بررسی قراردادهای امضا شده‌‌ در طول ۳ سال عمر دولت نشان می‌دهد که در آینده‌‌ می‌توان روی افزایش ۶۵۰‌هزار بشکه‌‌ای توان تولید نفت کشور حساب ویژه‌‌ای باز کرد و در صورت تداوم استراتژی قدرتمند فروش نفت که در این دولت در پیش گرفته شده، درآمد نفتی کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

مهم‌ترین اقدام در این خصوص، عقد قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت ایرانی بود. این اقدام که در آخرین روزهای کاری سال گذشته انجام گرفت، بدون شک بزرگ‌ترین طرح برای افزایش تولید نفت کشور است و می‌تواند توان تولید را به میزان ۵۵۰‌هزار بشکه در روز افزایش دهد.

میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان، حدود ۸۰ کیلومتری غرب و جنوب غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومترمربع  قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به‌‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌‌شمارند.

این میدان مهم‌ترین مخزن جوان و کمتر توسعه‌‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به‌‌طور مشترک از این میدان بهره‌‌برداری می‌کنند (عراق این میدان را با نام مجنون می‌‌شناسد). به‌رغم چنین اهمیتی، این میدان سال‌ها بلاتکلیف مانده بود که با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه‌‌سازی روند توسعه آن، قرارداد مزبور با شرکت دشت آزادگان اروند و با استفاده از تمام ظرفیت‌‌های ملی و توان شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی به امضا رسید. آن‌طور که ارزیابی‌‌ شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا در چهار مخزن دارد.

عقد قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب با شرکت دانا انرژی، دیگر اقدام ماندگار دولت سیزدهم در این زمینه و از برکات سفر استانی رئیس‌جمهور فقید به خوزستان در اردیبهشت سال گذشته است. این قرارداد که با سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیون دلاری در حال اجراست به افزایش تولید نفت کشور به میزان ۳۰‌هزار بشکه در روز منجر خواهد شد. میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و طرح توسعه آن مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تعمیر ۲ حلقه چاه موجود، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌‌های سه‌‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌‌خام و ساخت واحد تفکیک‌‌گر و اندازه‌‌گیری در مجاورت واحد بهره‌‌برداری غرب کارون خواهد بود.

قرارداد فاز دوم توسعه میدان نفتی آذر نیز که در اسفندماه سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌‌جمهوری و وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه سروک‌‌آذر امضا شد، قراردادی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار است که به افزایش ۵۰‌هزار بشکه‌ای نفت کشور در هر روز می‌انجامد. میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (جنوب غربی ایران) در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مهران، ۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهر ایلام و در ﻣﺠﺎورت ﻣﺮز اﯾﺮان ﺑﺎ ﮐﺸﻮر ﻋﺮاق ﻗﺮار دارد.

قرارداد توسعه میدان‌‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران هم در همان زمان با سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار با دو شرکت ایرانی منعقد شد که این طرح نیز می‌تواند به افزایش ۹‌هزار بشکه‌‌ای تولید نفت در روز منجر شود.

همچنین قرارداد توسعه یال شمالی میدان نفتی مسجدسلیمان (به‌‌عنوان قدیمی‌‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه) به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار در همان زمان بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد که این قرارداد نیز منجر به افزایش ۹‌هزار بشکه‌ای نفت کشور خواهد شد.

علاوه بر این قراردادها، در طول عمر پربرکت دولت سیزدهم عقد مجموعا دوازده قرارداد احیای چاه‌‌های بسته و کم بازده (تخصیص ۳۰ حلقه چاه) با شرکت‌های فناور و دانش‌‌بنیان صورت گرفته که بی‌‌شک بر مبنای شناخت دقیق و اصولی وزارت نفت از مجموعه چاه‌‌های نفتی کشور و لزوم احیای آنها، لزوم عقد این قراردادها برای دولت مسجل شده و با پیشرفت آن می‌توانیم شاهد شکوفایی دوباره این چاه‌‌ها باشیم.