البدری ابقا شد!
گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: دیروز نشست صد و شصت و چهارم سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک برگزار شد و به‌رغم جایگاه مناسب ایران در این سازمان، اما عبدالله سالم البدری، نماینده لیبی و دبیرکل کنونی این سازمان، در سمت قبلی خود ابقا شد، این در حالی است که این موضوع با روح آیین‌نامه اوپک مغایرت دارد. دیروز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان پیش از شروع این نشست با اشاره به افزایش تولید نفت ایران در ماه‌های پیش‌رو خواهان کاهش تولید کشورهایی شد که طی این مدت جایگزین کشورمان شده‌اند.
این در حالی است که کاهش سطوح تولید کشورهایی همچون لیبی که همزمان با تحریم‌های ایران اتفاق افتاده، باعث شد تولید عربستان بیش از میزان سهمیه صورت بگیرد و ظرفیت تولید عراق نیز بی‌محابا روند رو‌به افزایشی را تجربه کند. با این حال اما بازگشت حدود ۵/۱ میلیون بشکه نفت ایران به بازار، الزام کشورهایی همچون عربستان را کاهش می‌دهد. وزیر نفت ایران دیروز (چهارشنبه ١٣ آذر) در حاشیه نشست ١٦٤ اوپک گفت: حتی اگر نفت ٢٠ دلار شود پس از رفع تحریم‌ها ایران روزانه چهار میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.
زنگنه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت هر شرایطی چهار میلیون بشکه در روز را تولید می‌کند و من از حق ایران تحت هیچ شرایطی برای تولید روزانه چهار میلیون بشکه نخواهم گذشت.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید اوپک باید به نظام سهمیه بندی جداگانه برای کشورهای عضو بازگردد، گفت: من به این مسائل کاری ندارم. ایران پس از رفع تحریم‌ها چهار میلیون بشکه در روز تولید خواهد کرد.
وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چنانچه بازار با مازاد عرضه روبه‌رو‌ شود قیمت‌ها پایین می‌آید، اعلام کرد: این مشکل آن دسته از کشورهایی است که نفت اضافی وارد بازار می‌کنند اما در هر حال فکر می‌کنم که اوپک عاقل است و در زمان‌های مختلف این تدبیر و عقلانیت خود را نشان داده است.
زنگنه افزود: اوپک دراین موارد رعایت تدبیر را می‌کند و بازار را برای کسانی که در شرایط سخت بیرون رفته‌اند باز می‌کند تا جای مناسبی برای تولید نفت آنها باشد، ما هرگز به شرایط حاد نخواهیم رسید.
این در حالی است که به گزارش دنیای اقتصاد، کارشناسان نفتی جهان و وزرای نفت کشورهای مهم این سازمان معتقدند قیمت نفت در سطوح کنونی آن مناسب است و لزومی ندارد سطح تولید با تغییر مواجه شود، بر این اساس دیروز هم با توافق اعضا سطح تولید تا ۶ ماه
آینده در همان رقم ۳۰ میلیون بشکه تثبیت شد.
در این بین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، وزیر نفت کشورمان با وزرای نفت کشورهای عضو سازمان اوپک دیدار و گفت‌وگو‌ کرد. مصطفی الشمالی، وزیر نفت و معاون نخست وزیر کویت نیز در این اجلاس با اعلام اینکه کویت به طور کامل از شرایط کنونی بازار جهانی نفت رضایت دارد، گفت: بازار نفت هم‌اکنون با ثبات و متعادل است و با هیچ کمبود یا مازاد عرضه‌ای مواجه نیست.
وی افزود: از بازگشت ایران به بازار نفت استقبال می‌شود و بازار نفت می‌تواند سهم واقعی تولید نفت خام ایران را جذب کند. محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و محمد النعیمی، وزیر نفت عربستان نیز وضعیت بازار را مطلوب ارزیابی کردند. وزیر نفت کشورمان نیز با اشاره به توافق هسته‌ای ایران در ژنو با درخواست از اعضای اوپک برای ا یجاد فضای بازگشت احتمالی ایران به بازار ابراز امیدواری کرد که صادرات نفت ایران بر اساس این توافق به تدریج افزایش یابد. وی در عین حال اظهار کرد: در این مرحله ما تغییر رسمی در صادرات نفت خود نداریم، اما چنانچه تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، می‌توانیم ظرفیت تولید نفت را به چهار میلیون بشکه در روز برسانیم.
زنگنه همچنین در نشستی که با خبرنگاران رسانه‌ها داشت با رد هرگونه مذاکره با کشورهای عراق یا سایر کشورهای عضو مبنی بر بازگشت ایران به بازار نفت اعلام کرد: طبیعی است که دوستان ما در اوپک هم این موضوع را لحاظ کنند، چرا که از یک سو، مشکلات یکی از اعضای موسس اوپک در حال مرتفع شدن است و از طرف دیگر، ثبات بازار و پایداری درآمدهای قابل پیش بینی برای اعضای اوپک، اقتضا می‌کند آنان‌که در این مدت تولید نفت شان را بیشتر کرده اند بازگشت ایران را مد نظر قرار دهند. وی با اعلام این خبر که تا ابتدای سال آینده شمسی صادرات نفت به سطوح قبلی خواهد رسید گفت: ایران هم اکنون محدودیت تحریم‌ها را دارد، ولی تلاش می‌کنیم صادرات نفت خود را افزایش دهیم. امیدواریم در توافق‌های ایران با گروه ١+٥ این محدودیت‌ها به طور کامل برداشته شود تا ایران بتواند تولید خود را به سقف پیش از از تحریم‌ها برساند. وی در عین حال درباره قیمت نفت نیز اظهار نظر کرد و گفت: بعضی‌ها ممکن است روند قیمت نفت را کاهشی ببینند، اما اغلب خبرگان و از جمله اوپک پیش بینی نمی کند قیمت نفت کاهش یابد. درباره بهای نفت هم باید بگویم همه از قیمت‌های کنونی نفت راضی هستند.
مهندس زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای جدید نفتی اعلام کرد: ما هم اکنون در حال تدوین قراردادهای جدید برای بخش‌های بالادستی نفت هستیم. کارشناسان با تجربه روی این موضوع کار می‌کنند. به نظرم در چند ماه آینده می‌توانیم چند کنفرانس در ایران و لندن برگزار کنیم و چارچوب قراردادها را معرفی کنیم. اصل چارچوب قراردادهای جدید این است که می‌توانیم برای بلندمدت با شرکت‌های نفتی بین‌المللی همکاری کنیم. وی همچنین عمر قراردادها را بیست ساله عنوان کرد.
ایران قبل از اعمال تحریم‌های سال گذشته با صادرات روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت پس از عربستان در رده دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک قرار داشته و صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها به یک سوم کاهش یافته است.
عبدالله تمیمی، عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با شانا درباره اقدامات وزیر نفت اعلام کرد: وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با حمایت اکثریت نمایندگان مردم در مجلس اهداف دولت را در حوزه نفت و گاز در جامعه بین‌الملل پیگیری می‌کند. وی افزود: پس از حمایت‌ها از سیاست خارجی ایران اکنون قاطعانه از مواضع نفتی وزارت نفت در جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی دفاع و حمایت می‌کنیم. دو نماینده مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های برنامه، بودجه و انرژی وزیر نفت را در سفر به وین همراهی می‌کنند. گفته می‌شود در نشست پیشین اوپک تنها یک نماینده همراه وزیر وقت به وین رفته بود.