به کارگیری روش‌های جدید قراردادی برای حمایت از تامین‌کنندگان دکل حفاری

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت از به کارگیری روش‌های جدیدی برای حمایت از بخش خصوصی در زمینه تامین دکل حفاری خبر داد و گفت: وزارت نفت برای به کارگیری دکل حفاری به تامین‌کنندگان این دکل‌ها در صنعت نفت قول همکاری می‌دهد. عبدالمحمد دلپریش در گفت‌وگو با «شانا» تصریح کرد: برای حمایت از بخش خصوصی قراردادهای درازمدت خدماتی با صاحبان دکل امضا کردیم و پیش پرداخت‌های لازم را نیز برای خرید یا ساخت دکل به آنها داده‌ایم. وی تصریح کرد: با فعال‌تر شدن بخش خصوصی در زمینه ساخت و تامین دکل حفاری، ما نیز قول مساعد برای به کارگیری این دکل‌ها در صنعت نفت به آنها داده‌ایم، ولی بر اساس قانون، شرکت ملی نفت نمی‌تواند خودش اقدام به خرید دکل حفاری کند. بر پایه این گزارش، برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه و افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به روزانه ٥ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه، پیمانکاران برای ساخت یا وارد کردن دکل‌های حفاری باید فعال‌تر شوند. هم‌اکنون بیش از ٢٠ دستگاه دکل حفاری مالکیتی در کشور وجود دارد، این در حالی است که یک تا دو سال گذشته تنها ١ یا ٢ دستگاه دکل حفاری مالکیتی داشتیم.

با توجه به توانمندی بخش داخلی در ساخت دکل‌های حفاری، سال ٨٦، قرارداد ساخت سه دستگاه دکل حفاری، به جهاد دانشگاهی واگذار شد که هم اکنون یکی از دکل‌ها به شرکت ملی حفاری ایران تحویل داده شده است. همچنین در قرارداد سه جانبه‌ای که تیر ماه سال گذشته میان وزارت نفت، سازمان صنایع دفاع و جهاد دانشگاهی بسته شد، داخلی سازی ١٤ دستگاه دکل حفاری با قدرت ٢٠٠٠ اسب بخار به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنعت نفت در قالب یک کنسرسیوم کلید خورد که بر اساس نیازسنجی انجام شده و منابع مالی موجود، شمار دکل‌های قید شده در قرارداد به ٦ دستگاه کاهش یافت.

جمهوری اسلامی ایران با ساخت این دکل‌ها در ردیف معدود کشورهای سازنده دکل حفاری قرار گرفته است و تا پایان امسال به خودکفایی ٥٦ درصدی در زمینه ساخت دکل‌های حفاری خشکی دست خواهد یافت.