ایسنا- یک دادخواست در دادگاه عالی لاهور پاکستان تنظیم شده که از دولت فدرال پاکستان می‌خواهد کار احداث بخش پاکستانی خط لوله گاز ایران - پاکستان را هرچه سریع‌تر آغاز کند. به گزارش روزنامه نیوز پاکستان احمد مسعود گوجار- وکیل پاکستانی -که این دادخواست را تنظیم کرده گفت: تحت فشار عربستان و آمریکا دولت جدید پاکستان پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را به تعویق انداخته است. وی افزود: در تاریخ ۱۱ مارس مراسم افتتاح احداث خط لوله در خاک پاکستان با حضور آسف علی زرداری و محمود احمدی‌نژاد - روسای جمهور سابق پاکستان و ایران - برگزار شد. گوجار افزود: دولت ایران در تاریخ ۲۷ مه طی نامه‌ای به دولت پاکستان نگرانی خود را از تاخیر در شروع احداث بخش پاکستانی خط لوله اعلام کرد. دخالت آمریکا در امور داخلی پاکستان به ضرر حاکمیت پاکستان است و اسلام‌آباد نباید به چنین خواسته‌هایی تن دهد.

وی گفت: در صورت تکمیل خط لوله آی. پی پاکستان پنج هزار مگاوات برق به دست خواهد آورد که برای تامین نیاز کشور کافی خواهد بود. پاکستان همچنین می‌تواند برای مناطق سند و بلوچستان فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند.

این وکیل پاکستانی ابراز امیدواری کرد که دادگاه عالی لاهور حکمی را برای دولت فدرال به منظور اجرای تمام کارهای لازم برای شروع احداث پروژه و تکمیل ۷۸۰ کیلومتر باقیمانده از خط لوله در خاک پاکستان قبل از دسامبر ۲۰۱۴ صادر کند.

این در حالی است که صرف نظر از مخالفت شدید آمریکا با پروژه خط لوله ایران و پاکستان، پاکستان و چین قصد دارند در یک اقدام استراتژیک این خط لوله را ادامه داده و به غرب چین متصل کنند. روزنامه اکسپرس تریبون چاپ پاکستان، اسلام‌آباد و پکن این برنامه را به عنوان بخشی از مسیر اقتصادی طراحی‌ شده خود قرار داده‌اند. پیش‌تر هند به طور فعال در پروژه خط لولهIP قرار داشت، اما پس از توافق با آمریکا در زمینه‌ انرژی هسته‌ای از این پروژه کنار کشید. اکنون گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر جایگزینی چین به جای هند و دریافت گاز از خط لولهIP که ایران و پاکستان و چین را به هم متصل خواهد کرد به گوش می‌رسد.

به گفته‌ منابع آگاه، مقامات پاکستانی و چینی در دیداری در تاریخ ۲۶ اوت درباره‌ احداث این خط لوله از بندر گوادار به غرب چین مذاکره خواهند کرد. آنها همچنین یک پیشنهاد درباره احداث یک خط لوله نفت بین دو کشور را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد و یادداشت تفاهمی را در زمینه‌ ایجاد یک مسیر اقتصادی امضا خواهند کرد.