معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی با تاکید بر اینکه قیمت خوراک حتما در سال جاری تعیین می‌شود، اظهار کرد: در صورتی خوراک را با تخفیف عرضه می‌کنیم که بخش عمده سود در توسعه پتروشیمی به کار گرفته شود.
به گزارش «ایسنا»، منصور معظمی در هم اندیشی پیرامون چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه پنجم با تاکید بر اینکه در صورت رسیدن به راه‌حل منطقی در مورد نرخ خوراک، پتروشیمی کشور توسعه پیدا می‌کند گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمی در مورد قیمت خوراک گرفته نشده است. وی با اشاره به اینکه منظور از توسعه ظرفیت نفت، ظرفیت تولید نیست بلکه توان تولید کشور باید افزایش پیدا کند، گفت: هر‌چه قدر توان تولید افزایش پیدا کند قدرت چانه‌زنی ما در اوپک و مجامع بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند. معظمی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه‌های نفتی گفت: ۲۸۰ طرح بزرگ در صنعت نفت که بالغ بر ۳۰۰۰ پروژه است، داریم که نیاز به ۱۳۵ میلیارد دلار به علاوه ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین میزان تحویلی سوخت مایع به نیروگاه‌ها است که کار بسیارسخت و سنگینی است، افزود: با خوش بینانه‌ترین نگاه فازهای انتخابی پارس جنوبی در سال آینده تکمیل‌شده و مشکل کمبود گاز داخل را حل می‌کند. در گذشته میزان گاز وارداتی ایران از ترکمنستان سه میلیون متر‌مکعب بود که پس از توافقات صورت گرفته در حال حاضر روزانه حدود ۲۴ میلیون متر‌مکعب گاز از کشور ترکمنستان وارد می‌کنیم. معظمی با تاکید بر اینکه ایران تلاش می‌کند تا تراز گاز در سال آینده بینابین شود، گفت: با راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی انتظار می‌رود که در پایان سال ۹۴ مازاد گاز تولیدی داشته باشیم و میزان گاز مازاد بر نیاز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون متر‌مکعب برسد.
او در این نشست که به دعوت انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی برگزار شده بود، با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید گاز فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ۹ میلیون متر‌مکعب رسیده است، گفت: تا آخر سال میزان تولید گاز این فازها به ۱۴ تا ۱۵ میلیون متر‌مکعب و در سال آینده به ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر‌مکعب می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه اصل ۴۴ اصلی بسیار مترقی‌ است، گفت: این اصل باید منجربه نشاط و انقلاب اقتصادی شود اما نحوه اجرای این اصل بیشتر منجر به فروپاشی و به هم ریختن ساختار و زنجیره ارزش صنعت نفت شده است. معظمی با تاکید بر اینکه منظور ما عدم واگذاری نیست، گفت: بخش قابل توجهی از شرکت‌ها بابت رد دیون واگذار شده‌اند و واگذاری‌ که در قالب بخش خصوصی صورت گرفته تقریبا به هشت درصد می‌رسد. معظمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ۶۸ طرح دارد گفت:‌امروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران یک بنگاه حاکمیتی است و بنا ندارد که درگیر توسعه صنعت مانند گذشته شود. وی با اشاره به اینکه ۴۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی پول لازم است گفت:‌این پول‌ها در دولت نیست و حتی چهار میلیارد دلار هم در دولت وجود ندارد لذا هیچ راهی جز استفاده از توان بخش خصوصی و استفاده از بیرون نیست. وی تاکید کرد: توجیه اقتصادی طرح‌ها به شدت متاثر از قیمت خوراک و قیمت فروش است. نرخ خوراک باید مزیت توسعه باشد. براساس آمار بانک مرکزی در حال حاضر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول و شبه پول در جامعه وجود دارد که عدد نگران کننده‌ای است. ما در توسعه دنبال تامین کنندگان بخش غیر‌دولتی هستیم. معظمی در ادامه با اشاره به اینکه بازار سرمایه حکایت از شادابی شرکت‌های پتروشیمی در بورس دارد، گفت: براساس مصوبه ستاد تدابیر قیمت خوراک گاز ۱۳ سنت در نظر گرفته شده است که این مصوبه تاکنون اجرا نشده است.
وی با اشاره به قیمت گذاری مجدد خوراک گفت: براساس IRE (۳۰ درصد آورده سرمایه گذار و ۷۰ درصد سهم بانک) قیمت خوراک را محاسبه کردیم که این نرخ متاثر از نرخ محصول است و مکانیزم قیمت گذاری آن شامل قیمت متاثر از نرخ نفت خام یا قیمت خوراک متاثر از محصول می‌شود. او با تاکید بر اینکه هر چه قیمت محصول افزایش پیدا کند، نرخ خوراک بیشتر می‌شود گفت: نرخ به دست آمده خوراک حداقل ۱۷ سنت است.
معظمی با تاکید بر اینکه براساس قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت خوراک باید تا حداکثر ۶۵ درصد نرخ سبد صادراتی در مبدا خلیج فارس باشد گفت: این قانون چند مشکل دارد از جمله اینکه در خلیج فارس سبد صادراتی گاز نیست و همه خریدار هستند نه فروشنده و از سوی دیگر ۶۵ درصد حدود ۳۳ سنت می‌شود. وی با تاکید بر اینکه مشکل قیمت خوراک نیازمند مطرح شدن در مجلس نیست و دولت باید آن را حل کند گفت: در صورتی که شرکتی صنعت پتروشیمی را توسعه دهد، خوراک را با نرخ تخفیفی به آن می‌دهیم.