دولت انگلیس از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست که تحریم اعمال شده علیه ایران را در خصوص پروژه مشترک ایران و شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (BP) در دریای شمال لغو کند. به گزارش «شانا» روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که دلیل این درخواست انگلستان منافع مشترکی است که شرکت بی پی با شرکت ملی نفت ایران در پروژه میدان گازی «رهوم» در دریای شمال دارد. این میدان می‌تواند روزانه ۴/۵ میلیون متر مکعب گاز تولید کند که ٥٠ درصد سهام آن به ایران و بقیه به شرکت بی پی تعلق دارد. به گزارش وال استریت ژورنال، وزارت انرژی و تغییرات اقلیمی انگلیس (DECC) با مقام‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا درباره معاف کردن تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت ایران مذاکره کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد: در حال رایزنی با اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت بلندمدت میدان گازی «رهوم» در دریای شمال هستیم و در زمان مورد نظر، گزارش این گفت‌وگوها را اعلام می‌کنیم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آنها درباره این موضوع با انگلیس مذاکره کرده‌اند، اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده است. سخنگوی اتحادیه اروپا دراین رابطه اعلام کرد: بر اساس مقرارت شورای اتحادیه اروپا که در سال ٢٠١٢ تصویب شد و بر اساس آن مقررات پیشین در مورد تحریم ایران اصلاح شد، میدان گازی بی پی می‌تواند از تحریم‌ها معاف باشد. شرکت سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه این میدان در سال ١٩٧٣ تاسیس شده است؛ سال ١٩٧٧ گاز در این میدان کشف شد، اما به دلیل مشکلات فنی، در سال ٢٠٠٥ تولید از این میدان آغاز شد.

مقام‌های انگلیس و اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز موفق شدند تا میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را که ایران نیز بخشی از سهام آن را در اختیار دارد از تحریم‌های آمریکا معاف کنند. شرکت ملی نفت ایران ١٠ درصد از سهام میدان شاه دنیز را در اختیار دارد.

بی پی از سال ٢٠١٠ تاکنون که فعالیت‌های مشترک نفتی با ایران مشمول تحریم شده است هیچ‌گونه بهره برداری از این میدان نداشته و از این بابت خسارات بسیاری را تحمل کرده است. علاوه بر درخواست انگلیس از آمریکا و اتحادیه اروپا برای مستثنی کردن شرکت بریتیش پترولیوم از شمول تحریم‌ها؛ آرائی که به تازگی توسط دادگاه‌های اروپایی صادر می‌شوند به طور روزافزونی بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها صحه می‌گذارند.