از زمان جنگ روسیه و اوکراین در اواخر ماه فوریه، بهای طلای سیاه به‌سرعت روند افزایشی در پیش گرفت و بهای شاخص‌‌‌های بین‌المللی نفت خام از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون دست‌‌‌کم ۴۰‌درصد افزایش یافته است. امری که به رشد بی‌‌‌رویه بهای بنزین و سوخت در سراسر جهان و بالاخص در ایالات متحده دامن زد و بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان را با چالش تورم کم‌‌‌‌سابقه‌‌‌ای دست به گریبان کرده است که به هزینه‌‌‌های سیاسی گسترده‌‌‌ای برای رهبران این کشورها منجر شده است. اوپک‌پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه، ماه‌‌‌ها در برابر فشارهای آمریکا و دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خام برای افزایش سریع‌تر سطح تولید مقاومت کرده بود. این موضع اوپکی‌‌‌ها در کنار تلاش‌‌‌های اخیر آمریکا و اروپا برای حذف نفت روسیه از بازارهای غربی، به رشد ویرانگر بهای طلای سیاه دامن زد.

 

با این حال، کاخ سفید از تصمیم جدید اوپک‌پلاس برای افزایش تولید استقبال می‌کند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌‌‌ای ضمن اعلام این حمایت، اظهار کرد که آمریکا به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مقابله با افزایش فشار قیمت‌های انرژی ادامه خواهد داد. تصمیم روز پنج‌شنبه اوپک‌پلاس در افزایش تولید بیش از حد پیش‌بینی‌شده در گذشته، برای جبران کاهش عرضه در زمان همه‌گیری کووید اتخاذ شده است. اوپک‌پلاس که از سال ۲۰۲۰ و با سقوط بازار نفت در نتیجه جنگ قیمتی عربستان سعودی و روسیه و همچنین تخریب تاریخی تقاضا در نتیجه کووید-۱۹، سطح تولید خود را کاهش داده بود، در ماه‌‌‌های گذشته همواره به طور ثابت ۴۳۲‌هزار بشکه در روز از حجم تولید حذف‌شده خود را به بازار بازمی‌‌‌گرداند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این افزایش تولید مصوب اوپک‌پلاس، نگرانی‌ها درباره عرضه محدود نفت در بازار را کاهش دهد و حتی بهای نفت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با اعلام این خبر، باز هم به افزایش خود ادامه داد.

این افزایش در حالی بود که بازار در روز پنج‌شنبه در ابتدا نزولی بود، اما با اعلام این خبر هر دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدییت تغییر جهت دادند و توانستند سود روزانه‌‌‌ای به ترتیب ۷/ ۰درصدی و ۲درصدی را برای خود به ثبت برسانند. این امر احتمالا در نتیجه آن رخ داد که معامله‌‌‌گران انتظار داشتند افزایش تولید بیشتری از سوی اوپک‌پلاس و سعودی‌‌‌ها اعلام شود تا نشانه‌‌‌ای برای جبران کسری عرضه ناشی از تحریم نفتی روسیه باشد. اما چنین نشد و به نظر می‌رسد عربستان سعودی و دیگر اعضای این ائتلاف کماکان قصد ندارند در جنگ روسیه و کشورهای غربی و ناتو در زمینه انرژی ورود کنند و تنها به سود اقتصادی خود می‌‌‌اندیشند. گفتنی است به‌‌‌رغم آنکه اوپک‌پلاس همواره اعلام کرده که تولید خود را افزایش می‌دهد و این افزایش‌‌‌ها را مصوب نیز کرده است، اما در عمل، همواره شاهد عقب ماندن اعضا از افزایش برنامه‌‌‌ریزی‌شده خود بوده است.