قیمت نفت به زیر 90 دلار خواهد رسید؟
گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: روند کلی بازار نفت طی ماه گذشته نشان از تداوم مسیر نزولی قیمت این محصول در بازارهای جهانی دارد؛ به طوری که نفت برنت در این مدت نزدیک به یک دلار و 55 سنت کاهش قیمت داشته، هرچند در فاصله این مدت کاهش‌های بیشتری را نیز تجربه کرده که در فواصل گوناگون به اصلاح آن مبادرت کرده است. دیروز نیز نفت برنت با 30 سنت کاهش با قیمت 60/106 دلار به فروش رسید، در حالی که نفت WTI آمریکا 30/93 دلار معامله شد.
به گزارش بلومبرگ، مازاد عرضه تقریبا یک میلیون بشکه‌ای نفت آمریکا به کاهش قیمت این کالا منتهی شده است، به طوری که در بازار آتی قیمت نفت و سود معامله‌گران به کمترین مقدار در ۵ ماه اخیر رسیده است.
به گفته یکی از فعالان بازار نفت، کاهش ذخایر آمریکا در کوتاه‌ترین زمان بیشترین اثر را روی بازار می‌گذارد. با این حال آمارها نشان می‌دهند کاهش قیمت نفت در معاملات آتی، کمتر از معاملات نقدی این کالا است که این نشان از ریسک پایین معاملات آتی برای معامله‌گران دارد.
دیروز سیتی‌گروپ نیز در گزارشی به بررسی آینده تولید اوپک پرداخته ‌بود که بر‌اساس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) احتمالا مجبور خواهد شد تولید نفت خود را در سال آینده در بحبوحه افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک نظیر آمریکا، کانادا، قزاقستان و برزیل کاهش دهد. رشد عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از اوپک بالا به نظر می‌رسد و رشد تقاضا چندان قابل توجه نخواهد بود. سیتی گروپ افزود: انتظار می‌رود عرضه کشورهای خارج از اوپک در سال ۲۰۱۴ میلادی روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رشد داشته باشد که در راس آنها آمریکای شمالی قرار دارد.
شروع فعالیت میدان نفتی کاشگان قزاقستان روزانه صد هزار بشکه به تولید کشورهای غیر‌عضو اوپک خواهد افزود و پروژه‌های جدید نفتی در برزیل به بهره‌برداری خواهند رسید. این در حالی است که تقاضا برای نفت اوپک در سال آینده به ۲۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که روزانه یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه کمتر از سطح تقاضا در سال ۲۰۱۳ است.
در این بین احتمال از سر گیری تولید و صادرات نفت لیبی و بازگشت ایران به بازار‌های جهانی، کاهش قیمت نفت را تشدید می‌کند. در چند ماه گذشته میزان صادرات نفت لیبی در مقاطعی به کمتر از ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. در حالی که ظرفیت اسمی صادرات نفت این کشور روزانه بیش از ۲۵/۱ میلیون بشکه است. همچنین تحریم‌های ایران باعث بیرون ماندن روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی شده و میزان صادرات نفت به ایران کاهش داشته است. کارشناسان معتقدند بازگشت این دو کشور به عرصه تولید نفت باعث نگرانی روسیه و عربستان خواهد شد این در حالی است که پیش بینی می‌شود با حضور قوی ایران در بازارهای جهانی، نفت به ۹۰ دلار در هر بشکه نیز برسد. در صورت بازگشت ایران و لیبی به بازار و با توجه به افزایش تولید نفت عراق در آینده، عربستان مجبور خواهد شد حداقل یک میلیون بشکه از تولید نفتش را کاهش دهد. از طرفی با بازگشت نفت ایران به بازار، روسیه که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت و قیمت بالای‌ آن است در شرف از دست دادن موقعیت خود قرار می‌گیرد.
روسیه از سال ۲۰۰۸ بازارهای نفتی شرق اروپا را در انحصار خود داشته است. اما همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی اروپا این وضعیت روی بخش بانکی و مالی روسیه تاثیر گذاشته و این کشور در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار گرفته است؛ وضعیتی که با بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بدتر خواهد شد.
دولت روسیه بیش از حد به قیمت بالای نفت که بخشی از آن به دلیل غیبت ایران در بازار جهانی نفت است، وابستگی دارد. اما با احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت‌های نفت شروع به کاهش خواهند کرد. به تحلیل بلومبرگ، ممکن است نشست ایران با گروه ۱+۵ به کاهش تحریم‌ها علیه ایران منجرشود که این امر باعث افزایش صادرات در بازارهای جهانی می‌شود و در درجه اول قیمت نفت برنت و پس از آن قیمت نفت آمریکا را کاهش می‌دهد.