غلامعلی رحیمی بهای نفت خام در بازار آمریکا (بورس نیویورک) طی هفته گذشته (13 الی 23 سپتامبر) از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بوده و از 21/108 دلار در هر بشکه تا کمتر از 73/104 دلار کاهش یافت. طی هفته گذشته عمده ترین عوامل تضعیف کننده قیمت نفت خام در بازارهای جهانی عبارتند از:
• فروکش کردن نگرانی‌ها درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه و اختلال در عرضه نفت خام در منطقه خاورمیانه، به دنبال مذاکرات نشست پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک به منظور تنظیم قطعنامه‌ای برای مهار تسلیحات شیمیایی سوریه.
• سخنرانی رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران در جریان نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و پیش‌بینی وی درباره دستیابی به نتایج مطلوب در مذاکرات آینده ایران با گروه ١+٥.
• افزایش تولید نفت خام لیبی به بیش از ۴۵۰ هزار بشکه در روز، در پی از سرگیری و رشد تدریجی تولید نفت میدان الشراره در غرب این کشور.
• آغاز تولید نفت خام از میدان فراساحلی عظیم کاشاگان قزاقستان پس از سال‌ها تاخیر.
• کاهش ۴۳۹ هزار بشکه‌ای واردات نفت خام آمریکا طی دوره ۶ الی ۱۳ سپتامبر و رسیدن آن به سطح ۵۷۸/۷ میلیون بشکه در روز.
• افزایش ۸۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام آمریکا طی دوره ۶ الی ۱۳ سپتامبر و رسیدن آن به سطح ۸۲۷/۸ میلیون بشکه در روز.
• کاهش ارزش شاخص‌های بورس در بازارهای جهانی طی دوره ۲۰-۱۸ سپتامبر.
• تداوم بحران مالی منطقه یورو و نگرانی اقتصادی در این منطقه.
• افزایش ۳۶۰ هزار بشکه‌ای (۵/۱ درصدی) صادرات روزانه نفت خام اوپک (به استثنای آنگولا واکوادور) در ۴ هفته منتهی به ۲۸ سپتامبر در مقایسه با ۴ هفته منتهی به ۳۱ اوت و رسیدن آن به سطح ۸۷/۲۳ میلیون بشکه در روز، بر اساس پیش‌بینی موسسه اویل موومنتس.
البته طی هفته گذشته، انتشار برخی اخبار و اطلاعات موجب تقویت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شده و از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. بر این اساس طی دوره مذکور، عمده‌ترین عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی عبارتند از:
• توقف تولید نفت و گاز در ایالت کلرادو آمریکا، در پی بروز سیل و طوفان در این ایالت.
• کاهش ۴/۴ میلیون بشکه‌ای سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا طی دوره ۶ الی ۱۳ سپتامبر و رسیدن آن به سطح ۶/۳۵۵ میلیون بشکه.
• افزایش ۲۱۴ هزار بشکه‌ای خوراک روزانه پالایشگاه‌های آمریکا طی دوره ۶ الی ۱۳ سپتامبر و رسیدن آن به سطح ۱۱۰/۱۶میلیون بشکه در روز.
• کاهش ارزش دلار در مقابل یورو.
• افزایش ارزش شاخص‌های بورس در بازارهای جهانی طی دوره ۱۸-۱۶ سپتامبر.
• کاهش انتقال نفت خام به پایانه‌های صادراتی عراق، در پی نشت از یک خط لوله.
• انفجار مجدد خط لوله اصلی صادرات نفت یمن.
• ادامه نا آرامی‌ها در صنعت نفت و گاز لیبی، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت آفریقا.
• ناآرامی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و نگرانی معامله‌گران از بروز اختلال در مبادی استراتژیک حمل و نقل نفت خام.
بر اساس آمار دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک طی دوره ۱۳ الی ۱۹ سپتامبر، از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بوده و از حدود ۸۷/۱۰۹ دلار در هر بشکه تا کمتر از ۴/۱۰۸ دلار کاهش یافت. میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۱۹ سپتامبر، با یک دلار و ۸۷ سنت کاهش نسبت به هفته پیش از آن به هر بشکه ۱۰۸ دلار و ۸ سنت رسیده است. میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۱۳ سپتامبر معادل ۱۰۹ دلار و ۹۵ سنت بود.
همچنین میانگین ماهانه بهای سبد نفتی اوپک طی ماه سپتامبر (تا ۱۹ سپتامبر )، با ۲ دلار و ۳۹ سنت افزایش نسبت به میانگین ماه اوت، به هر بشکه ۱۰۹ دلار و ۹۱ سنت رسیده است. میانگین بهای سبد نفتی اوپک در ماه اوت معادل ۱۰۷ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بود.
متوسط قیمت نفت خام سنگین ایران نیز طی دوره ۱۳ الی ۱۹ سپتامبر از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بوده و از حدود ۳۷/۱۱۰ دلار در هر بشکه تا کمتر از ۴۷/۱۰۹ دلار کاهش یافت.
همچنین قیمت نفت خام برنت دریای شمال در بازار بورس لندن(ICE) برای تحویل در ماه اکتبر، از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بوده و از حدود ۷۸/۱۱۲ دلار در هر بشکه در تاریخ ۱۳ سپتامبر تا ۱۲/۱۰۹ دلار در تاریخ ۲۳ سپتامبر کاهش یافت. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۳ سپتامبر معادل ۶/۳۵۵ میلیون بشکه بوده است که در مقایسه با هفته قبل (۶ سپتامبر) به میزان ۴/۴ میلیون بشکه کاهش یافته و معادل ۱۲ میلیون بشکه از میزان مشابه سال قبل در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲ کمتر است. میزان این ذخایر بر حسب روز نیز نسبت به هفته قبل به میزان ۴/۰ روز کاهش یافته و در سطح ۳/۲۲ روز قرار گرفته که معادل ۵/۲ روز کمتر از میزان مشابه سال قبل است. طی دوره مذکور، سطح خوراک پالایشی آمریکا به میزان ۲۱۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته و در سطح ۱۱۰/۱۶ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است که به میزان ۱۹۴/۱ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان مشابه سال قبل است.
تولید نفت خام آمریکا طی دوره ۶ الی ۱۳ سپتامبر به میزان ۸۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته و در سطح ۸۲۷/۷ میلیون بشکه در روز قرار گرفته که این رقم معادل ۵۵۰/۱ میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان مشابه سال قبل در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲ است. در همین زمان میزان واردات نفت خام آمریکا از ۰۱۷/۸ میلیون بشکه در روز به ۵۷۸/۷ میلیون بشکه (معادل ۴۳۹ هزار بشکه در روز) کاهش یافته که معادل ۲۷/۲ میلیون بشکه در روز کمتر از میزان مشابه سال قبل است.

تداوم روند کاهشی در بازار نفت