40 میلیارد متر‌مکعب کمبود گاز در کشور

مهندس زنگنه در همایش مدیران سابق و حال حاضر صنعت گاز با اظهار امیدواری از حل مشکلات این سوخت تا سال آینده، گفت: هدفمندی یارانه‌ها زیان‌های فراوانی به بدنه گاز کشور وارد کرده است. به گفته وی، خصوصی‌سازی در این صنعت نیز سنجیده نبود و این موضوع به ضرر صنعت گاز کشور بود. وزیر نفت همچنین گفت: با توجه به بالا بودن سهم گاز و توسعه گازرسانی در کشور و با توجه به اینکه در حال حاضر تقریبا در تمام شهرهای ایران گاز توزیع می‌شود، این موضوع یکی از اولویت‌های مهم کشور است. به عقیده زنگنه، کشور در حال حاضر به معنای واقعی فاقد شبکه گاز است و لازم است شبکه‌ای متناسب با ظرفیت‌های موجود فراهم شود که قرار است این موضوع توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرد.

وی معتقد است از سوی دیگر ذخیره‌سازی گاز طبیعی دیگر مساله مهم این صنعت محسوب می‌شود، چراکه تاکنون ذخیره‌سازی واقعی نداشته ایم و هنوز آماری نداریم که تا چه میزان گاز می‌توانیم از بخش ذخیره برداشت کنیم. به عقیده وزیر نفت، شبکه انتقال باید متناسب با در نظر گرفتن نیاز داخل و صادرات طراحی شود. زنگنه اعلام کرد مساله دیگر آن است که گاز داخل اکثرا به مصرف سوخت می‌رسد، در حالی‌که می‌توان با تبدیل آن به خوراک متان و سایر انواع خوراک نیاز پالایشگاه‌های کشور را تامین کرد. وزیر نفت همچنین اعلام کرد خوشبختانه با برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته از سال ۹۴ به واردات نیازی نداریم.

به گفته وی، باید خدمات‌رسانی مناسب به مشترکان را در دستور کار قرار دهیم، چراکه بعد از برق بیشترین مشترکان به این بخش تعلق دارد. به گفته وزیر نفت، توجه به CNG به دلیل آنکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد و صرفه‌جویی مناسبی در این بخش ایجاد کند ضروری است چراکه هر مترمکعب از این سوخت معادل یک لیتر بنزین بوده و می‌تواند در حدود ۵۵ سنت صرفه جویی ارزی ایجاد کند و اگر وقفه‌ای ایجاد شود کشور ما زیان می‌بیند.

به عقیده زنگنه، پیشنهاد وزارت نیرو درباره استفاده از تکنولوژی CCHP حتی در سطح اماکن مسکونی می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد و می‌تواند راندمان تولید برق را تا ۸۰ درصد افزایش دهد، در حالی‌که اگر وزارت نیرو بخواهد با استفاده از گاز، برق تولید کند و در اختیار این متقاضیان قرار دهد، این راندمان حداکثر ۴۰ درصد است، هرچند شرکت گاز با این تصمیم موافقت نکرد، چراکه نگران افزایش تقاضا برای این تکنولوژی و ناتوانی در پاسخگویی به این نیاز بود، این در حالی است که قطعا در برهه‌ای ۱۵ ساله تقاضا افزایش می‌یافت نه از همان ابتدای راه اندازی این تکنولوژی.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۵/۹۴ درصد جمعیت شهری از گاز استفاده می‌کند و به دلیل آنکه بیشتر صنایع باید از گاز استفاده کنند، تامین این حجم بالا بسیار ضروری است.

به گفته وی، تامین گاز تمام روستاهای کشور، اقتصادی نیست و لازم است طرحی تدوین شود که بر‌اساس آن برای تامین نیاز نقاط دوردست کشور تصمیماتی اتخاذ شود. در نهایت وزیر نفت گفت: امسال ۴۰ میلیارد مترمکعب کمبود گاز داریم و امید می‌رود سال آینده این کمبود کاهش یابد. در عین حال باید ۳۰ میلیارد لیتر مازوت و گازوئیل به صنایع بدهیم و امیدواریم در سال ۹۴ به تعادل برسیم.