به سال ۸۴ برسد که این موضوع مستلزم افزایش تولید در حدود یک میلیون بشکه و حتی بیشتر است.
از بعد درآمدهای نفتی، اما نگاهی به نمودارهای همراه نشان می‌دهد به‌رغم کاهش تولید نفت، به یمن قیمت‌های مناسب، کشور می‌توانست درآمدهای قابل توجهی از محل فروش نفت کسب کند به شرطی که توانایی فروش نفت را بر‌اساس قیمت‌های مذکور داشت، اما در حقیقت این اتفاق نیفتاده که عدم اجرای قانون فروش نفت بر‌اساس بهای فوب خلیج فارس و محدودیت صادرات مهم‌ترین دلایل این موضوع است.
در این میان روز قبل مهندس زنگنه با اعلام تحقق درآمد ۳۲ میلیارد دلاری کشور از محل نفت از فروش ۳۴ میلیارد دلاری نفت طی این مدت خبر داد که این موضوع از تحقق ۹۴ درصدی درآمدهای نفتی خبر می‌دهد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر معکوس بود و سوخت مطالبات نفتی و تبدیل آنها به کالا، به رسمی جهانی برای ایران تبدیل شده بود.
زنگنه همچنین از افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای فروش مایعات گازی در سال جاری نسبت به سال ٩١ خبر داد و با استناد به آن گفت: به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌های کنونی، قیمت پیش بینی شده نفت (١٠٠ دلار) برای بودجه سال ٩٣ معقول باشد. وزیر نفت همچنین خاطرنشان کرد: در سال آینده براساس برنامه ریزی صورت گرفته روزانه یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه نفت و مایعات گازی به فروش می‌رسد که از این میزان ١٠٠ هزار بشکه سهم مجتمع‌های پتروشیمی است.
این در شرایطی است که گزارش اخیر رویترز حکایت از افزایش تولید نفت ایران در ماه دسامبر برخلاف جریان تولید در اوپک دارد. به گزارش رویترز در حالی ‌که تولید نفت اوپک در دسامبر ۲۰۱۳ به کمترین میزان در ۵/۲ سال گذشته رسید، تولید نفت ایران با ۵۰ هزار بشکه افزایش به ۷۵/۲ میلیون بشکه رسیده است. بر این اساس تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در ماه دسامبر به طور متوسط برابر با ۵۳/۲۹ میلیون بشکه در روز بوده که از ۶۴/۲۹ میلیون بشکه در ماه نوامبر کمتر است. این در حالی است که تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۷/۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

تولید معقول نفت در سایه «تدبیر و امید»

تولید معقول نفت در سایه «تدبیر و امید»

تولید معقول نفت در سایه «تدبیر و امید»