مهم‌ترین عامل این رکوردزنی گاز طبیعی، اختلال در شبکه‌ی حمل‌ونقل است. افزایش دما و خشک‌سالی، سطح آب رودخانه‌های مرکزی اروپا را کاهش داده و عملا قابلیت کشتیرانی و جابه‌جایی محصولاتی چون گازوئیل و زغال سنگ که برای تولید برق ضروری هستند، در برخی از این آبراهه‌ها از دست رفته ‌است. همچنین با کاهش سطح آب میزان تولید برق اروپا هم کاهش یافته،‌ چراکه بخش قابل‌توجهی از برق اروپا را توربین‌های آبی  تامین می‌کنند. بنابراین اگر کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه هم در کنار این دو عامل قرار گیرد، دلایل افزایش قیمت این سوخت در قاره سبز واضح‌تر می‌شود.  تابستان امسال، تابستانی غیرعادی و سخت برای اروپا بود.

به طور سنتی قیمت و تقاضای گاز در فصل تابستان کاهش می‌یافت و به اروپا اجاره می‌داد که ذخایر گازی خود را برای زمستان آماده کند. اما کاهش عرضه گاز از سوی روسیه آن هم از طریق تمامی مسیرهای خط لوله اصلی، در کنار موج گرما، قیمت گاز در اروپا را ۱۱ برابر بیشتر از رقمی که در مدت مشابه سال‌های قبل رویت می‌شد، ثبت کرد. تحلیلگران بلومبرگ در گزارشی سال‌های خشکسالی «غیرطبیعی» را یکی از عوامل مهم بلبشوی قیمت سوخت در اروپا اعلام کردند: «دوره‌های خشک‌سالی غیرعادی زیاد و طولانی احتمالا در کوتاه‌مدت اروپا را وارد بحران کند، چراکه در کنار افزایش تقاضای گاز ناشی از کاهش تولید برق، نرخ گاز بالا خواهد ماند.»

روز جمعه، قیمت گاز برای نزدیک‌ترین قرارداد معامله آتی در بازار هلند ۸/ ۰درصد بالاتر رفت و به قیمت ۹۹/ ۲۴۲یورو در هر مگاوات‌ساعت معامله شد و روند کاهشی قبلی را معکوس کرد. با احتساب رشد قیمت گاز در هفته گذشته، این هفته پنجمی است که قیمت گاز به طور متوالی افزایشی بوده و بازار شاهد طولانی‌ترین رشد بهای این کامودیتی از اواسط دسامبر است.

  خروج صنایع از آلمان

این خشکسالی و کاهش سطح آب بیش از همه صنایع اروپا را درگیر کرده ‌است؛ افزایش قیمت گاز طبیعی و اختلال در حمل‌ونقل آبی باعث شده بسیاری از واحدهای ذوب روی و آلومینیوم برای مدت زمانی بیشتر از یک‌ سال، حدود نیمی از ظرفیت تولید خود را کم کنند و حتی برخی از واحدهای صنعتی تعطیل شدند. آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپا بیشترین آسیب را دیده ‌است. این کشور در معرض خطر خروج صنایع قرار دارد، زیرا تولیدکنندگان قطعات خودرو، مواد شیمیایی و فولاد از مهم‌ترین متقاضیان گاز و سوخت در آلمان هستند؛ در چنین شرایطی، دولت آلمان از آن‌ها خواسته تقاضای خود را کاهش دهند و در همین راستا روز پنجشنبه برای گذر از این وضعیت سخت، مالیات بر فروش گاز را کاهش داد.

همین‌طور پایین‌ آمدن سطح آب رودخانه راین باعث شده پالایشگاه نفت راینلند (Rhineland) که متعلق به شرکت شل و بزرگ‌ترین مجتمع فرآوری نفت آلمان است، تولید خود را کاهش دهد. از دست رفتن قابلیت کشتیرانی برخی از رودخانه‌های اروپا به عنوان آبراه‌های تجاری، مشکلات زیادی در شرایط سخت کنونی اروپا ایجاد کرده‌ است، اما افزایش سطح آب در نقاط اساسی ناظران را به بهبود شرایط آبراه‌ها امیدوار کرده‌ است. بر اساس گزارش بلومبرگ، خشکسالی طولانی و شدید در اسپانیا و پرتغال، تولید برق بر پایه آب را به پایین‌ترین حد تاریخی رسانده که این گزاره هم باعث سوق پیدا کردن واحدهای تولید برق به سوی گاز می‌شود که هشدار افزایش تقاضای دیگری را به بازار اروپا می‌دهد.