بهای نفت‌خام آمریکا دیروز ساعت ۱۵:۲۵به وقت تهران با ۲ دلار کاهش معادل ۹/ ۲درصد به زیر ۶۸ دلار بر بشکه تنزل یافت. در صورت پایداری این سطح، وست‌تگزاس‌اینترمدییت در‌ ماه نوامبر حدود ۱۹‌درصد کاهش قیمت تجربه کرده است و بدترین‌ماه آن از مارس۲۰۲۰ رقم می‌خورد. بهای نفت‌خام برنت هم ۳/ ۲دلار معادل ۲/ ۳‌درصد پایین رفت و در سطح ۰۸/ ۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد. به گزارش خبر‌گزاری رویترز، رئیس شرکت مدرنا به فایننشال‌تایمز گفت واکسن‌‌های کووید-۱۹ بعید است به اندازه‌‌ای که روی نوع دلتای کرونا تاثیر داشتند، بر اومیکرون هم اثرگذاری داشته باشند. جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) هم قرار بود اواخر سه‌‌شنبه در مورد اثرگذاری این ویروس بر اقتصاد این کشور سخن بگوید که متن سخنرانی او که به‌دست رسانه‌ها رسیده نشان می‌دهد او احتمال تضعیف روند ریکاوری اقتصادی به دلیل شیوع اومیکرون را رد نمی‌کند.

پاول دانوان از یو‌‌بی‌‌اس در یک یادداشت نوشته که تاثیر اقتصادی سویه جدید با ترس و سیاست‌های واکنشی به آن ایجاد می‌شود. او معتقد است که ترس بر سفرها تاثیر مخرب می‌‌گذارد، چراکه جدای از ممنوعیت‌‌های سفر اعلام شده، هراس از سرگردان‌ماندن در سفر باعث تغییر برنامه‌ها می‌شود. نفت روز جمعه همزمان با دیگر بازارها حدود ۱۲‌درصد پایین رفت چراکه ترس از سویه جدید که بسیار جهش‌یافته می‌تواند منجر به بازگشت قرنطینه و تضعیف تقاضای جهانی نفت شود. هنوز معلوم نیست اومیکرون چقدر می‌تواند شدید باشد.  با تضعیف چشم‌‌انداز تقاضا، انتظار می‌رود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، روسیه و متحدان آنها موسوم به اوپک‌‌پلاس، برنامه‌‌ اضافه‌کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه در ژانویه را متوقف کنند.

همچنین ویوک دهار، تحلیلگر کالایی بانک مشترک‌‌المنافع در یک یادداشت نوشت: «ما فکر می‌کنیم که این گروه با توجه به ‌سویه اومیکرون و آزادسازی ذخایر نفت توسط مصرف‌‌کنندگان عمده نفت، به توقف افزایش تولید متمایل خواهد شد.» ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA در یادداشتی گفت: «به دنبال آزادسازی ذخایر استراتژیک جهانی و اعلام ده‌ها کشور که سفر را محدود می‌کنند... اوپک و متحدانش می‌توانند به‌راحتی یک توقف تولید یا حتی یک کاهش جزئی را توجیه کنند.» با این حال، تحلیلگران سیتی انتظار دارند که اوپک‌‌پلاس به افزایش بیشتر تولید در ژانویه ادامه دهد.